Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Wednesday, July 8, 2009

GMUKM menyambut baik Pemansuhan "Tertangguh" PPSMI



Kuala Lumpur, 8 Julai 2009 - Kegusaran rakyat Malaysia terhadap dasar hebat Pembelajaran Sains dan Metematik dalam Bahasa Inggeris, PPSMI nampaknya masih belum terlerai. Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengumumkan bahawa PPSMI akan dimansuhkan sepenuhnya pada 2012.

Menurut Muhyiddin lagi, dasar ini akan dihapuskan secara berperingkat(tidak seperti perlaksanaannya) sehingga tahun 2012, supaya pelajar-pelajar yang terlibat dengan dasar ini tamat peringkat masing-masing pada 2014.

Beberapa ulasan menarik mengenai isu ini dipaparkan untuk penilaian Mahasiswa semua

1. Dr M (mantan PM)- "Walaupun pandangan saya diminta, ia tidak dicerminkan dalam keputusan tersebut"

2. Datuk Hassan Ahmad (Pengerusi GMP) - Rakyat seluruhnya tentu lega dan gembira, kerana pengajarannya di sekolah kebangsaan Cina dan India juga turut dikembalikan kepada bahasa ibunda masing-masing. (Malaysiakini)

3. Ust Idris Ahmad (Ketua Penerangan PAS) - MANSUKH PPSMI : KEMENANGAN RAKYAT

4. Tan Sri Muhyiddin Yassin (Menteri Pelajaran) - K'jaan akui PPSMI banyak kelemahan

Apa pandangan anda?

5 comments:

Farid said...

pandangan Dr M agak menarik.. Tapi dia meninggalkan jawapan yang dia sendiri sanggah...

khususnya yang ini "pelajaran adalah untuk penguasaan ilmu".

saya sokong jawpan ini, maka untuk penguasaan ilmu, sebaiknya ia disampaikan melalui medium yang mudah.

Dalam konteks Malaysia, bahasa yg digunakan iaitu BM, BC, BT, dll.

Selain ini adalah bahasa asing yang akan menyukarkan penguasaan Ilmu.

saya juga menyokong apabila Dr M menyebut "S n M tak mungkin memajukan bahasa"

Tapi saya bantah apabila dia membantah keputusan ini...

Hasrat rakyat yang utama, pemimpin amanah drpd rakyat...

ewarga said...

"Menurut Muhyiddin lagi, dasar ini akan dihapuskan secara berperingkat(tidak seperti perlaksanaannya) sehingga tahun 2012, supaya pelajar-pelajar yang terlibat dengan dasar ini tamat peringkat masing-masing pada 2014."

pelaksanaan terus dilakukan pada pelajar tingktan 5 ke masa tu..tak kan?? jgn pandai-pandai nk tulis ikut sedap je..

Farid said...

Kerajaan dah sedar bahawa akta ini lebih banyak membawa keburukan daripada kebaikan...

Jadi, kerajaan sepatutnya menghentikan segala yang buruk secepat mungkin... Kerajaan perlu menumpukan kepada usaha membaik-pulih kerosakan.. bukan memanjangkan tempoh kerosakan...

Maaf, ini pandangan saya.. Bukan sesedap hati, tapi berdasrkan pemerhatian dan pengalaman yang cetek dan dangkal..

Anonymous said...

aku rse kerajaan niih byk wat bnde utk bodek pemimpin atasan mse tuuh kini dan selamanya...mcm jenis yes bos je..mahathir ckp sume kne ikut...tup tup tgk nyusahkan rakyat,sume bnda mesti kne laksana dgn cpt smentara sstu menteri tu pgg port masing2...lain menteri lain peel...lain peel hbis duit...sumenye kalut mcm mengarut berdosa mencarut

din said...

salam.
sy ad persoalan sedikit yg hendak diutarakan. Pnghapusan pd peringkat rendah mungkin ada baiknya, tapi kenapa isu ini hendak dibangkitkan pada peringkat matrikulasi dan universiti?

sy lepasan degree dr universiti tempatan yg menggunakan english sbgi medium utama dlm pembelajaran. sebagai seorg pelajar sains (Biotechnology), sy merasakan sgt tidak relevan penghapusan dasar ini dilakukan di peringkat institusi tinggi. sumber rujukan sains dlm bahasa melayu masih belum didapati secara meluas, kebanyakan buku rujukan, journal2, article hanya terdapat dalam bahasa Inggeris.

Pembelajaran subj inggeris di dlm kelas tidak melatih pelajar untk memahami secara menyeluruh ttg penggunaan term2 sains dan biologi yg kebiasaannya difahami oleh pelajar2 dlm bahsa inggeris.

Jika usaha utk menghapuskan dasar ini masih mahu diteruskan di institusi tinggi, ia perlulah dibuat sejajr dgn usaha kita dalam membantu melengkapkan lagi sumber data dan rujukan yg boleh didapati dlm bahasa melayu.

jika PPSMI satu perjudian pd peringkat awalnya, bkankah ini juga satu perjudian yg harus dihadapi oleh pelajar2 di institusi tinggi.

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !