Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Wednesday, September 29, 2010

AKSIS bersama-sama Azlin & rakan-rakan


Aktivis Siswi Dinamis (AKSIS) UKM tetap bersama Azlin Shafina Adzha dan rakan-rakan dari Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI) biarpun keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak saman pemula dikemukakan empat pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bagi mencabar tindakan tatatertib UKM ke atas mereka yang didakwa terbabit dalam kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor, April lalu.

Jurucakap AKSIS, saudari Hazirah Mustafa ketika dihubungi Wartawan GMUKM menyatakan, kes UKM4 ini adalah contoh jelas kecacatan dan kecelaruan AUKU ketika mana kerajaan ingin melahirkan para graduan universiti yang bukan sekadar pintar di dalam kelas, tetapi turut memiliki soft-skills dalam menjana pemikiran mahasiswa yang kritis selari dengan kehendak dan aspirasi bangsa; di samping menjadi alat dan mekanisme kawalan yang menafikan hak mahasiswa untuk belajar secara hands-on kerana ketakutan awal yang melahirkan provisi yang melanggar aspirasi akademik serta hak asasi pelajar secara berdepan.

"AKSIS sentiasa mendoakan keputusan yang terbaik. Jangan khuatir,jangan risau kerana kami di pihak AKSIS akan sentiasa bersama-sama Azlin dan rakan-rakan. Apa yang penting, Azlin dan rakan-rakan  perlu sentiasa kuat semangat. Jangan mudah patah semangat, (kerana kita percaya) harapan itu masih ada. " ujar Hazirah.


Untuk rekod, keempat-empat pelajar Sains Politik tersebut, Saudara Wong King Chai, Saudara Ismail Aminuddin, Saudara Hilman Idham dan Saudari Azlin Shafina Adzha telah dikenakan tindakan tatatertib oleh UKM kerana terbabit dalam kempen sempena pilihan raya kecil Hulu Selangor pada 22 April 2010. Namun tindakan terhadap mereka di tangguhkan kerana perintah injuksi yang telah diterima pada Jun lepas. Mereka bakal didakwa di mahkamah UKM kerana melakukan kesalahan menyalahi undang-undang Seksyen 15(5)(a) Akta Universiti dan Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

Bagaimanapun, keempat-empat mereka menafikan tuduhan itu dan mendakwa berada di Hulu Selangor bagi tujuan kajian penyelidikan akademik.

Keempat-empat mereka mencabar tindakan universiti itu yang mendakwa mereka bawah Akta Universiti dan Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dengan menghalang mereka daripada terlibat dalam aktiviti politik.

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !