Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Monday, January 24, 2011

Kenapa GMUKM tidak bergabung

Merespon isu cadangan penggabungan GMUKM dan Aspirasi sepertimana yang akhir-akhir ini dilontar dan dibincangkan di laman sosial 'Facebook', maka GMUKM siang tadi telah mengadakan sidang mesyuarat ringkas di kampus Bangi yang berlangsung di antara ahli-ahli Majlis Pengerusi/Presiden (MP) GMUKM.




Namun dukacita dimaklumkan kepada teman-teman bahawa Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) telah membuat ketetapan untuk lebih gemar mengambil sikap bertanding dan bersaing secara sihat di dalam Pilihanraya Kampus (PRK) kali ini daripada bergabung atas beberapa sebab yang disebut di bawah; di samping demi mengekalkan budaya persaingan yang sihat dalam memupuk dan mengasah 'soft-skill' serta bakat kepimpinan di kalangan mahasiswa UKM.

GMUKM memahami niat dan harapan daripada rakan-rakan mahasiswa yang menginginkan suasana harmoni dan sejahtera di dalam kampus tercinta ini. Namun pemimpin-pemimpin 'front' GMUKM yang bersidang siang tadi telah sebulat suara menyatakan bahawa keberadaan GMUKM di dalam PRK bukan sekadar ingin memperoleh mandat dan memenangi kerusi-kerusi MPP, tetapi yang lebih diutamakan di sini adalah kepentingan dan peranan kita selaku mahasiswa mewujudkan fenomena persaingan politik yang sihat dan penerapan politik nilai seperti yang sebelum ini diwar-warkan.

Namun, dalam pada itu GMUKM mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakan mahasiswa yang melontarkan saranan yang bernas dan relevan untuk dibincangkan. Kita memahami bahawa lontaran dan pandangan yang membina ini adalah demi kemaslahatan dan agenda mahasiswa yang inginkan suasana politik kampus yang bersatu.

Kita juga memahami bahawa nawaitu rakan-rakan lebih kepada usaha-usaha mengurangkan pergeseran antara kedua-dua pihak, tetapi di peringkat pemimpin-pemimpin 'front' GMUKM terpaksa membuat tetapan menolak penggabungan bersama Aspirasi atas tiga (3) sebab utama di bawah;

a) Perbezaan dasar dan prinsip perjuangan :
GMUKM secara jelas sebelum ini telah menggariskan bahawa dasar kita adalah konsisten; iaitu memperjuangkan KEILMUAN, FALSAFAH UKM dan KEBAJIKAN di samping prinsip GMUKM yang jelas meletakkan (i) Demokrasi (ii) Keadilan Sosial (iii) Non-partisan (iv) Keintelektualan (v)Kesepaduan kaum ; dalam apa jua perkara sekalipun. Namun begitu, kita mendapati Aspirasi sehingga kini masih kabur dalam soal dasar dan prinsip perjuangan mereka. Ini menjadi salah satu sebab yang menyebabkan sukar untuk kita bersama-sama Aspirasi.

b) Pembawakan organisasi yang perlu jelas dan tersusun:
GMUKM sedari awal pada sesi 2010/2011 telah menamakan saudara Hafiz bin Abdul Razak, FPI/3 sebagai Pengerusi GMUKM dan ini telah diwar-warkan kepada seluruh mahasiswa. Bukan itu sahaja, umum juga mengetahui bahawa GMUKM merupakan suatu badan yang menaungi badan-badan atau 'front' yang terdiri daripada MAMPU (Membina Mahasiswa Penggerak Ummah) yang telah wujud sejak 1987 selain Gerakan Mahasiswa Lantang Negara (GMLN - sejak 2000) , Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI - sejak 2009) dan AKSIS (Angkatan Siswi Dinamis - sejak 2010) selain beberapa buah 'front' kecil yang senior seperti Laws Faculty Council (LawFaC) dan Pertubuhan Mahasiswa Profesional Perubatan & Kesihatan UKM (Pro-PK). Ini juga secara jelas diwar-warkan kepada rakan-rakan mahasiswa untuk mengelakkan sebarang salah faham di kalangan mahasiswa selain ia membuktikan GMUKM jujur dan telus dalam memperjuangkan kebajikan mahasiswa.

Namun begitu, GMUKM sehingga kini masih menanti-nantikan siapakah yang sebenarnya di dalam 'board' utama Aspirasi; adakah sekadar gah pada nama atau memang tiada mahasiswa yang menggerakkannya Kelab Aspirasi secara berpusat selama ini. Adakah diharapkan kepada ahli-ahli Kelab Aspirasi di kolej-kolej kediaman sahaja. Jika begitu, jelas masih tiada 'centralised' di sudut pentadbiran dan pengurusan badan Kelab Aspirasi ini sendiri. Jika ini benar, sudah terang lagi bersuluh GMUKM lebih tersusun dan sistematik gerakerjanya berbanding Aspirasi kerana ahli-ahli cawangan GMUKM melangkaui kolej, fakulti dan kampus-kampus di UKM. Dan ahli-ahli cawangan GMUKM dapat dipusatkan dengan jayanya. Jika begini halnya, untuk apa kita bergabung dengan Aspirasi ?

c) Memiliki perancangan dan perlaksanaan program yang realistik dan mesra mahasiswa:
Sungguhpun GMUKM melalui MPP pada kali ini tidak memegang sebarang portfolio, namun secara jelas gerakerja yang dilakukan MPP GMUKM amat ketara perbezaannya berbanding MPP Aspirasi. MPP GMUKM tidak mengharapkan untuk sekadar menunggu dan mengikuti program-program yang dianjurkan oleh pihak universiti, tetapi turut menggerakkan dan mengadakan program-program ke arah kebajikan dan ke arah memenuhi kehendak mahasiswa di samping meraikan rakan-rakan mahasiswa melalui program-program yang dianjurkan.

Umum mengetahui, antara yang sering dilakukan termasuklah aktiviti pengedaran dan sumbangan sempena musim perayaan seperti edaran kad raya dan kurma (sempena bulan Ramadhan & Hari Raya Aidilfitri), bendera Malaysia (sempena Hari Kebangsaan) dan edaran buah limau mandarin (sempena Tahun Baru Cina). Ini belum lagi termasuk edaran kempen-kempen seperti kempen membaca (READ - You'll Conquer The World) dan edaran penanda buku berkalendar pada awal tahun ini.

Ini belum termasuk program-program yang dianjurkan di fakulti-fakulti melalui MPP yang memenangi kerusi fakulti seperti program diskusi dan wacana ilmu. Jika hendak ditulis, dikhuatiri akan panjang jadinya.

Perhatikan pula di sudut Aspirasi, secara jujurnya apakah program yang benar-benar diusaha dan dilakukan oleh MPP Aspirasi sendiri selama ini? Adakah sekadar mengharapkan program disusun oleh pihak pentadbiran UKM seperti Hari Wanita pada tahun lepas? 

Atau hendak dikatakan program-program kolej itu adalah program MPP Aspirasi ? Bukankah itu program JAKSA ? atau MPP Aspirasi hendak katakan JAKSA itu juga adalah program MPP?? Kita kembalikan kepada rakan-rakan mahasiswa untuk menilai, dimanakah sebenar ASPIRASI mahasiswa ini sendiri? 

Pesanan ringkas kepada teman-teman, "tepuk dada, tanyalah iman."

GMUKM merasakan cukuplah dengan tiga hujah di atas untuk menjadi sebab mengapa ahli-ahli Majlis Pengerusi/Presiden GMUKM pada hari ini terpaksa menolak cadangan untuk bersama-sama Aspirasi pada PRK sesi kali ini.  Kita pulangkan kepada teman-teman juga untuk menilai, yang mana madu yang mana racun. Yang mana kaca dan yang mana permata.

GMUKM juga dalam pada itu terbuka kepada rakan-rakan mahasiswa untuk melontarkan kepada kami sebagai penambahbaikan. Tiada istilah 'tutup pintu' antara kita kerana jelas kita adalah GABUNGAN MAHASISWA UKM.


Ber-GM Lebih Baik!

2 comments:

muin said...

saya nak komen, harap jangan padam,

saya x setuju pada perkara a)(iii)
apa yang saya dengar, apa yang saya lihat, apa yang saya alami tidak menunjukkan sifat itu,

saya abdul muin, mpp FSKB 1/2

komen ikhlas dan jujur dari pengalaman peribadi

Ibn_kadir said...

politik nilai?
adakah dgn cara mencipta imej lain untuk memberikan kebaikan untuk imej GMUKM?
Seperti NadiUKM yang GMUKM mengaku bukan media mereka?

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !