Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Wednesday, March 9, 2011

Penjelasan isu pemakaian majlis makan malam

Hasrat GMUKM agar etika kod pemakaian ditekankan didalam program tahunan kolej, iaitu majlis makan malam telah disalahertikan oleh sebuah pihak yang mendakwa GMUKM cuba mengubah tradisi.

Pihak GMUKM ingin menjelaskan bahawa pihak kami tidak berniat untuk mengkritik program tersebut. Pada pandangan kami, program seperti ini dapat merapatkan silaturrahim diantara semua pihak disamping dapat memberikan pengalaman berharga kepada warga kerja program tesebut. Namun, sedikit teguran telah kami lontarkan tentang cara pemakaian sesetengah mahasiswa yang menghadiri program tersebut.

Pihak kami malah seluruh warga UKM menyedari tentang kejengkelan cara pemakaian sesetengah individu yang boleh disifatkan lebih barat dari barat. Sepatutnya program seperti ini mampu membawa kepada 1000 kebaikan kerana ia adalah diantara metod dalam menggapai redha Illahi kerana elemen persaudaraan dapat diterapkan. Oleh itu, pihak kami berpendapat, perkara-perkara begini ( isu pemakaian, pergaulan) tidak seharusnya berlaku kerana ianya hanya akan mencemarkan keharmonian bersama.

Trend berlumba-lumba untuk menyerlah pada malam tersebut juga dikesan sebagai faktor berlakunya masalah ini. Perlu diingat, berfesyen tidak salah,malah Islam tidak pernah melarang umatnya berfesyen, namun mahasiswa Islam perlu jelas bahawa ianya tidak salah selagi mengikut syarak. Berfesyenlah selagi ianya menutup aurat. 

Justeru, pihak GMUKM menyeru seluruh warga UKM, agar dapat menjaga etika pemakaian masing-masing.  Peringatan kepada semua muslim, tutuplah aurat anda. Apa maksud menutup aurat? Pakaian yang dipakai tidak jarang dan tidak ketat hingga menampakkan bentuk tubuh. Ketahuilah bahawa teguran ini bukanlah kerana ingin memalukan mana-mana individu @ persatuan, tetapi kerana kami sayangkan kalian.

Ayuh, bersama kita berubah kepada kebaikan. Jadikan majlis sebegini tempat kita mendapat redhaNya, jangan biarkan kita mencemarinya dengan usaha-usaha kemaksiatan.

nota kaki : ikuti perkembangan MPM UKM diblog rasmi  MPM UKM . Kami juga mengalu-alukan sebarang lontaran permasalahan atau cadangan dalam memantapkan lagi varsiti kita yang tercinta ini.   

1 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !