Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Monday, September 6, 2010

Utamakan Keselamatan

 

Dengan Ramadhan yang berbaki kurang daripada lima hari ini, dan Syawal bakal berkunjung tiba, maka di kesempatan ini seluruh pimpinan Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (GMUKM) melalui MAMPU, KAMI, GMLN dan AKSIS dengan ini mengambil peluang untuk mengingatkan kepada rakan-rakan mahasiswa sekalian supaya menjaga keselamatan diri semasa di jalan raya dan kampung halaman sewaktu musim perayaan ini.

Harus diingatkan, menjelang tibanya musim perayaan ini ramai yang tinggal, belajar dan bekerja di perantauan akan mula pulang ke kampung halaman masing-masing untuk menyambut hari raya bersama keluarga. Maka jalan raya akan dipenuhi dengan banyak kenderaan yang berpusu-pusu untuk pulang ke kampung halaman masing-masing.

Apa yang menyedihkan apabila tibanya musim perayaan akan terjadinya banyak kemalangan jalan raya yang meragut banyak nyawa. Statistik setiap tahun menunjukkan setiap kali tiba musim menyambut hari raya banyak kes kemalangan jalan raya telah berlaku. Hari raya yang sepatutnya menjadi hari untuk bergembira bersama keluarga tersayang telah bertukar menjadi hari yang menyedihkan.

Ada banyak faktor yang menyebabkan berlakunya kemalangan jalan raya. Kemalangan jalan raya hendaklah dielakkan sama sekali dari berlaku.Kepada mereka yang merancang untuk pulang ke kampung halaman masing-masing berhati-hatilah di jalan raya.  Walaupun hendak cepat sampai, tetapi seharusnya jangan memandu laju dan berkeadaan merbahaya. Jangan memandu mengikut perasaan tapi ikutlah peraturan jalan raya.

Di dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 4 September lalu ada memetik bahawa Timbalan Perdana Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kajian oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) mendapati, kerugian sosioekonomi akibat kemalangan jalan raya pada tahun 2009 lalu mencecah RM9 bilion.Jumlah tersebut tidak termasuk kerugian emosi akibat kesedihan dan trauma yang dialami oleh ahli keluarga mangsa kemalangan.Berita ini amat mengejutkan di banyak pihak. 

Justeru di peringkat Gabungan Mahasiswa UKM, kita ingin berpesan kepada teman-teman supaya sama-sama menjaga keselamatan diri dan orang lain. Ingatlah orang yang tersayang. Semoga hari raya aidilfitri pada tahun ini akan dapat dapat disambut dengan meriah bersama sanak saudara di kampung. Selamat hari raya aidilfitri. Maaf zahir dan batin.

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !