Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Sunday, November 21, 2010

Mesti muat-turun : Ketahui Hak Anda & Polis

 
" Apakah saya perlu buat jika ditahan ? "

" Saya sedang disiasat atau sedang ditahan nie?? "

" Benarkah yang tahan saya tadi, polis ? "

Mungkin ini antara persoalan yang sering bermain di minda kita apabila berbicara tentang pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM). Akibat provokasi dan takut kelihatan melawan pihak berkuasa, akhirnya kita mendiamkan diri sahaja. Walaupun kita sedar apa yang sedang berlaku menyalahi etika seorang anggota polis.

Pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) merupakan pihak berkuasa yang berperanan menjaga keselamatan rakyat khususnya dalam lingkungan setempat. Sistem polis di Malaysia unik berbanding dengan negara-negara dunia lain, di mana di Malaysia sistem polis bersifat berpusat, iaitu segala bentuk kepolisan dari polis tugas am (General Duties) ke perisikan adalah di bawah bidang kuasanya. (Contoh mudah, USA memiliki unit seperti CIA, FBI, NYPD, LAPD, LVPD dll)

Dalam menjaga keamanan awam, PDRM turut dibantu oleh kumpulan sokongan yang terdiri dari Polis Tambahan, Sukarelawan Polis, Polis Bantuan, Kadet Polis dan kakitangan awam seperti program komuniti seperti Rakan Cop.

Bagi urusan pentadbiran pihak PDRM, terdapat dua jabatan yang ditubuhkan iaitu Jabatan Pengurusan dan Jabatan Logistik. Selain itu, PDRM mempunyai lima jabatan yang terlibat secara langsung dalam pencegahan jenayah iaitu Jabatan Siasatan Jenayah, Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDN/KA), Cawangan Khas dan Jabatan Siasatan Jenayah Komersil.(sumber : Wikipedia)

Sistem polis boleh dilihat pada Zaman Kesultanan Melayu Melaka. Ketika ini, peranan, tugas dan tanggungjawab polis digabungkan dengan tugas-tugas ketenteraan. Sultan menjadi pusat kuasa yang mengawal sistem ini, mempunyai kuasa mutlak. Kuasa polis kini diimbangi dengan kuasa Angkatan Tentera Malaysia. Namun begitu, pihak polis masih mempunyai akses dan rangkaian yang luas. Pihak polis sangat penting dalam sesebuah negara; anggota yang baik boleh membantu membangunkan negara tetapi jika sebaliknya maka ia akan menyebabkan negara yg kita sayangi ini bakal menuju kehancuran. Misalan mudah, pelbagai kesalahan jenayah, dadah, rasuah dan sebagainya akan terlepas atau tidak ; semuanya di tangan pihak Polis Diraja Malaysia.

Kami di Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) tidak bercadang mencetuskan sebarang polemik di sini tetapi sekadar berkongsi beberapa pengetahuan am berkenaan hak Polis & warganegara di dalam Akta Polis  yang mana telah dijelaskan oleh The Malaysia Bar Council (Badan Peguam Malaysia) melalui RED BOOK - KNOW YOUR RIGHTS (BM Version) yang boleh dimuat-turun di sini secara percuma.

Isi kandungan Buku Merah ini adalah maklumat dan pengetahuan umum berkenaan hak-hak yang dimiliki seseorang warganegara semasa di dalam siasatan polis. Harus diingatkan maklumat ini bukan sekadar untuk segelintir golongan sahaja, tetapi adalah maklumat yang sangat berguna buat semua warganegara dalam memastikan tiada sebarang penyalahgunaan kuasa oleh pihak berkuasa.

Diharapkan maklumat ini akan disebarkan kepada semua selagi bergelar warganegara Malaysia.


Ber-GM Lebih Baik!

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !