Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Tuesday, September 1, 2009

Minyak Naik..Selamat Hari Merdeka...

Kepada pembaca blog gm yang setia, apabila anda membaca entri ini, pasti anda akan dan telah pun merasai beban kenaikan harga minyak petrol yang naik pada 1 september 2009.

Dalam kebanyakkan akhbar internet hari ini melaporkan bahawa kerajaan Malaysia pimpinan Datuk seri Najib Tun Razak telah mengumumkan kenaikan harga petrol RON97 daripada RM1.80 kepada RM2.05. Kenaikan sebanyak RM 0.25 sen dan diulangi sekali lagi, kenaikan sebanyak RM 0.25 sen. Manakala harga bagi RON95, jenis minyak yang biasa dipakai oleh mahasiswa untuk digunakan bagi motorsikal dan kereta, ia telah naik sebanyak lima sen daripada harga asal RM 1.75 seliter menjadi RM 1.80 seliter.

Menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata bahawa harga RON95 terpaksa dinaikkan lima sen berbanding RM1.75 seliter seperti yang diumumkan Mei lalu kerana harga pasaran minyak dunia yang berubah kini.

Ismail Sabri berkata lagi bahawa kerajaan menganggar akan dapat mengurangkan tanggungan subsidi sebanyak RM420 juta setahun dengan pelaksanaan RON95 memandangkan harga subsidinya lebih rendah iaitu 38.81 sen seliter berbanding subsidi RON97 sebelum ini iaitu 42.72 sen seliter.

Kepada mahasiswa sekalian, walaupun tindakan kerajaan ini disebabkan oleh kenaikan mendadak harga minyak dunia, tetapi kita perlu melihat dari sudut positif, bahawa kegawatan ekonomi negara ini sebenarnya masih belum berakhir lagi. Dan negara kita terus memencilkan diri untuk mengakui negara ini sebagai negara pengeluar minyak antara terbesar di Asia Tenggara selepas Brunei. Maka atas dasar ini, GMUKM mengutuk kenaikan barang keperluan ini tidak kira siapa pemerintahnya sama ada daripada BN ataupun PR kerana hujah GM amat kukuh, iaitu negara ini adalah pengeluar minyak dan tentu negara kita jadi kaya lagi jika harga minyak dunia naik. Bukannya negara yang menjadi Negara pengeksport minyak harga petrolnya sama dengan harga di negara pengimport minyak.

Inilah nasib mahasiswa yang seringkali dizalimi apabila wujud sindrom ‘Barang Naik’. Dengan kenaikan tambang bas ekspress pada hari raya ini, kenaikan tambang teksi, harga makanan yang mahal, dan yang terbaru, kenaikan harga petrol yang seringkali digunakan oleh mahasiswa dalam kehidupan seharian mereka.

Oleh sebab itulah GMUKM perjuangkan bahawa setiap satu sen dibayar kepada sesiapa terutamanya PMUKM atau JAKSA, maka mahasiswa berhak mengetahui ke mana perginya duit itu. Adakah masuk dalam kocek mereka atau dibazirkan dengan program yang bersifat peribadi untuk memenuhi hasrat individu dalam organisasi tersebut.

Dan maklumat terbaru GMUKM perolehi bahawa PMUKM sedang bersiap-siap untuk terbang ke New Zealand, melancong sambil belajar kononnya. Dan dikhabarkan bahawa MPP GMUKM akan memperjuangkan isu untuk mendesak agar satu sen daripada RM 10 duit mahasiswa yang dibayar pada setiap semester, tidak akan digunakan dalam siri pelancongan ini. Ingatlah bahawa mahasiswa perlu berani persoalkan hak mereka. Jangan kita biarkan duit kita mengalir masuk ke dalam poket-poket si pembazir mahupun perasuah yang secara jelas akan menzalimi seluruh mahasiswa di UKM ini.

103 comments:

Anonymous said...

Bodoh PMUKM. Kerja melancong je..Alahai minyak dah naik..ni yg buat aku naik minyak ni

Anonymous said...

Alahai.. orang2 kereta murah no hal la... Guna Ron95 sama je dgn harga minyak lama...
Yang naik pegeot, Mazda, Benz etc la yang masak sbb kene guna minyak Ron97 juga..

Anonymous said...

jgnlah jadi bodoh sgt...korang nak sibuk2 buat pe pasal minyak...minyak bukan naik pun..korang pakai je ar ron95 tu..abis cite...ni sibuk nak kutuk kerajaan..ko ingat kerajaan bodoh ke..kalau kerajaan bodoh,x ader nyer ko duduk aman dekat MALAYSIA ni..

Anonymous said...

to ano di atas, betul, aku setuju, kerajaan x bodoh. sebab yg BODOH tu engko.....

Anonymous said...

mst la kne concern sal bnd2 ni...
mmg la aman dr peperangan...
tp penah ke korg pk sal org2 ssh yg t'pkse tggng derita sbb sume brg nek????
yg ckp 2 leh la ckp cm2 coz dr org loaded..
tp ce selami prsaan org2 miskin....
mne peranan kerajaan nk tlg org2 ssh??
cmni la akhr zaman..
yg kaya lg kaya..
yg miskin?
huh..tambah merempat kt negara kita yg aman ni......

ahmad kamal bin razlan 1st year student said...

napa la ada lagi makhluk yg kurang cerdik masuk kat dalam dunia kampus ni...anonymous yg kat atas yg kata kalau kerajaan x bodoh sebab negara aman ni tlg la jgn tunjukkan kesengalan anda dlm ni..isu mcm ni pon ko masih buta..x tau nk cakap apa lagi dah..nampaknya memng ni lah kualiti mahasiswa yg benar2 kerajaan harapkan yg akan lahir...tahniah..

Anonymous said...

minyk naik je... dah la makn duit rakat.. naik je barg2 ni.. tension la..... ingt mak bapa kite ni.. tauke nbalak ke....

AuToPsY said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

sebelum kata org bangang len kali cermin diri dulu wahai autospy.jd rakyat yg cerdik boleh berfikir dan bukan bersyukur pada manusia membuta tulu macam hang ni..satu lagi produk terbaik keluaran "tuhan manusia" bernama UMNO

Anonymous said...

patutlaa...autospy barua BPN rupenye..x heran la kuar statement mcm tu..hmmmm...otak sempit jiwa jumud.

Anonymous said...

xguna punya PMUKM, kerja ntah kemana nak p oversea,,nak blajar ape kt sana,,ilmu kepimpinan korang pun ntah pape,,program pun ntah pape...guna duit sendirila g sana jgn guna duit aku,,aku xhalalkan korg guna

AuToPsY said...
This comment has been removed by the author.
AuToPsY said...

korg ni tau kritik je...bab nk jatuhkan universiti, tserah pada korg...sama je mcm nizar, penjenayah tahap bintang 3, gmukm pun mcm bintang 3...hahahahaha..///

AuToPsY said...
This comment has been removed by the author.
ammar said...

pmukm x g newzealand laa.. bulan puasa ni pun nak fitnah! diorang g beijing la guna duit sendiri campur duit untung buat program. dak gm yg suka tabur fitnah tu yg x puas hari dtg bilik aku K11A-218, kolej burhanuddin helmi!

ammar said...

nak blogging pun kene ada sumber sahih.. bkn pakai tibai je! ni yg buat orang mula x percaya medium ni.. paper mainstream pun hampeh, korang pun hampeh. duk rumah smayg lg bgus laa..

Anonymous said...

dahlah bulan puasa, buat pa fitnah sini sana...gm tak dapat pi luar ngr, jadi tak puas keh? bodoh la...buat kerja tanpa bukti...tunjuklah bukti ko orang...diam pula

PHOON KAR LIANG said...

Berikut adalah senarai harga petrol seliter di negara-negara pengeksport minyak.

UAE RM1.19/litre
Egypt RM1.03/litre
Bahrain RM0.87/litre
Qatar RM0.68/litre
Kuwait RM0.67/litre
Saudi Arabia RM0.38/litre
Iran RM0.35/litre
Nigeria RM0.32/litre
Turkmenistan RM0.25/litre
Venezuela RM0.16/litre
Malaysia RM1.80/litre !!!!!!!!!!!

Malaysia juga negara pengeksport minyak (net oil exporter). Maksudnya setelah ditolak dengan jumlah minyak yang diimport dari jumlah minyak yang dieksport, Malaysia masih merupakan negara pengeksport bersih.

Dengan statistik ini, saya menyokong pendirian GMUKM yang tidak bersetuju dengan kenaikan petrol sempena perayaan Merdeka 2009 ini.

Terima kasih.

Sekian,
PHOON KAR LIANG
MPP PMUKM
FUU 2008-2009

Anonymous said...

bagus letak harga, tp bgtau ar mane sumber dapat??? mane tempat nak rujuk... stakat type, aku bley, harga minyak indonesia rm0.20...

Anonymous said...

btol ke dlm RM???

PHOON KAR LIANG BABI said...

En PHOON KAR LIANG Yang makan Babi...
Bagi la sumber dia skali...

AuToPsY said...
This comment has been removed by the author.
AuToPsY said...

DOWG MINYAK BANYQAK, MALAYSIA BAPE SANGAT TELAGA MINYAK YG ADA, TU PUN DH NK ABIS

AuToPsY said...
This comment has been removed by the author.
ahmad kamal bin razlan 1st year student said...

autospy yg telah berjaya dibodohkan kerajaan 1 malaysia..bodoh x agak2..ni lah rakyat jiwa merdeka yg lahir dari asuhan UMNgok...benda depan mata beban rakyat masih lagi licin menjilat..mak bapak ko susah nk beli minyak ada ko tau..?takpun mak bapak ko ni sama totok otak sempit macam ko..? pasni petronas dijangka akan diserah kpd Hong Kong..Mesti ko akan cakap xkan la kerajaan bodoh sangat nk bagi kat Hong Kong..betul x???mesti betul la ini jwpn yg akan ko bg..mak bapak ko ni kecik2 kasik makan apa pon aku x tau la..mintak2 la benda yg halal2 belaka..kesian kat diorng.

///AuToPsY/// said...
This comment has been removed by the author.
///AuToPsY/// said...
This comment has been removed by the author.
PHOON KAR LIANG said...

Saya dengan ini melampirkan sumber saya berkaitan harga minyak seliter:
The Edge Daily by Choong Khuat Hock June 10 2008
Bukan dalam bentuk softcopy tetapi dalam bentuk hardcopy. Harga minyak sudah ditukar kepada Ringgit Malaysia berdasarkan kadar tukaran pada 9 June 2009. Ketika itu harga seliter di Malaysia ialah RM2.70. Andaian ialah harga minyak negara-negara lain tidak berubah sehingga 31/08/2009 kecuali Malaysia.

En. Choong adalah rakan kongsi dan ketua analisis pasaran Syarikat Kumpulan Sentiasa Cemerlang, sebuah syarikat pengurusan dana tempatan.

Berikut merupakan maklumat dari sumber yang sama. Saya sertakan untuk penilaian semua pembaca:

Table 1: A History of petrol price hikes

before the 90's - RM 0.89
1990 - RM 1.10 (increased RM 0.21) + 23.596%
01/10/2000 - RM 1.20 (increased RM 0.10) + 9.091%
20/10/2001 - RM 1.30 (increased RM 0.10) + 8.333%
01/05/2002 - RM 1.32 (increased RM 0.02) + 1.538%
31/10/2002 - RM 1.33 (increased RM 0.01) + 0.758%
01/03/2003 - RM 1.35 (increased RM 0.02) + 1.504%
01/05/2004 - RM 1.37 (increased RM 0.02) + 1.481%
01/10/2004 - RM 1.42 (increased RM 0.05) + 3.650%
05/05/2005 - RM 1.52 (increased RM 0.10) + 7.042%
31/07/2005 - RM 1.62 (increased RM 0.10) + 6.579%
28/02/2006 - RM 1.92 (increased RM 0.30) + 18.519%
05/06/2008 - RM 2.70 (increased RM 0.78) + 40.625%

Sekiranya mana-mana pembaca mempunyai maklumat yang lebih tepat dan terkini, sila lampirkan untuk bacaan semua pengunjung blog ini. Sama-sama kita jadikan blog ini lebih bersifat akademik dan mendorong perdebatan isu-isu kebajikan.

Maaf kerana terlupa menyertakan sumber pada tempoh hari.

Terima kasih.

Sekian,
PHOON KAR LIANG
MPP PMUKM FUU
SESI 2008/2009

ahmad kamal bin razlan 1st year student said...

1 malaysia.rakyat diHULUkan penCABULan diutamakn..khas utk autospy yang cetek ilmu otak sempit jiwa mati dipetang hari..huhu. semoga tuhan ALLAH merahmati anda dan mak bapak anda yang kaya raya tu (tu pun kalau muslim la)..=)

Anonymous said...

moderator gmukm anda spatutnya mgawal bahasa yang digunakan bukan main belasah je bagi org komen guna ayat sesuka hati, dah la merosakkan bahasa siap main perkauman lagi. gmukm bukan menolak politik perkauman ke, so buktikan kata2 anda bukan ketawa melihat org menggunakan perkataan yang bukan2.

En. phoon anda nyatakan sampai thun 2008, kenapa anda tak nyatakan sekali tentang penurunan mendadak harga minyak dunia yang sampai harga minyak malaysia sangat rendah masa itu. satu lagi mata wang malaysia antara yang tertinggi tak boleh bandingkan harga minyak negara yang sedang membangun dalam rm lain jadinya. cth nigeria jika anda jdkn ia dlm mata wang nigeria ia akan sgt membebankan rakyat kerana pndapatan rendah sebahagian rakyat. so pertimbangkan pelbagai fakta sebelum menulis.

ahmad kamal 1st year perasan bagus, anda tu 1st year kalo nak cte pasal politik luar kampus org ckp masih hingusan, nak tau pasal politik luar lagi la kan. so kalo nak jadi handle dgn politik luar mahirkan diri anda dgn politik kampus kuatkan link anda dahulu yee ahmad kamal dak hingusan.lg 1 kalo PKR pimpin ngara malaysia akan b'ubah ke? ko tak tau ke anwar tu kawan baik dgn israel so d'mana pndirian anda wahai ahmad kamal bdk hingusan n gmukm

autopsy wahimah pun anda penyokong krajaan ayat anda tu tolong la jaga, lantakla mak bapak awak kaya dieorg ni tak harap pun duit mak bapak anda.anda yg telan duit dieorg kn. saya juga penyokong krajaan tp bukan bermakna krjaan semua betul, tetapi kite berhak m'kritik dgn menggunakan medium yg sesuai. mcm mane? rapatkan diri anda dgn krjaan bgtau masalah anda mahasiswa adalah suara yang hebat maybe hebat melalui perhimpunan haram tapi tanpa anda sedari lagi hebat bile gune medium yg betul

///AuToPsY/// said...

wahai ahmad kamal bin bastard, ko bgtau ko tggl mana? meh aku g sumbat mulut ko dgn kepala lembu nk? suka2 ckp aku bkn islam...dasar penjenayah bintang 3 mcm nizar si penderhaka..hahahahaahha///30///

PHOON KAR LIANG said...

Kepada semua pembaca blog dan pemberi komen. Saya menghormati segala pandangan anda walaupun terdapatnya percanggahan. Seperti kata Evelyn Beatrice Hall, "I disapprove of what you say, but I will defend to my death your right to say it". Saya rasa kurang wajar kalau GMUKM mengadakan sekatan terhadap individu yang memberi komen dalam blog. GMUKM menghormati hak dan kebebasan untuk bersuara walaupun perkataan itu amat berbau perkauman dan kesat. Contoh, komen yang mengatakan saya 'PHOON KAR LIANG MAKAN BABI'. Sememangnya ia tidak haram bagi agama saya untuk memakan daging khinzir. Tetapi dalam konteks blog ini, ia menimbulkan isu perkauman serta penghinaan. Cukuplah untuk sekadar menyatakan nama saya sahaja. Tak perlu perkataan 'makan babi'. GMUKM dan saya langsung tidak perlu berasa malu dengan orang yang berbahasa kesat dan perkauman dalam blog ini. Sampai sekarang, orang tersebut masih tidak tampil diri dengan identiti sebenar dan meminta maaf kepada saya. Ataupun kalau saya yang menyinggung perasaannya, saya sudi meminta maaf kepadanya. Jadi sila bersifat 'gentleman' dan guna nama sebenar dalam blog ini.

Isu yang saya bawakan dalam posting ini bukannya 'menyerang' mana-mana individu ataupun agama, tetapi 'mengkritik' kenaikan harga minyak. Kita bincang isu nasional di sini dan bukannya bincang politik. Kenaikan harga minyak akan mempengaruhi semua orang. Siapa berani kata bahawa kenaikan harga minyak langsung tidak mempengaruhinya. Sekaya manapun seseorang itu, kamu tetap menggunakan petrol. Tapi yang paling teruk ialah mempamerkan kekayaan dan pada masa yang sama menghina orang yang kurang berada atau miskin. Bahasa anda amat kesat dan tidak sopan langsung. Amat malu kepada ///AuToPsY///. Sepatutnya anda tampilkan diri dan meminta maaf kalau anda penganut Islam yang sejati.

Kalau dalam bulan Ramadhan ini, ia adalah bulan 'berganda'. Kalau buat baik, dapat lebih pahala. Kalau buat jahat, akan dapat lebih dosa. Ini kefahaman saya. Minta maaf kalau silap faham.

Buat masa ini, statistik itu sahaja yang saya ada. Susah nak mendapatkan statistik yang betul-betul jitu dan boleh diterima umum. Jadi saya pakai apa yang ada. Apa yang orang lain pernah buat. Kalau mana-mana pembaca mempunyai data yang lebih baik, ketengahkan dan sama-sama kita lihat dan debat kebaikan dan keburukannya.

Terima kasih.

Sekian,
PHOON KAR LIANG
MPP PMUKM FUU
SESI 2008-2009

Anonymous said...

malaysia negara pengeluar minyak slps brunei??
pembetulan...
1) Indonesia
2) Malaysia
3) Brunei

Brunei bwh M'sia...k

Anonymous said...

en Phoon Kar Liang..
Anda mmg gentleman dan sgt berilmiah apabila mengutarakan pendapat..ininilah ciri mahasiswa atau MPP GMUKM yang yang dicari selama ini,tidak melenting apbila dihina mmbuta tuli

Islam tu tak salah,org yang mengaku Islam tapi tak mengamalkan Islam scara kseluruhan tu yg salah,kurang ajar dan biadap.

Tahniah kerana anda cube mempelajari Islam secara beransur-ansur

PHOON KAR LIANG BABI said...

Bagi sumber latest takdak ka?
Makan babi mmg otak tak jalan!!!

Anonymous said...

woi phoon kar liang,apa hak ko nk ckp psl islam sejati ke x ni????

anti-cina said...

sbb bangsa cina mcm ko nilah org melayu miskin suma...dtg sini nk kaut kekayaan negara, abis suma tanah org melayu korg nk amik!!!!

tentera selempang merah said...

ko jgn sampai tentera selempang merah dtg sini kerat kepala cina2 ni dengan org yg mnyokong cina DAP sial tu!!!PAS pun sama sokong pe je DAP buat..hina agama islam..Nizar talibarut komunis.

ahmad kamal bin razlan 1st year student said...

to anti cina.jgn nk malukan bangsa melayu dlm ruangan komen anda.jgn tunjukkan akal cetek anda dgn tulisan anda yg tersangat menunjukkan kebodohan anda..cukuplah autospy dgn kejahilannya...jgn kerana kejahilan dan kecetekan peribadi anda, melayu dan islam dipandang hina

Anonymous said...

AHMAD KAMAL, KO NI MMG BARUA KOMUNIS R!HAHAHAHA

PHOON KAR LIANG said...

Salam sejahtera.

Pertamanya, ingin saya tegaskan bahawa posting ini adalah untuk membincangkan kenaikan harga minyak. Saya cuba mengutarakan pendapat saya dengan maklumat yang dapat saya cari. Mungkin sebab saya kurang mahir, maka saya tidak jumpa maklumat terkini. Kepada mana-mana pembaca yang mempunyai maklumat terbaru, sila utarakan dan kita sama-sama lihat kebolehterimaannya. Tiada gunanya kita berhujah tanpa sokongan fakta ataupun bukti. Saya ingin tegaskan bahawa kita di artikel ini membincangkan isu kenaikan minyak dan bukannya menyerang mana-mana individu secara 'character assasination'. Ini bukan isu politik ataupun perkauman. Saya tidak faham mengapa para pembaca memilih untuk menyerang pegangan agama saya, kaum saya dan kerabat moyang saya. Selaku Ahli Majlis Perwakilan Pelajar, saya bertemu dengan ramai orang dan dalam proses ini mungkin pernah menyinggung mana-mana pihak. Dan saya sudi meminta maaf kepada pihak tersebut jika dia sanggup untuk menampilkan diri. Jika tidak, macam mana saya nak mohon maaf?

Saya mengkagumi para pembaca yang menilai 2 maklumat yang saya bawakan yang berkaitan dengan kenaikan minyak. Dengan ini, saya sedar kelemahan data yang saya utarakan. Kepada orang-orang berikut, saya ada permintaan:

1. Sila kemukakan sumber yang lebih terkini daripada sumber yang saya ada dan sama-sama kita bincangkan. Sumber yang diberikan oleh AuToPsY yang panjang itu adalah untuk tahun 2000 sahaja dari http://www.nationmaster.com/graph/ene_gas_pri-energy-gasoline-prices. Sila beritahu jika saya silap. Oleh itu, sumber saya adalah paling terkini (tahun 2008) di dalam artikel ini dan saya tertunggu-tunggu sumber untuk tahun 2009. Siapa yang boleh bekalkan?

2. Pemahaman saya terhadap Islam. Memang saya bukan penganut agama Islam. Tetapi saya sedikit sebanyak memahami Islam dalam konteks bulan Ramadhan. Tiada apa yang silap dengan kenyataan saya yang mengatakan bulan Ramadhan itu adalah bulan 'berganda'. Seseorang yang mengutuk dalam bulan Ramadhan sememangnya akan mendapat dosa yang lebih. Jika ada kesilapan, sila tunjuk ajar.

3. Kepada 'anti-cina', bukan semua orang cina kaya-raya dan bukan semua melayu miskin. Ada juga orang melayu yang lebih kaya daripada orang cina dan ini adalah kebenaran. Saya dan kamu sama-sama pelajar ukm yang mendapat bantuan kerajaan dalam PTPTN dan yuran pengajian. Kita sama-sama anak Malaysia. Sama-sama kita menuntut ilmu untuk mencapai kehidupan yang lebih baik. Tak usah nak mainkan sentimen perkauman.

Saya berharap kita boleh membincangkan isu yang sebenar iaitu kenaikan harga minyak dan bukannya memainkan isu perkauman ataupun pembunuhan watak. Dan saya juga meminta mana-mana pembaca yang memberi komen untuk menggunakan nama sebenar. Janganlah membaling batu dan menyorokkan diri.

Terima kasih.

Sekian,
PHOON KAR LIANG
MPP PMUKM FUU
SESI 2008-2009

Anonymous said...

autopsy sgt x matang...mncarut mmbute tuli...
mr. phoon, im ashamed dgn sgale ke-kurang ajaran mereka2 ini...
bincanh la care baek..da besa...bukan 2 taun nk maki hamun camtu..
autopsy..u patot malu dgn dri sndiri....

Anonymous said...

aku bencikan sikap perkauman kamu2 yang menghina begitu sekali....jangan terlalu berbanga dengan bangsa melayu kita tuuh,banggalah dengan agama Islam kita ,kerana diseluruh dunia ada penganut Islam walau di India,China Urugay dan mna2 pelusuk dunia skalipun..sikap perkauman anda tuuh sedikit sebanyak mendatangkan fitnah kepada agama Islam yang suci ini..hentikan karut marut anda tuuh jgn kejam kpd kaum lain di Malaysia,kekejaman adalah cara org Yahudi..

kalau dah cite pasal kenaikan harga minyak petrol, cite minyak petrol ajelah....tak beretika langsung

tlg fokus kat isu.... said...

betul tu. kpd mpp phoon, saya selaku melayu islam mmg malu dgn perangai pemberi komen yg mencaci kaum, agama dan keperibadian org lain. artikel ni bincang isu minyak, bkn mencaci atau mencela individu lain. cuba fokus kat isu dlm tangan, iaitu isu minyak. boleh tak wahai semua pembaca blog????

hentikan segala sentimen perkauman!!!!! said...

hentikan segala sentimen perkauman. hentikan segala sentimen perkauman. hentikan segala sentimen perkauman!!!!!!!

hormati kepelbagaian kaum dan agama!!!!! said...

hormati kepelbagaian kaum dan agama, hormati kepelbagaian kaum dan agama, hormati kepelbagaian kaum dan agama!!!!!!!

ahmad kamal bin razlan 1st year student said...

pewaris bangsa dan agama seperni inilah sebenarnya yang akan mewarisi kekucar kaciran dalam negara pd masa akan dtg(autospy n da geng)..harap semua pembaca posting ini dpt menilai segenap komen yg rakan2 kita lontarkan..sama ada dari anynomus, aotospy, anti cina, selempang merah, phoon kar liang n semua yg lain.walaupon sy baru 1st year x bermakna akal fikiran sedangkal pelampau2 komentar dlm posting ini. Tahniah utk GMUKM atas posting yg baik.Credit utk anda.

autopsy data lapuk!!!!! said...

hahaha kelakar betul kat autopsy. kamu bagi statistik tapi dah sangat lapuk. tahun 2000 punyer. dah 8 tahun lah hang... berani nak ketawa kat phoon lagi. kurang2 dia ada bagi data yang lebih terkini walaupun 2008 punyer. saya sdh check kedua2 punyer data.....kamu punye yang bukan main panjang tu dah tak pakai dah.....bagilah tahun 2009 ooiiiii....

PHOON KAR LIANG BABI said...

Woi budak cina BABI!!!
Ko nak cakap ini blog ilmu ke?
Blog ni tiap kali orang bagi reasoning yang tepat.. Akan terus beralih ke topik lain.. Paling jelas isu H1N1!! Dana pendidikan!!!

Da ada orang bagi fakta lepas tu buat tak tau!!!
Kebaculan budak2 islam sebab bersubahat dengan BUDAK2 MAKAN BABI!!!

Sapa cakap ni blog ILMU???

Kalo ILMU jom bincang FITNAH2 dorang yang dikantoikan!!!

Anonymous said...

Tak ada sorang pun nama Ahmad Kamal Bin Razlan kat UKM ni...

Kebaculan anda terserlah....

Anonymous said...

pembetulan maklumat PHOON KAR LING......


UAE RM1.19/litre ------>>>>> RM 1.44
Egypt RM1.03/litre ------>>>>> RM 1.52
Bahrain RM0.87/litre ------>>>>> tiada dalam sumber
Qatar RM0.68/litre ------>>>>> kat UAE gak
Kuwait RM0.67/litre ------>>>>> RM 1.20
Saudi Arabia RM0.38/litre ------>>>>> RM 1.38
Iran RM0.35/litre ------>>>>> RM 0.28
Nigeria RM0.32/litre ------>>>>> RM 1.44
Turkmenistan RM0.25/litre ------>>>>> RM 0.11
Venezuela RM0.16/litre ------>>>>> RM 0.71
Malaysia RM1.80/litre !!!!!!!!!!! ------>>>>> RM 1.80

DATA KALO AMIK DARI SEKUTU CINA MMG MENYELEWENG JE....

Ini data sebenar...

PHOON KAR LIANG BABI said...

before the 90's - RM 0.89

1990 - RM 1.10 (increased RM 0.21) + 23.596%
01/10/2000 - RM 1.20 (increased RM 0.10) + 9.091%
20/10/2001 - RM 1.30 (increased RM 0.10) + 8.333%
01/05/2002 - RM 1.32 (increased RM 0.02) + 1.538%
31/10/2002 - RM 1.33 (increased RM 0.01) + 0.758%
01/03/2003 - RM 1.35 (increased RM 0.02) + 1.504%
01/05/2004 - RM 1.37 (increased RM 0.02) + 1.481%
01/10/2004 - RM 1.42 (increased RM 0.05) + 3.650%
05/05/2005 - RM 1.52 (increased RM 0.10) + 7.042%
31/07/2005 - RM 1.62 (increased RM 0.10) + 6.579%
28/02/2006 - RM 1.92 (increased RM 0.30) + 18.519%
05/06/2008 - RM 2.70 (increased RM 0.78) + 40.625%

2009!!! - RM 1.80 (DECREASE RM 0.90) - 33.33%

APESAL DATA 2009 TTG PENURUNAN TAK BAGI?? NAMPAK SGT KEPOLITIKAN MU HAI BABI!!!

CINA MCM NI LA!!! UMPAMA MAKAN BABI SEMBUNYIKAN BAU BUSUK...

DATA DA BAGI CUMA SEMBUNYIKAN DATA YANG TIDAK MENYOKONG KEPADA POLITIK DIA....

NAK HIGLIGHT YANG BURUK JE!!!

Anonymous said...

weh xpe lah.. Budak cina tu tgh cari cara untuk masuk bidang politik.. tu yang baik dgn budak melayu tu... Pointer setakat 3.24 .. tu yang dia risau tak dapat keje kot... nak lagi selamat.. join politik melayu...
hahaha

ahmad kamal bin razlan 1st year student said...

biar pembaca menilai fakta dan perwatakan anda drpd komen dan bahasa yg anda keluarkan..

beringat2 la kawan2~ said...

salam...
kalau ye pon xsuke kt phoon kar liang, xperlu la sampai mencaci dan maki hamun dia dan bangsa dia. sebab dia cina je xbermakna korang yang melayu tu da cukup bagus. dalam islam xkira bangsa ape semua sama... yg berbeza adalah ketaqwaan... hati kita masing2... hentikanla caci maki ni... kite ni xnye lebih baik dr org yg dicaci maki tu...

GMUKM gila meroyan said...

hahahaha..ahmad kamal gila..korg ni bdk2 gm konon tunjuk baik, nilai dari komen konon! mmg komen kitorg suma truk2, tp kitorg x hipokrit..tunjuk diri sebenar...tapi bdk2 gm, ayat mcm good2 je...konon nk tarik prhatian bdk2 1st year yang korg ni baik lah? alim lah? hahahaha..poyo...samseng bermoto ukm, wt kecoh tyme pilihanraya...pastu ugut2 bunuh lah, letak pisau dalam raga motor calon, kuncin pintu calon dari luar x bagi pergi penamaan calon, ni lah suma keje2 bdk2 gm klu korg nk tau dari zaman aku kt ukm sampai lah skrg...

Anonymous said...

hai org atas ni..
sape nk percaya ckp ko..?

benci pencarut aspirasi said...

budak ASPIRAH =suka mencarut! tak takut dengan api neraka dengan dosa yg bertimpal.

orang yg bace tulisan si pencarut ni akan melaknat kau sebab suka mencarut lebih2 lagi bulan ramadhan.

kami x redha dengan tulsan kamu yg berbau perkauman..kecik punya otak!

kalo x takut dengan neraka, kau baca ni pulak! geram gile aku baca tulsian kau yg jijik, kotor! hati busuk! walaupun aku org melaka yg terkanal bahasa mencarut lahabau...etc..tapi still jaga xmacam kau!

ape jenis punya manusia dah! sedar r sikit..aku tahu kau banyak nyamar nama kat dalam ruangan komen ni. konon byk org kepala mcm kau. jangan nak puaskan nafsu kau benci budak gm macam ni. kalo dah x suke sudah lah.jgn nak tgk blog ni lagi! jgn nak nyibuk! pegi buat blog sndiri then, kau tulis r sesuke hati kau kat situ. x sesape larang dah.

BUDAK GM X SAKITKAN HATI KAU, KAU PULAK YG PALING PENTING X SAKITKAN HATI BUDAK GM ATAUPUN BUDAK BIASA MACAM AKU!!!!!!!!! AKU X SUKA GM TAKDE PULAK NAK MENCARUT. KAU JE YG OVER!

makin aku baca tulisan kau, makin aku nyumpah kau.kau dengar x? kau faham x?
.........................

pasni kau tobat lah sorang2! batu api! otal sempit! pencarut terkutuk!

Kerajaan bercadang mengambil tindakan lebih tegas dengan "menyekat capaian kepada blog dan laman web" yang didakwa menerbitkan kenyataan palsu, berbau hasutan dan mempersendakan agama, kata menteri dalam negeri.

Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata kerajaan akan memantau secara serius penerbitan di Internet termasuk mengambil tindakan melalui undang-undang sedia ada.


"Usaha ini termasuk mendakwa penulis laman web dan blog yang melakukan kesalahan mengeluarkan kenyataan palsu, lucah atau hasutan yang menimbulkan syak wasangka dan perpecahan kaum serta kenyataan yang mempersendakan agama," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

"Dalam soal ini, saya ingin menegaskan bahawa setiap pihak atau individu tidak harus menggunakan alasan kebebasan bersuara dalam konteks demokrasi ketika mengemukakan apa-apa pandangan serta pendapat, tanpa langsung memikirkan kepentingan orang lain khususnya masyarakat berbilang kaum di negara ini."

Tegasnya, demokrasi harus turut mempunyai batasan yang perlu dipatuhi.


http://ppik-kelantan.blogspot.com/2009/08/blog-hasutan-persenda-agama-akan.html

GMUKM gila meroyan said...

hahahaha..nk marah? mrh lah!!hahahahaha...igt takut ke ngn ko wahai benci pencarut aspirasi...x yah nk saiko aku r...x terkesan langsung di hati aku..hahahahahhahahahahaha

Anonymous said...

mmg jenis tak dapat petunjuk dari Allah ko niih...hati batu,hati kering lastly hati setan tapi setan dah kene ikat,so ko sndiri setan kot

PHOON KAR LIANG said...

Salam sejahtera. Terima kasih kepada Anonymous yang membekalkan maklumat pembetulan. Boleh saya tahu dari manakah sumber tersebut? Dan setakat bila tarikhnya? Sumber saya adalah dari surat khabar kewangan The Edge Financial Daily oleh Choong Khuat Hock June 10 2008. Beliau seorang yang ditauliahkan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia sebagai pengurus dana kewangan. Bukan sebarang orang boleh menerima pertauliahan SKM.

Dan saya perincikan penurunan harga selepas 05/06/2008: sumber mana-mana artikel surat khabar tempatan

05/06/2008 - RM 2.70 (increased RM 0.78) + 40.63%
23/08/2008 - RM 2.55 (decreased RM 0.15) – 5.55%
25/08/2008 - RM 2.45 (decreased RM 0.10) – 4.08%
15/10/2008 - RM 2.30 (decreased RM 0.15) – 6.12%
01/11/2008 - RM 2.15 (decreased RM 0.15) – 7.00%
18/11/2008 - RM 2.00 (decreased RM 0.10) – 5.00%
02/12/2008 - RM 1.90 (decreased RM 0.10) – 5.26%
15/12/2008 - RM 1.80 (increased RM 0.25) + 13.88%
01/09/2009 - RM 2.05 (harga runcit terkini RON 97)
01/09/2009 - RM 1.80 (harga runcit RON 95 untuk ganti RON 97)

Perlu diingatkan bahawa jenis petrol yang digunakan selama ini ialah RON 97. Kerajaan memperkenalkan RON 95 (harga runcit RM 1.80) untuk gantikan RON 97. Maka, RON 97 telah dijadikan sebagai produk premium (harga runcit terkini RM 2.05). Maksudnya, dulu kita bayar RM 1.80 untuk produk premium RON 97. Sekarang sudah naik kepada RM 2.05 (peningkatan 13.88%). Dan sekarang kita perlu membayar harga yang sama (RM 1.80) untuk RON 95 yang mana kualitinya adalah lebih rendah daripada RON 97. Ini diakui kerana sesetengah kenderaan berkuasa tinggi dan lama tidak sesuai menggunakan RON95. Harga petrol bukan sekadar naik 5 sen seperti yang diketahui (RM1.75 naik kepada RM 1.80) kerana ini ialah untuk RON 95. Sepatutnya ialah RM 1.80 naik kepada RM 2.05. Ini seperti mengekalkan harga roti canai tetapi pelanggan mendapat saiz yang lebih kecil. Bukankah ini peningkatan harga?

Dan sini ialah kenyataan Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob: “Actually the price of RON95, if going by world markets, is RM1.89 per litre but the government does not want the people to feel the rise so it had set the price at RM1.80,” he said. However, Ismail Sabri said the government expects to be able to reduce the subsidy by RM420 million per year with the introduction of RON95 as its subsidy price was lower at 38.81 sen per litre compared to the subsidy for RON97 which was 42.72 sen per litre. - Bernama 31 Ogos 2009”
Katanya, harga pasaran RON 95 ialah RM 1.89 dan kerajaan jual pada harga RM 1.80 iaitu 9 sen lebih murah. Macam mana kerajaan boleh kata subsidi RON 95 ialah 38.81 sen seliter sedangkan ia hanya 9 sen lebih murah? Soal ini, saya tidak dapat jawab. Harap para pembaca boleh jelaskan kalau faham. Saya sangat-sangat menghargainya.

Terima kasih.

Sekian,
PHOON KAR LIANG
MPP PMUKM FUU
SESI 2008-2009

bagus mpp phoon!!!! said...

mpp phoon memang sangat berilmiah dan akademik. dah banyak kali beliau beri komen dan setiap komen akan disertakan dengan penambahbaikan maklumat dan penjelasan. best baca komennya. memang sifat kepimpinan yang dicari-cari oleh seluruh mahasiswa ukm. tak macam orang lain yang juga dah berkali-kali memberi komen tetapi hanya memaki hamun dengan bahasa kesat, menghina keperibadian, kaum, dan agama orang lain. langsung tidak mencerminkan perwatakan seorang mahasiswa apatah lagi pemimpin. saya cabar siapa-siapa yang dapat keluarkan maklumat yang lebih baik daripada phoon. kalau tidak, berambuslah dari ruangan ini. dan minta maaf dengan phoon!!!

Anonymous said...

nmpk sngt beza character phoon dgn org yg tdk dikenali. mpp akn selalu tambahbaik apa yang ada. org tdk dikenali akn asyik burukkan apa yg ada. tak kemuka bukti @ hujah. hnya nak burukkan dgn guna isu perkauman. memaki hamum kaum & agama org lain. kalo berani, tampilkan diri. biar kita tengok sama ade kamu ni ada pegang jawatan tinggi dlm ukm @ tdk? tngk sama ada pointer tinggi @ tdk? tp org2 ni mati pun takkan tampil diri sebab pengecut. kesian ukm ada mahasiswa mcm ni. patut panggil sampah masyarakat. syabas phoon....

Anonymous said...

hahaha..ramai kaki bodek cina kt sini..hahahaha

Anonymous said...

DEFINISIKAN RON95...

PHOON KAR LIANG BABI said...

Apasal benda ni takdak brani nak jawab!!!!!

Ke nak cari point lain pulak elak ISU????

WOI CINA BABI!! KO NAK ILMU SGT KAN???? JAWAB LAH!!!!!


(quote)
Woi budak cina BABI!!!
Ko nak cakap ini blog ilmu ke?
Blog ni tiap kali orang bagi reasoning yang tepat.. Akan terus beralih ke topik lain.. Paling jelas isu H1N1!! Dana pendidikan!!!

Da ada orang bagi fakta lepas tu buat tak tau!!!
Kebaculan budak2 islam sebab bersubahat dengan BUDAK2 MAKAN BABI!!!

Sapa cakap ni blog ILMU???

Kalo ILMU jom bincang FITNAH2 dorang yang dikantoikan!!!
(quote)

bangang betul anonymous ni!!!! said...

bangang betul anonymous ni. sejak dari awal, artikel ni bincang isu harga minyak naik. bkn pasal tabur fitnah. kalau ada artikel yang menabur fitnah, sila letak komen anda di artikel terdahulu. cth, letak kat posting pasal 'calon pilihan raya diugut: tim. presiden pmukm dalangnya'. itu mmg artikel menfitnah. komen kamu relevant kat sana. kat artikel ini, baik kita fokus kat tajuk besar: isu minyak. kalau nak fitnah, sila pergi artikel lain.....

sila lebih bertamadun!!! said...

posting kali ini amat mantap. pasal isu nasional. walaupun perenggan akhir itu ada unsur fitnah tanpa bukti kukuh. pasal pmukm pergi melancong. saya rasa phoon tak elak isu. phoon cuba sedaya upaya untuk kemukakan fakta dan bukti. memang ciri-ciri pemimpin yang bercakap menyokong hujah. sebaliknya, individu yang asyik menghina latar belakang kaum dan agama phoon tanpa meletakkan nama sebenar adalah amat hina. ni amaran kepada semua yang menghina dan membangkitkan dasar perkauman. kamu tidak layak menjadi anak malaysia. dah hampir 70 komen yang diberikan. hanya phoon yang sanggup guna nama sebenar. yang lain pengecut. malahan artikel ini pun guna nama gmukm. tak dedahkan identiti penulis. juga bacul.

jgn hina kaum org lain!!!! said...

blog ni mmg bnyk kandungan fitnah. bkn semua tuduhan manjadi fitnah. ia menjadi fitnah bila menuduh tanpa bukti dan sokongan. perenggan akhir tu yg menuduh pmukm pergi new zealang tu adalah fitnah. pasal tak ada bukti langsung.

tapi berkenaan kenaikan harga minyak, itu bukan fitnah. tuduhan tu kena pada tempatnya dengan sokongan statistik dan angka. phoon tlh keluarkan pelbagai maklumat. tetapi pembaca lebih suka menyerang keperibadian dan kaum phoon tanpa membincangkan hujahannya. inilah beza pemimpin dengan bukan pemimpin. hampa dengan perangai sesetengah melayu yg ingat dirinya baik sangat. tak senang mata bila tengok ada orang lain yang lebih bagus daripadanya. menghina orang dengan perkauman adalah amat hina dan berdosa. apatah lagi bulan ramadan yang mulia ini. salam.......

????? said...

ni bkn pasal anti cina atau bodek cina. ni pasal harga minyak lah. kenapa tak paham2 lagi ni? harga minyak effect semua kaum lah, bangang. adakah melayu lngsg tak effect dgn kenaikan minyak? kita jgn hina agama @ kaum org lain. krn mereka akn balas & hina balik allah yg maha kuasa. u all nak allah dihina ke? tak nak bukn? so, jgn hina org lain. itu jer....

Anonymous said...

ala gmukm. korang ni akui jelah yg ni blog fitnah! semua posting lepas ada unsur fitnah. tak kan kerana posting kali ni yg kononnya 'berilmiah' dpt melepaskan dosa semua posting lepas yg asyik menabur fitnah? satu kebaikan blh maafkan puluhan atau ratusan kesalahan???? hahahaha.....

nama sebenar aku phoon khar liang said...

huhu...takotnya...takot...huhu....bdk2 gm suma baik dpt masuk syurga...takotnya...kena ugut ngn gm...takotnyaaa..hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhaahhahahahahahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Anonymous said...

x surh takut pun....suruh ko berani je tunjuk ko sape...ADA BERANI?????komfem tak.

Anonymous said...

bodo piang pny anon aspirasi

memg waris genetik stupid umngok
x dpt lwn fakta ketawa pjg2

Anonymous said...

ok..k11A-218 KBH blk aku..ko x dtg mmg kturunan ko xde batu!!!hahhaha

Anonymous said...

ooo yg umngok bunuh ulama aka ibrahim tu x pe

mcm yahudi, dgn kroni2 die halal, dgn melayu ngn kaum lain x bleh

ni yg dinamakan islam tpi nk suruh org lain pijak quran

bodo piang umngok dan saki bakinya

memg umngok bwk islam plastik=islam setengah2 +sekular+permain hudud+bunuh ulama+kwn ngn yahudi (sila rujuk konsep asal 1@wang malaysia ngn zahid dating ngn menteri pthanan israel)+biar mca & mic pertikai hudud+dolak-dalik undang2 pncegahan arak+sekat ceramah agama+asing islam dgn politik+ mat monggol pun pernah pertikai undang2(1982!) islam+ malikul sembab jual tnh kt singapore+ skandal pkfz+kacau kelantan+ajak mujadalah penakut (mcm hisham aawww)+blok dana sar + 50 thun x bnteras arak (pastu tuduh org lain spport arak)+ rosmah puaka + biarkan hedonisme + tugu negara (terang2 syirik tu!!!) + dll

kenapa?x percaya?

Anonymous said...

ek eleh mcm jntn

tgk bwk member2
lg x da batu...pondan

Anonymous said...

korang ni mmg x paham bhsa lngsng. kalo nak ckp citer lain, buat kat tempt @ blog lain. skrg artikel ni ckp pasal harga minyak naik. paham???? letihnye dgn perangai korng ni....

Anonymous said...

dtg lah dulu tgk sape jantan..ada bran wahai gm yg bodoh? weh, suka ati r nk cite psl minyak ke apa..x suka ko bleh blah!

Anonymous said...

Trend Blog Ni.. Bila Ada orang bagi komen yang reasonable.. Trus senyap.. Buat tajuk lain...
takut bila fakta telah dijelaskan…

Takut kenyataan kot.. Ke da tak ada jawapan.. Contoh jelas adalah Isu cuti H1N1..

Agaknya mmg suka buat cerita kot.. Tahukah? Cerita2 yang menyebabkan orang mendapat/menyebarkan benda yang tak benar adalah menjadi Fitnah2... So saham fitnah kat Web boleh lah kongsi ramai2..
:D

Tak sangka bukan muslim pun boleh fikir benda simple mcm ni.. Yang muslim asyik exploit agama untuk nasfu sendiri..

Sayang sekali, Islam itu indah... Cuma manusia yang merosakkannya... Kat malaysia ni Melayu espesially...

Selamat beramal Semua...

PHOON KAR LIANG BABI said...

ISLAM BABI!!!

KORANG SEMUA NI ISLAM BABI!!!

Anonymous said...

dulu yg dihina adalah agama dan kaum cina, sekarang sampai menghina agama islam pula. lebih teruk ialah menghina agama dengan menyamar nama orang lain. memang dosa besar. kita dah lihat perangai sesetengah pemberi komen dalam ruangan ini yang begitu teruk. amat kesal.....terutamanya kepada komen di atas.....

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM dAn salam sejahtera buat pngujung blog in...hmmmmm, berdasarkan apa yang saya tgk, panas juga blog ni, jadi macm gelanggang gusti, aku hentam kau, kau hentam aku, ada juga yg cool je wpun orang 'tumbuk' dia..bgus jg dia ni...hmmmm ape2 pn ni 1st time saya msuk melawat dn cmment...
sya thu, yang bertelagah dlm blog ni adalah MPP juga, sbb tulh xnk ltak nama kn?? hmmmm, itu bkn point sya, ISLAM itu indah,suci,aman, selamt...Islam 4 All!! namun kaum lain tkut nk dekat dgn Islam sbb tgk perangai melayu-Islam skarang,,hancur, hbis bdaya barat di copy n paste..memg xmaju la kebanyakan melayu sekarang...eiiii, xmalu..
Islam xpnah menghalalkan fitnah-memfitnah..ia haram lagi berdosa..nk buat ke nk kata ke fkir dlu..dpatkan maklumat yg sahih dlu..jgn ckap pasl Islam lau xthu isi kndungan Islam...anda akan menghancurkan Islam jika berbuat demikian..
Keindahan Islam makin pudar dek perangai dan sikap melayu-Islam sekarang..mengaku Islam tp xnk belajar Islam..kadang-kadang kita dapat lihat pada kaum lain yang peluk Isla, mereka lebih baik dan hebat dari melay-Islam..ini kerana mereka mengahayati budaya Islam..mereka pula yang cuba mengajak kita yang melayu ni kearah Islam yang sebenar..tp kita rasa kita dah btoi..jgn anggap begitu..
oleh itu, jgn duk menghina agama dan kaum lain,, melayu mundur kerana cakap pndai tapi betindak malas...atau dengan kata lain...cakap tak macm bikin,,,
dikesempatan ini juga saya sebagai melayu-Islam ingin meminta maaf kpada non-Muslim yang terbabit diatas sikap kurang sopan budak2 melayu ni...mereka bercakap atas dasar nafsu semata2 bukannya mngkiut akal dan keintelektualan mereka..mereka cakap atas stage Islam tapi dalam masa yang sama mereka jahil tntg Islam...tgklah sekarang time umat waktu solat umat Islam...berapa kerat je yang trun berjemaah di surau..jelas mereka mnghayati Islam itu sendiri..hmmm,,,Kaum cina dan Siam di kelantan mengakui dan menrima baik cara pemerintahan dan pentadbiran yang dilakukan wpun bayk tentangan dri pihak tertentu..
Islam itu agama penyelamat...Perpaduan teras kejayaan dan keharmonian negara...maju Islam untuk Malaysia dan semua kaum...
kpada MPP..berubahlah demi warga UKM...dan seterusnya........................

Anonymous said...

pemerintahan di kelanta adalah cara pimpinan Tok Guru....satu pembetulan pasal solat tu...hmmm, sebenarnya mereka tidak mengahayati...maaf typing error...terimalah dan katakanlah kebenran walaupun amat pahit bagi mu...ada hikmah dan habuan untuk mu akui lah kelemahan diri..

Anonymous said...

xpe kalau dieorg mkn duit kite...
Allah ada...
xdpt balasan sekarang..
kite jumpe diSANA...

Anonymous said...

hahaha pas lg teruk hina ulamak senri tym muktamar pas ri tu.. sbb xsokong husam abes ulama di hina...

Anonymous said...

ingat...pemimpin pas semua dari sekolah agama ke???
fikir dulu brader,,,jgn main hentam je...anda mahasiswa...gunalah anugerah ALLAH sebaiknye...
xkanla nak saya umpamakan kamu dengan makhluk lain plak...pandaila beza...kita manusia lbih bagus daripada makhluk lain...kita ada akal, mkhluk lain xde...lau kta xguna, smalah kita dengan 'peragut, tepi jalan tu...

Anonymous said...

saya xmarah...sebab kamu berkata ikut nafsu marah kamu...bukan ikut akal kn....hmmm,, ruginye kita semua duk bertengkar pasal ni, bukannya nak cari jalan untuk selesai masalah ni...huhh,, gawat...Wahai GM&Aspirasi...jgn menghina sesama sendiri...teruk lagi sesama Islam...saya kecewa dengan benda ni...saya nak nasihatkan kepada kedua2 pihak, terutama yang Muslim, tunjukkan imej Islam kamu, tunaikan hak kamu kepada ALLAH,, ini apa,batasan agama lelaki dan prempuan entah dimana...kamu sebagai pemimpin, tegurlah kawan yang buat maksiat,,,jangan malu wpun kwan baik sendiri...ini apa. lau kawan tak pe plak...ingat, kalu Islam kamu ketepikan, hancur binasa lah kamu semua, termasuk juga warga universiti....seterusnya Malaysia ini, malaikat sentiasa menunggu arahan dari ALLAH untuk menurunkan bala kepada orang yang main2 dengan agama ALLAH...

Anonymous said...

aduh..bowink bc blog nie..
byk btul pasl politik..
duk U nk berpolitik ker nk blajar nie..
blajar dulu sampai berjaya n then nk berpolitik
kt luar sane 24 jam sehari tanpe henti go on jew..
bosan..10x
x abes2 bergaduh..rs majoriti Islam..
cmne nk jd kuat nie..isk3..

Anonymous said...

politik xleh diasingkan dr kehidupan wahai encik diatas ni..
politik-mentadbir, plg mudah mentadbir diri..
jgn salah tafsirkan poltik itu hanya politik kepartian..

Anonymous said...

ramai yang xsuka politik, tapi xfhm politik tu apa..jgn menolak membabi buta, Islam ada panduannya. so, kte kena kaji, jgn sempitkan pemikiran.

Anonymous said...

wow....hampir 90 lebih komen....ANDA BERJAYA WAHAI GMUKM,keep in touch k,i suke gile ksungguhan korang

PHOON KAR LIANG BABI said...

Weh Cina Babi!!!

Ko cakappasal kualiti miyak kan?
ADA KO TGK NEGARA MURAH TU GUNA MINYAK GRED APA?
RATA@ GUNA RON92...
MAKAN BABI JE... TU PASAL OTAK LEMBAB...
NAK CAKAP KO HORMAT KAUM LAIN??? YANG KO BAWA BABI MAKAN DALAM UKM TU KO HORMAT ORANG KE??

Anonymous said...

mcm mane u tau negara lain guna minyak jenis apa? apa bukti ko?? ron 92 dan ron 97?? lagi satu, mcm mane u tau ada org bawak masuk makanan haram ke dlm ukm? kalo ko ade bukti, tunjukkan. jgn fitnah jer...lagi satu, ko tau ada makanan haram dibawak masuk tapi tak lapor kpd jaksa atau pengetua kolej, ko jugak bersalah krn biarkan peraturan ukm dilanggar. sblm fitnah org lain, sila cermin sndri dulu!!!!

PHOON KAR LIANG BABI said...

kat Sumber cina babi tu ambil pun ada tulis...
Ada baca ke?
DIA SAJA TAK BAGI SUMBER DATA...
TULIS SENDIRI JE.. KALO BETUL SCAN KE BAGI SITE KE..

KO PERNAH PERGI BILIK CINA BABI NI???
KO TAU KE APA MAKANAN DIA BAWA???
KO TAU KE ADA KATERING LUAR HANTAR.. SAYA NAMPAK SENDIRI...
KO NI MAKAN BABI JUGA KOT...

Anonymous said...

ko ni mmg buta sngt. kan dah letak sumber kat sana. cb tengok blk dan google search. ko tak check betul2 ke? lagi satu, dakwaan kamu sngt umum. mmg ade servis catering mknan cina kat dlm ukm. tp mcm mane ko tau siapa yg langgan & sape yg tak langgan? betul ke mpp phoon ade langgan? utk sumber harga minyak ko nak mintak bukti sekukuh bukit, tp bila tuduh org bawak mknan tak halal dlm ukm dpt ko buktikan? siapa orngnya, bila masa, tarikh dan tmpat? dpt tunjuk? kalo tak dpt, dah jadi fitnah tnpa bukti. dah dosa besar.... sy cabar ko tunjuk bukti sekukuh bukti....

jgn main sedap mulut, keluarkan bukti...... said...

asyik fitnah org tanpa bukti jer. cuba kamu keluarkan bukti untuk segala tuduhan kamu itu. kamu kata harga minyak tu direka. jadi kamu kena tunjukkan harga minyak yang sebenar dengan sumbernya sekali barulah boleh buktikan bahawa ia direka. kalau tak ada apa2 sokongan, baik kamu senyap.....

PHOON KAR LIANG BABI said...

Ko nak bukti ke?
Kita cuba tunggu dari CINA BABI ni sendiri bagi komen... Apa kata mcm tu.. Dia senyap je... Takut mengaku kot?

Anonymous said...

ko ni kena faham konsep ni. org yg mendakwa yg kena bagi bukti. kamu kata data harga minyak mpp phoon salah. kamu yg kena bagi bukti utk tunjuk kesalahan. bkn sebaliknya. ko yg kena prove it. mana logik kamu nak suruh dia pulak yg tunjuk kesilapan dia sendiri. kamu yg kena tunjukkan. lagi satu, kamu katu dia bawak makanan tak halal dlm kampus. kamu kena tunjuk bukti. tangkap gambar kalau boleh. kalau secebis bukti pun takde, dah jadi fitnah. ni amat berdosa.....

PHOON KAR LIANG BABI said...

Xpe...
Fitnah2 ni dosa untuk agama korang je...
So kalo dia tunjuk data tanpa bukti korang pecaya la yek?
Islam mmg mcm tu ke?

aku cabar budak kat atas ni!!!! said...

x habis2 komen dlm citer minyak ni. msih ade anasir tanpa nama yg cuba hina agama & kaum org lain. ingat diri sendiri mulia sngt. bila nmpak org lain yg tak same agama & kaum, terus dihina & dihentam. cakap ttg harga petrol, org kat atas ni tak habis2 kutuk. sampai skrng dia masih tak kasi bukti @ data utk tunjuk yg dia lah yg betul dlm harga minyak. tu budak autopsy dah bnyk delete komen dia. termasuk senarai harga minyak yg panjg tu. pasal bagi data lama thn 2000. dah malu, dia pun senyap. tp bdk yg hina agama & kaum org lain ni sekadar tuduh tanpa apa2 bukti. aku cabar ko tunjuk dgn detail data mana yg phon beri kat atas tu ade silap. berani sahut cbran ni tak? agaknye x berani kot. pasal tulis komen pun menyamar nama org lain. mmg pengecut....... aku dah google sumber yg diberi. mmg bnyk website yg guna data yg phon ambik....

Anonymous said...

mmg pun apa yg ditunjuk olh phoon kita tak blh percaya 100 %. tu sebab sapa2 yg rasa data phoon tu silap kenalah betulkan. nak betulkan pun kena tunjuk bukti. tak guna hanya menyalak dan fitnah. yg kata phoon salah tu kena buktikan. yg asyik tabur fitnah tu hanya fitnah jer. antara pemfitnah dgn mpp, sape saya nak percaya? mestilah mpp pasal dia ada sumber data & pakai nama sendiri!!!

PHOON KAR LIANG BABI said...

aku cabar budak kat atas ni!!!!

KO cakap je ke cari data?
Bagi senarai website tu?
Phoon ada bagi bukti data ke?
Dia cakap je dari itu ini... benda yang dia cakap tu wujud ke?

Ko pun makan babi ek?

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !