Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Monday, July 20, 2009

Sudah jatuh ditimpa tangga

Mahasiswa UKM sentiasa dizalimi??

Inilah fakta-fakta yang memperlihatkan bahawa mahasiswa UKM terus dizalimi oleh golongan bukan mahasiswa. Antara kes yang menunjukkan mahasiswa terus tertindas ialah :

1. Awal Julai lau, heboh diperkatan daripada za’ba hinggalah ke keris mas, bahawa harga yuran kolej telah turun. Dikatakan yuran sekitar 400 semata-mata berbanding sebelum ini sebanyak 700 lebih di Za’ba dan Keris Mas. Tapi rupa-rupanya ini adalah satu penipuan hidup-hidup. Selang pertengahan Julai, hutang pelajar naik tiba-tiba dengan yuran-yuran tambahan. Antaranya wang tidak diaudit RM 100 kepada JAKSA yang terkenal dengan kurangnya integriti itu. Bayangkan setiap semester mendapat RM 50,000 (RM 100 X 500 orang) tanpa mahasiswa tidak tahu ke mana duit itu pergi.



2. Duit denda lambat daftar kursus amat membebankan. Lambat daftar kursus ijazah didenda sebanyak RM 15. Manakala diploma RM 30. Paling malang,kerana lewat mendaftar, segala pinjaman PTPTN, biasiswa JPA dan KPM dibekukan dan tidak tahu bila akan dimasukkan. Ramai yang merungut perkara ini. Duit nak makan, beli buku, pakaian, terpaksa dirayu pada papa dan mama. Malah lebih teruk, ada sesetengah pengajian meminta yuran awal bagi mengelakkan mereka extand. Bagi yang dibekukan kantung duit mereka, terpaksalah rayu sana sini.



3. MPP PMUKM Aspirasi terus gagal dalam perjuangkan kebajikan mahasiswa. Khabar angin merebak di seluruh kampus, bahawa Presiden PMUKM adalah presiden paling lembut..dan lemah dalam sejarah. Ini keluar dari mulut pentadbiran. Rasanya seluruh Malaysia pun tahu apabila melihat lintas langsung suara siswa di RTM. Malu betul UKM. Terketar-ketar beri hujah..Terkial jawab soalan..Nak cerita, ada ke si Presiden ni ceduk ucapan dasar lepas, menyebabkan perkara yang sudah dibuat, dikatakan tidak buat. Kesian kat pihak pentadbir kena jawab dengan NC kerana kelemahan Presiden dalam sejarah. Dan buat mahasiswa, mereka turut menempa sejarah apabila ditipu bulat-bulat oleh Aspirasi ini. Satu lagi kezaliman buat mahasiswa.



4. Kes kecurian makin menjadi buat mahasiswa. Mahasiswa baru tidak terkecuali. Baru-baru ini, ada mahasiswa baru kehilangan motorsikal di Pusanika. Nampaknya sejarah sentiasa berulang. Mempertaruhkan harta mahasiswa yang sentiasa diancam kecurian.



5. Mahasiswa terutama persatuan di bawah HEP. Anak negeri atau kelab sentiasa dizalimi Aspirasi. Kelab haram, Kelab Aspirasi telah melakukan road show di seluruh kolej, menggesa mahasiswa tahun satu hanya masuk Kelab Aspirasi sahaja. Jangan masuk persatuan lain. Paling tragis dan amalan biasa mereka, mereka menuduh persatuan tertentu sebagai persatuan berdaetar. Apalagi tunggu mahasiswa yang berpersatuan, masih anda sayang lagi pada Aspirasi yang telah menikam anda dari belakang..

Inilhah bukti-bukti kezaliman pada mahasiswa. Seperti nyanyian lagu kopratasa iaitu ada mata lihat, ada telinga dengar..ada mulut..diaaamm..lu pikir la sendiri..Jangn biarkan kezaliman terus menyelubungi diri anda..Kuburkan Aspirasi




11 comments:

Anonymous said...

kelab aspirasi yg tak berdaftar. Tuduh persatuan lain. Mampos Sarfa

Anonymous said...

pulgkn duit aku..aku lapa..wa..wa

Siti SArah Ahmad Rusli said...

bersatu berubah!

Anonymous said...

hello..aspirasi bergabung dengan gm...jadi sekolah menengah..hahahahahaha

Anonymous said...

agak2...saper menang prk tahun ni...
gm ke aspirasi???
ku rase,dua2 x de bagus nyer..
yang bagus nyer,bebas...ku akan sokong penuh bebas...baru ar adil...aku nampak gm n aspirasi x de bgus nyer...

Anonymous said...

parti kunci akan menang...huhuhuhu

celik mata dan fikiran... said...

bodoh..aspirasi xpenah lebal kelab lain sbg haram..korg je yg slalu lebal kelab tertentu haram..utk pngetahuan semua pelajr ukm yg bijak pndai..kelab2 di kolej ditubuh dibwh kuasa pengetua kolej..so byk kelab kolej spt kelab kebudayaan, kelab keusahawanan, kelab kerohanian (surau) dan lain2 ditubuh atas kuasa pngetua..kelab ini hnya sah dijalankan di kolej..kelab aspirasi juga kelab di kolej..jd pengetua yg luluskan kelab itu..so kelab ni hnya bfungsi di kolej..sbb tu xwt pndftrn kt pusanika..kalau korg ckp kelab aspirasi haram..mkna nye semua kelab di kolej adlh haram la ek?..tmasuk kelab kebudayaan, kelab surau dll..so kalaulah kelab surau jd haram..mknenye xleh wt aktiviti?..cbe korg gm pkir skit gne kepala otak yg tuhan anugerahkan..jgn ckp je..korg ni pkir gne mulut ng lidah je...

celik hati said...

pada pendapat aku la kan, kelab aspirasi bukan sahaja di kolej. tetapi termaktub dalam pertubuhan persatuan. ada dalam buku PPP. siap ada no pendaftaran lagi.

lagi satu, kalau kelab itu dibawah kolej dan hanya berfungsi di kolej. baik semua orang di kolej tak payah fikir nak ke luar negara dan lain-lain aktiviti.

kenapa orang kata kelab aspirasi haram?
sebab mana boleh sebuah organisasi yang berdaftar terlibat secara langsung dalam PRK. ada juga termaktub dalam akta universiti.

pk r sndiri said...

kelab jnis pe r yg kutuk kelab len ni??
iskh2!!xbertamadun langsung..trime je r..xyah nk burukkn nme orng ek gmukm...pk r sndiri!

Anonymous said...

pk r sinri x pe, jgn PKR sudah...

Anonymous said...

andai gm yang mng prk sblum ni leh pasti kes kecurian dpt dihapuskan???lau ad teori tuk selesaikannya bncg r ngan aspirasi.bkn dok kmplen je..ape2 pun lbh bek aspirasi ngan gm bgbg.lau x nkgak bek wt kelab br.BEBAS

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !