Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Tuesday, May 14, 2013

Iktibar Peristiwa 13 Mei 1969

Tepat tarikh 13 Mei 2013 semalam genaplah 44 tahun tragedi hitam yang telah berlaku kepada negara sehingga dinamakan dengan "Peristiwa 13 Mei". Peristiwa yang tercatat dalam sejarah yang dikenang dan diingati sehingga kini.

Peristiwa pertembungan antara kaum Melayu dan Cina yang begitu dahsyat pada 13 Mei 1969 di Tanah Air. Suatu peristiwa yang mengakibatkan pertumpahan darah dan mengorbankan ratusan nyawa. Semuanya bermula akibat kecelaruan politik dan tiupan api perkauman daripada pihak yang tidak bertanggungjawab. Amat menyedihkan bagi sebuah negara yang berbilang kaum atas apa yang berlaku ini.

Bersempena memperingati Peristiwa 13 Mei ini, GMUKM mengajak semua mahasiswa dan seluruh rakyat Malaysia supaya menginsafi dan dan mengambil iktibar daripada tragedi hitam ini. Sudah tiba masanya rakyat Malaysia yang berbilang kaum bersatu-padu hidup dalam keadaan aman dan harmoni.

Hentikan segera memainkan isu perkauman yang menggugat keamanan negara. Perbezaan fahaman politik bukan menjadi penghalang kepada penyatuan antara kaum. Berpolitiklah secara matang tanpa mencetuskan isu perkauman yang membangkitkan rasa tidak puas hati dan dendam kesuma antara kaum. Demokrasi menolak sebarang politik yang bersifat kotor, fitnah, lucah dan perkauman sebaliknya menekankan politik yang bersih dan adil. Di samping itu menjaga nilai-nilai dan prinsip-prinsip menghormati Perlembangan Negara.

Malaysia pada hari ini sudah mencapai 56 tahun kemerdekaan dan sedang bergerak menuju kepada sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020. Oleh itu, usaha-usaha ke arah penyatuan bangsa dan kaum mesti diperkukuhkan oleh pihak Kerajaan, parti-parti politik serta NGO. Jangan sesekali mengulangi peristiwa hitam ini kepada generasi pada hari ini dan generasi akan datang. Biarkanlah tragedi-tragedi hitam tersebut berlalu dan terbuku dalam lipatan sejarah.

Sekali lagi, GMUKM mewakili suara mahasiswa mengharapkan agar perpaduan antara kaum di Malaysia dapat dibina dan dipertingkatkan bagi melahirkan sebuah negara bangsa yang makmur lagi dihormati.

"SAY NO TO RACISM"

Pengerusi GMUKM 2012/2013


Lead The Changes! Ber-GM Lebih Baik!

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !