Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Sunday, March 13, 2011

Salam takziah buat rakyat Jepun

KENYATAAN RASMI 
Gabungan Mahasiswa UKM :
SALAM TAKZIAH BUAT RAKYAT JEPUN

Gabungan Mahasiswa UKM merakamkan ucapan takziah kepada rakyat dan kerajaan Jepun yang baru-baru ini mengalami bencana gempa bumi dan Tsunami.

Sumber televisyen NHK negara tersebut melaporkan, suatu gempa bumi telah berlaku sekuat 8.9 magnitud di timur laut negara itu dan menyebabkan tsunami setinggi empat meter berlaku pada jam 2.46 petang dan diikuti siri gegaran kuat termasuk 7.4 magnitud kira-kira 30 minit selepas itu.

Kedapatan juga Tsunami setinggi setinggi 10 meter telah melanda pelabuhan Sendai yang menghasilkan ombak yang telah merosakkan seluruh kawasan pertanian dan menghanyutkan rumah, kenderaan dan lain-lain. Bencana tersebut juga dilaporkan menyebabkan kebakaran dan tanah runtuh.

Perkhidmatan keretapi ke utara Jepun juga dihentikan manakala lapangan terbang antarabangsa Narita ditutup. Ribuan penumpang terkandas dan dipindahkan apabila semua penerbangan ke luar Jepun dibatalkan.

Setakat ini bekalan elektrik kepada empat juta penduduk di Tokyo dan kawasan sekitarnya diputuskan.

Kebanyakan laluan di Tohoku yang menyambung ibu negara Jepun itu ke kawasan utara negara tersebut turut dilapokan terputus.

GMUKM dalam pada itu mendoakan keselamatan rakyat Malaysia di negara tersebut dan berharap pihak Kementerian Luar Malaysia melalui Wisma Putra melakukan yang terbaik bagi memastikan mereka yang berdepan dengan pelbagai kesukaran ekoran bencana alam itu mendapat bantuan yang sewajarnya.



0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !