Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Monday, June 22, 2009

Bersetuju untuk bersetuju atau Bersetuju untuk tidak bersetuju.


Interaksi atau hubungan sesama manusia dalam sesebuah kelompok masyarakat boleh mencetuskan perbalahan, persengketaan, dan pelbagai senario lain. Tanpa garis panduan tentang siapa yang layak mentadbir, menggubal dasar, membuat keputusan atau menghakimi pertelagahan bakal menjerumuskan sesebuah masyarakat ke kancah huru-hara.

Selain bersetuju mengenai kelayakan pihak-pihak tertentu dalam mengurus dan mentadbir hal ehwal sesebuah komuniti, masyarakat juga perlu bersetuju terhadap nilai sepunya yang adil dan sejagat. Termasuklah berkongsi definisi keadilan yang sama, iaitu meletakkan sesuatu kena pada tempatnya.

Jika masyarakat gagal bersutuju terhadap nilai pegangan yang sama, maka akan timbul kesukaran bagi pihak yang dilantik untuk menguruskan dan membuat keputusan. Pihak yang dilantik juga harus berpegang kepada nilai yang sama supaya konflik antara kedua pihak ini dapat dihapuskan.

Sebagai contoh, nilai warna pada lampu trafik. Semua pengguna lalu lintas perlu bersetuju dan bersepakat bahawa tandaan lampu merah untuk berhenti, kuning untuk berhenti, dan hijau untuk jalan. Jika sebaliknya berlaku, maka konflik lalu lintas akan berlaku sehingga memungkinkan berlakunya kemalangan dan kehilangan nyawa.

Tiada seorang pun yang berhak membuat keputusan dengan sewenang-wenangnya tanpa mendapatkan pandangan semua pihak. Apalagi kalau keputusan itu melibatkan masa depan dan kebajikan orang lain. Manusia perlu pandai membezakan antara meraikan pandangan, mengambil kira pandangan, menerima pandangan ataupun mengendahkan pandangan.

Mahasiswa juga perlu diterima dan diberi kedudukan yang setaraf dengan manusia-manusia lain sekalipun mempunyai ideologi yang berbeza. Mahasiswa berhak menyuarakan pandangan, apalagi dalam negara yang mengamalkan demokrasi.

Artikel ini sebenarnya merupaka respon terhadap desas-desus kenaikan harga kolej, penguatkuasaan sistem generik, peraturan lalu-lintas yang baru, serta perubahan sistem yang akan dijalankan dalam pilihanraya kampus akan datang.

Semua ini perlu kepada perancangan dan kajian menyeluruh sebelum dilaksanakan. Sekiranya pandangan majoriti Mahasiswa tidak diendahkan, maka kemungkinan akan berlaku huru-hara akibat perbezaan nilai yang perlu disepakati bersama.

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !