Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Saturday, May 21, 2011

PMUKM cakna isu mahasiswa semasa cuti semester


Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) mengucapkan tahniah dan syabas kepada barisan Persatuan Mahasiswa UKM (PMUKM) yang bertungkus-lumus semasa cuti semester ini untuk bertemu dengan dengan Unit-Unit, Pusat-Pusat dan Jabatan di bahagian pentadbiran UKM seperti Jabatan Bendahari, Pusat Perkembangan Pelajar (PPP), Pusat Islam, Unit Kenderaan, pentadbiran Perpustakaan Tun Sri Lanang (PTSL), Unit Koperasi, pentadbiran Fakulti Sains Kesihatan (dahulu dikenali sebagai FSKB) dan Fakulti Perubatan (atau dikenali juga sebagai Pusat Perubatan UKM - PPUKM). Artikel-artikel tersebut boleh diperoleh di bawah;


GMUKM melihat usaha mengadakan siri-siri jelajah bertemu pegawai-pegawai di peringkat pentadbiran Universiti adalah sangat penting untuk mewujudkan persefahaman dan kerjasama yang utuh di samping bermatlamat untuk saling berkenalan dan beramah mesra. Biarpun usaha ini dianggap remeh oleh segelintir pihak, tetapi di peringkat GMUKM kita melihat siri-siri jelajah juga dapat mengelakkan miss-communication (salah faham) yang banyak menjadi punca asas kepada perpecahan dan ketidakseragaman gerak kerja. Justeru itu, siri-siri jelajah yang dianjurkan di peringkat Persatuan Mahasiswa UKM (PMUKM) sesi 2010-2011 perlu dipuji dan dihargai.



GMUKM pada kesempatan ini juga ini menjawab 'soalan sensitif' berkaitan Kolej Pendeta Zaaba (KPZ) yang diajukan oleh 'to PMUKM' beberapa hari lalu di ruangan sembang di blog pm-ukm.blogspot.com

Sebelum itu, GMUKM mengucapkan terima kasih kepada rakan 'to PMUKM' yang membangkitkan isu ini, Akan tetapi ingin untuk GMUKM mengingatkan bahawa dalam kita mengajukan sesuatu hal atau isu, kita perlu melihat kepada perkara pokoknya masalahnya; sama ada ia berbentuk umum atau peribadi; sama ada ia berbentuk semasa atau sepanjang masa; dan adakah ia di dalam ruang lingkup kerja kita atau tidak.


Isu KPZ dan lawatan ziarah ke negeri Kelantan adalah dua perkara yang berbeza. Isu di KPZ umum sudah ketahui asas di mana masalah ini berpunca; iaitu di antara pentadbiran kolej dan pihak pengurusan UKM khususnya Unit Perumahan Pelajar (UPP). Ini kerana pihak pentadbiran KPZ adalah pihak swasta iaitu pemaju perumahan ('developer') bagi KPZ kurang lebih 10 tahun yang lalu. Setelah siap, pihak Al-Kauthar telah bertindak sebagai pihak pentadbir bagi KPZ sehingga kini. Maka segala urusan daripada penyediaan fasiliti sehingga ke penginapan dan yuran yang dikenakan adalah dibawah pengurusan Al-Kauthar sepenuhnya. Pihak UKM sedari awal tiada kuasa untuk menetapkan apa-apa kecuali hanya boleh berunding dan mengemukakan di atas kapasiti 'cadangan' kepada pihak Al-Kauthar. Maka, di sini ingin GMUKM sebagai wakil Persatuan Mahasiswa UKM (PMUKM) menjelaskan bahawa pihak PMUKM sekadar membawa suara mahasiswa khususnya penghuni KPZ ke peringkat tertinggi UKM, dan selebihnya bergantung kepada tindakan oleh pihak UKM untuk dibawa ke peringkat Al-Kauthar.

Perkara kedua yang ingin dijelaskan adalah berkenaan lawatan ke negeri Kelantan pada 13 -15 Mei yang lalu sama sekali tidak harus disalahanggap oleh rakan-rakan mahasiswa. Segala urusan perjalanan ini di atas kerjasama bersama Unit Pembangunan Sahsiah Pelajar (UPSP) dan Unit Kebajikan Pelajar (UKP) dengan inisiatif Biro Kebajikan & Aduan PMUKM dan diketuai MPM Mohd Izzuddin bin Mohd Pisol.

Sebanyak 4 buah rumah pelajar UKM daripada pelbagai fakulti di UKM telah dipilih untuk meninjau keadaan pelajar-pelajar yang menghadapi penyakit dan pelajar yang mempunyai masalah kewangan. Lawatan ini juga mampu menyedarkan kepada semua pimpinan PMUKM supaya sedar dan cakna dengan kebajikan mahasiswa. Bukan sahaja di kampus malahan di negeri yang diduduki .

Justeru itu , diharapkan dengan sedikit penjelasan ini dapat merungkaikan persoalan yang masih membelenggu rakan-rakan. GMUKM juga sebagai wakil PMUKM sesi 2010-2011 ingin mewar-warkan kepada rakan-rakan yang mengalami masalah atau persoalan untuk mengajukan terus di emel mppmahasiswa@gmail.com atau terus berhubung dengan wakil PMUKM di laman sosial Facebook di pages : PMUKM 2010-2011 (MPP UKM)


Bersama Mahasiswa Merealisasi Varsiti

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !