Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Saturday, May 21, 2011

AKSIS : Wanita Aset Berharga Negara

Wanita merupakan aset negara. Khususnya mahasiswi. Oleh itu, untuk mencipta impak yang positif, siswi haruslah membekalkan diri dengan ilmu pengetahuan. Golongan ini seharusnya memiliki daya intelektual yang tinggi. Walaupun akal wanita ini senipis bilahan rambut, tapi akal ini boleh ditebalkan dengan ilmu pengetahuan. Bukan dengan emosi. Tetapi, jangan pula terus membuang emosi tersebut. Emosi ini sangat penting untuk membesarkan anak-anak nanti. Itu kenyataan. Kalau seorang ibu tidak kaya dengan emosi, anaknya akan miskin kasih sayang dan menjadi manusia berhati kering macam Hitler.

Emosi boleh dikawal melalui luasnya ilmu pengetahuan seorang siswi. Selain daripada ilmu yang ditimba dalam bilik kuliah, siswi yang proaktif akan sentiasa membekalkan diri dengan pengetahuan-pengetahuan am. Selekehnya seorang siswi bukanlah dilihat dari sudut penampilan tetapi pemikiran. Semua wanita boleh tampil cantik, tapi bukan semua boleh tampil cerdik. Those who work hard will gain this privelege. Wanita seharusnya berkerja keras untuk memperoleh ilmu terutamanya seorang siswi.

Adalah sesuatu yang menyedihkan apabila seorang siswi yang berada di universiti gaya hidup mereka serupa dengan rakan yang tidak berpeluang menjejakkan kaki di perbukitan ilmu. Hidup mereka hanya berkisar tentang fesyen dan fun. Perbezaan yang seharusnya wujud antara siswi dan kebanyakan adalah dari sudut tingginya daya berfikir bukanlah jenama pakaian yang dipakai atau tingginya tumit kasut yang disarung ke kaki.

Perbezaan taraf tidak menjadi isu kerana ilmu yang diperoleh merupakan bekalan untuk siswi tersebut melangkah keluar dan berkhidmat kepada keluarga dan masyarakat. Masakan untuk membuat perubahan dalam masyarakat tetapi tidak memiliki ilmu. Pentingnya seorang siswi memiliki ilmu pengetahuan adalah supaya mereka tidak ditipu dengan mainan emosi dan tidak ditindas. Emosi yang tidak dapat dikawal oleh ceteknya ilmu pengetahuan menjadikan siswi mudah mengambil tindakan bodoh. Apabila nasi telah menjadi bubur maka akan keluarlah dialog seperti;

“Women... always done stupid things.”
Isu seperti buang bayi, pelacuran, bunuh diri merupakan isu-isu yang sentiasa mengelilingi dunia wanita terutamanya siswi. Isu ini tidak pernah berkurang malah semakin meningkat dan menjadi-jadi. Masakan seorang siswi sanggup merendahkan tahap dirinya sehingga melakukan perkara-perkara keji sebegini? Hal ini demikian kerana kecetekan ilmu pengetahuan mengenai hakikat sebenar dunialah yang menyebabkan mereka mudah tertipu dengan keindahannya. Sesuatu yang dilihat oleh mata sentiasa menawan hati manusia. Tertawan boleh, ditawan jangan. Siswi harus bijak membaca keadaan sebelum mengambil sesuatu tindakan.

Menurut Prof. Dr. Muhaya Mohamad dalam Konvensyen Mahasiswa Selangor pada 17 Mei 2011, masalah utama wanita ialah perasaan dengki dan tabiat suka mengumpat yang menyebabkan wanita tidak mampu memajukan diri sendiri. Bagaimana mengelakkan virus ini? Semestinya melalui ilmu pengetahuan. Siswi yang memiliki matlamat hidup yang jelas tidak akan ada masa untuk mencari-cari keburukan orang lain dan menjajanya. Oleh itu, isilah masa dengan perkara yang berfaedah dan mampu memberi pulangan yang positif kepada diri sendiri dan individu di sekeliling anda.

Sekali lagi saya ingin menyeru siswi-siswi sekalian agar mempersiapkan diri dengan ilmu pengetahuan sebanyak mungkin. Satu petikan nasihat dari buku motivasi 'Life is An Open Secret' oleh Zabrina yang menyebut 'strike the iron while it is still hot' sangat berguna bagi merebut setiap peluang dan ruang yang ada di depan mata. Penyesalan yang paling besar bukanlah mati tanpa sempat berkahwin, tetapi mati tanpa menyedari potensi diri. Ingat, setiap daripada kamu memiliki keistimewaan tersendiri. Jadi gunakannya untuk kepentingan agama, bangsa dan negara.


~SISWI DINAMIS, SENTIASA OPTIMIS~  

Nurhidayu Rosli
Pengerusi AKSIS 

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !