Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Saturday, February 16, 2013

Mahasiswa Tahun 1 UKM Kecewa Perkhidmatan Bendahari UKM



Bangi — Mahasiswa di seluruh Malaysia sudah boleh mengakses maklumat mengenai keputusan peperiksaan semester 1 sesi 2012-2013 di Laman Web Rasmi Universiti.

Pelbagai reaksi dapat kita lihat, ada yang mengucap syukur, gembira, sedih dan sebagainya. Baik yang berjaya atau kurang berjaya, jangan pernah serik untuk berusaha. Sebaiknya, kita selidiki kelemahan sebenar dalam diri yang menghalang kita mengecapi kejayaan seperti sahabat yang lain.

Bagi mahasiswa tahun 1, mereka menzahirkan kekecewaan mereka. Keputusan peperiksaan yang pertama mereka tidak dapat dikeluarkan atas faktor hutang di Bendahari UKM.

Asalnya yuran RM 390 tersebut diucapkan semasa Minggu Mesra Pelajar (MMP 2012). Namun, di dalam penyata tersebut mencatatkan RM 320, baki RM 70 itu kemudiannya diletakkan lewat sedikit atas faktor kesilapan teknikal Bendahari UKM.

MPP FEP GMUKM, Mufaddal Mustansir melaporkan sebahagian besar Mahasiswa UKM memenuhi ruangan lobi Bendahari UKM di Canselori semalam. Faktor sekatan kewangan acap kali berlaku, begitupun disebabkan masalah yang ditimbulkan sendiri oleh pelajar.

Namun, bagi kes kali ini, kesilapan yang sedikit oleh Bendahari UKM, pasti menimbulkan pelbagai syak wasangka. Dalam keadaan Mahasiswa UKM sudah pun tamat kertas peperiksaan, dan selesai melangsaikan hutang di Bendahari, apabila tiba hari pengumuman keputusan peperiksaan, mereka tidak berjaya untuk mengakses maklumat tersebut.


Perkara ini pasti menimbulkan perasaan tidak puas hati dalam kalangan Mahasiswa. Persoalan demi persoalan diajukan kepada pelbagai pihak. Sudah pasti perkara ini bakal merumitkan keadaan, terutama diperingkat Bendahari UKM kerana terpaksa melayan kerenah Mahasiswa.

MPP Mufaddal Mustansir menegaskan bahawa di peringkat Bendahari UKM seharusnya menyebar luas soal notis, pekeliling ataupun surat berkenaan kes seperti ini kepada Mahasiswa yang terlibat. Perkara ini perlu agar Mahasiswa diberi makluman, meskipun sudah diberitahu pada awal semester yang lalu.

GMUKM mengharapkan agar kes seperti ini tidak lagi timbul selepas ini. Demi nama baik UKM, GMUKM pasti pihak pentadbiran UKM tahu perkara seperti ini akan menyebabkan Mahasiswa yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan UKM meluahkan rasa hati melalui laman sosial mereka. -MediaGM

Lead The Changes! Ber-GM Lebih Baik!

1 comments:

Unknown said...

Kalau mahasiswa tak sokong kerajaan jgn laa marah... puncanya semua dari pengurusan universiti sendiri yg banyak kepincangan....

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !