Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Monday, February 14, 2011

Gabungan Mahasiswa yakin menang tipis di UKM

Sumber : MalaysiaKini


Kumpulan Pro-Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yakin bahawa mereka akan memenangi 21 daripada 37 kerusi yang dipertandingkan dalam pilihan raya kampus pada 21 Februari ini.

Menurut ahli majlis Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia GMUKM Mohd Hilman Idham, ini kerana sokongan dan kedudukan semasa di kampus berkenaan kini memihak kepada kumpulan tersebut.

NONE"GMUKM menyatakan keyakinan penuh untuk memenangi piloihan raya kampus pada tahun ini dan membentuk PMUKM (Pewakilan Mahasiswa UKM) dengan majoiti mudah," katanya.

Dalam sidang media di Bangsar pagi ini, Mohd Hilman berkata mereka menjangkakan bakal mendapat kejayaan di tujuh kerusi umum, 11 kerusi fakulti dan 3 kerusi siswazah.

Di peringkat fakulti, Mohd Hilman yakin mempertahankan kubu kuat mereka Fakulti Pengajian Islam dan Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina - masing-masing 2 kerusi.

Malah, beliau juga yakin Pro-Mahasiswa akan mengekalkan kemenangan di Fakulti Pendidikan, Fakulti Undang-undang, Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina dan Fakulti Farmasi.

"(Bagi) kerusi siswazah pun, mereka (kini) bersama-sama dengan pro-M," katanya sambil menambah ia merupakan peraturan baru yang pertama kali diperkenalkan pada tahun ini.

Peraturan baru
Kerusi siswazah antara pembaharuan di samping beberapa beberapa peraturan baru diperkenalkan oleh universiti dalam pilihan raya kampus UKM kali ini. 

NONEDalam pilihan raya tahun lalu, kumpulan yang sering dilabel kritikal pada pentadbiran kampus itu mendapat 15 daripada 35 kerusi yang berbanding pro-Aspirasi yang memenangi 19 kerusi. Calon bebas mendapat 1 kerusi. 

Selain itu, mengulas peraturan baru yang diperkenalkan, antaranya penambahan kerusi umum dan pengurangan kerusi di kubu kuatnya di Fakulti Pendidikan, disifatkan sebagai "agenda" untuk mengurangkan kemenangan mereka.

"Penambahan kerusi umum (untuk tahun satu dan dua), saya melihat satu cara untuk mengabui mata kerana (kerusi umum itu) memang kuat pro-Aspirasi," katanya.

Mohd Hilman juga mempertikaikan tindakan UKM yang seperti biasa didakwa enggan menunjukkan daftar pemilih kepada pelajar.

Selain itu, tambahnya, kumpulan itu juga kecewa dengan pengurangan tempoh mengundi selama sejam di universiti itu.

3 comments:

MUHAMMAD SUKRI SUPI said...

assalamualaikum wr. wbt... semoga kemenangan milik kalian. bukan hanya kemenangan semata-mata yang dicari, namun kemenangan Islam yang perlu diperhalusi...Insya Allah GMUKM dapat memimpin mahasiswa/i pada PRK kali ini dan akan datang. TAKBIR!!!

Unknown said...

fkab kubu kuat gm?? sy tak rasa mcm tu...sbbnya klu diikutkan prk sesi lepas gm hanya memenangi 1 drpd 2 kerusi iaitu utk tahun 3&4...manakala 1 lg kerusi dmenangi oleh aspirasi...adakah itu dipanggil kubu kuat?? adakah dgn memegang tampuk prsatuan mahasiswa sesebuah fak akan mnjadikan fak tersebut sebagai kubu kuat anda??

muin said...

19 Aspirasi
15 GM
1 Bebas,

ni maklumat yg salah,

21 Aspirasi
14 GM

ni baru betul

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !