Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Tuesday, September 28, 2010

MalaysiaKini : Saman pemula empat pelajar UKM cabar AUKU ditolak


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak saman pemula dikemukakan empat pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bagi mencabar tindakan tatatertib UKM ke atas mereka yang didakwa terbabit dalam kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor, April lalu.

Keempat-empat mereka mencabar tindakan universiti itu yang mendakwa mereka bawah Akta Universiti dan Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dengan menghalang mereka daripada terlibat dalam aktiviti politik.

Hakim Aziah Ali yang menyampaikan keputusan itu di kamar berkata Seksyen 15 akta itu - yang mana tindakan dikenakan berdasarkannya - tidak melanggar Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Beliau juga membatalkan perintah injuksi sebelum itu yang menghalang UKM daripada mengambil tindakan terhadap mahasiswa terbabit.

Bagaimanapun, hakim membenarkan peguam Haris Ibrahim dan Ashok Kandiah - yang bertindak bagi keempat-empat mahasiswa itu - membenarkan injuksi Erinford bagi menangguhkan keputusan itu supaya dikemukakan rayuan.

Ashok kemudian memberitahu pemberita, pendengaran penuh injuksi itu akan dilakukan pada 7 Oktober.

Semua siswa - Hilman Idham, Ismail Aminuddin, Azlin Shafina Adzha, dan Wong King Chai - ditahan polis pada 22 April lalu di pekan Rasa dan Ampang Pecah dan didakwa menyokong parti politik semasa pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor.

Mereka didakwa di mahkamah UKM kerana melakukan kesalahan menyalahi undang-undang Seksyen 15(5)(a) AUKU.

Bagaimanapun, keempat-empat mereka menafikan tuduhan itu dan mendakwa berada di Hulu Selangor bagi tujuan kajian penyelidikan akademik.

Sumber : MalaysiaKini

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !