Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Sunday, March 21, 2010

Kogress Gerakan Mahasiswa - Revolusi Gerakan Mahasiswa

Dewan Sivik MPKJ, 20 Mac - Kongres Gerakan Mahasiswa Malaysia 2010 telah berlangsung dengan jayanya. Ini merupakan satu kejayaan besar bagi seluruh mahasiswa di setiap negeri bagi memusatkan kembali gerakan mahasiswa serta membentuk momentum yang lebih dasyat pada masa yang akan datang. Kehadiran seramai 1000 orang mahasiswa pada kongres kali ini telah memberi isyarat kepada semua pentadbiran kampus bahawasanya mahasiswa sudah bangun sepertimana mahasiswa pada zaman 70-80 an.

Mahasiswa, Ideologist dan Realistic

Pembentangan demi pembentangan yang dilakukan pada setiap front mahasiswa telah membuka minda para hadirin mengenai gerakan mahasiswa. Gerakan mahasiswa bukanlah seperti gerakan mereka yang bernaung di bawah pentadbiran (ASPIRASI) yang semuanya perlu disuap, namun gerakan mahasiswa merupakan gerakan yang mempunyai visi serta matlamat yang jelas demi menjadikan mahasiswa sebagai tonggak utama dalam membentuk negara yang harmoni bebas segala gejala yang menimpa. Kita dapat lihat bagaimana pemerintahan PRO-M UM pada sesi yang lepas. Kejayaan mereka telah membawa satu arus baru dalam masyarakat mahasiswa sejurus meningkatkan kualiti mahasiswa serta kualiti universiti malaya.

Pada pilihanraya kampus baru-baru ini, kita dapat lihat betapa kotornya pilihanraya kampus kali dengan penindasan serta pencabulah yang dilakukan oleh HEP. Namun, segala bentuk penindasan ini telah membuahkan satu arus revolusi pada gerakan mahasiswa. Pencabulan demi pencabulan yang dilakukan oleh pihak pentadbir telah memberi view yang jelas kepada mahsiswa. Pencabulan yang dilakukan oleh HEP ini telah memberi isyarat yang jelas kepada mahasiswa. Jika HEP sendiri mampu mencabuli undang-undang yang ditetapkan, bagaimana pula hak kita sebagai mahasiswa.

Sebelum ini, mahasiswa sering dimomokkan dengan AUKU seolah-olah ingin menyekat gerakan mahasiswa. Namun, selepas pencabulan yang dilakukan oleh pentadbiran terhadap undang-undang mereka sendiri, ini sudah memberi signal yang jelas kepada mahasiswa. Tiada gunanya lagi kita takut dengan AUKU jika yang mencabulnya adalah pihak yang menjaganya.

Perlantikan Mohd Syafiq A. Aziz dari MPP GMUKM sebagai pengurusi Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN) pada sesi kali ini telah memberi simbol kepada semua MPP mahasiswa di setiap kampus untuk bergerak dalam membela hak dan kebajikan mahasiswa.

"Kami dari MPMN akan sentiasa berusaha dalam menjaga hak dan kebajikan mahasiswa. MPMN kali ini akan bergerak lebih dinamik dalam membentuk mahasiswa ke arah mahasiswa minda kelas pertama disamping menghapuskan halangan yang membebankan mahasiswa" Ujar Syafiq dalam ucapan perlantikan

1 comments:

Fashionista said...

TAHNIAHHH...GM menang!!..ber-GM lebih baik...

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !