Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Friday, March 12, 2010

Tahniah Atas Keprihatinan PM

UKM Bangi, 12 Mar - Lawatan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Dato' Saifudin Abdullah secara mengejut ke UKM pada hari ini telah mengundang pelbagai persepsi dari kalangan mahasiswa . Mereka yang tiba pada pukul 12.40 tengah hari ini mengambil peluang bagi memahami situasi dan kondisi Universiti Kebangsaan Malaysia yang kini kian menjadi tanda tanya kepada kebanyakan mahasiswa. Sesi beramah mesra di antara Perdana Menteri dengan hampir 200 orang ahli akademik, pegawai pentadbir, kakitangan dan pelajar diharap dapat memberi satu impak yang maksima kepada pentadibran UKM sehingga dapat mengembalikan kepercayaan pelajar terhadap pentadbiran.

Sebelum ini kita telah dikejutkan dengan isu pihak Jawatankuasa Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar yang kurang bertanggungjawab berkaitan soal ketelusan di dalam pilihanraya kampus(PRK) yang lalu. Justeru, ramai masyarakat UKM yang kebanyakkannya terdiri daripada pelajar prasiswazah telah bertekad untuk membantah keputusan PRK oleh kerana terlalu banyak penyelewengan yang berlaku ketika sesi pilihanraya berlangsung.

Lawatan Perdana Menteri yang kelihatan ala-ala santai telah berjaya menarik kebanyakkan mahasiswa UKM untuk turut serta dalam memberi pandangan serta pendapat demi melihat UKM kembali kepada kegemilangannya.

"Kami di peringkat Gabungan Mahasiswa amat berbangga dengan kehadiran Perdana Menteri dan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi yang sudi meluangkan masa bersama dengan mahasiswa. Kami sangat mengalu-alukan kedatangan pemimpin Malaysia dalam memberi tunjuk ajar serta pendapat mereka. Saya harap pada masa akan datang, pihak pentadbiran UKM akan lebih terbuka dalam membenarkan ahli-ahli politik memasuki kampus." ujar Mohd Hafiz Bin Razak selaku pengerusi Gabungan Mahasiswa UKM yang baru.

" Mungkin pada masa yang akan datang, kita boleh anjurkan satu forum yang dapat menggabungkan semua parti politik baik kerajaan mahupun pembangkang.Tambahan,kami menyokong kenyataan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah yang mengingatkan mahasiswa di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) agar sentiasa memperbetul setiap perkara yang dilihat salah bukan sahaja di universiti malah dalam pentadbiran negara.Kesannya,ini bukan sahaja dapat mendekatkan mahasiswa terhadap pimpinan Malaysia masa kini, malah dapat memberi input serta pandangan mereka terhadap isu-isu yang berlaku di Malaysia ini" tambahnya lagi


Inilah masanya untuk mahasiswa merubah corak kehidupan mereka ke arah yang lebih baik. Sebelum ini mahasiswa telah banyak dilemparkan dengan pelbagai tohmahan antaranya seperti ""mahasiswa tidak matang", "mahasiswa masih berhingus", "belum lulus universiti dah nak cakap pasal politik", "sudut pidato pasti berkubur", "awak siapa nak berhujah dengan saya? Saya profesor" dan "aku pegawai, atau engkau pegawai?".

Inilah masanya kita membuktikan bahawa mahasiswa bukanlah seperti apa yang dikatakan. Mahasiswa mampu memimpindan mampu mentadbir. Malah mungkin mahasiswa lebih hebat daripada mereka yang selalu melemparkan pelbagai tohmahan terhadap mahasiswa. Dengan ruang pidato yang dihidupkan semula oleh Kementerian Pengajian Tinggi mampu digunakan sepenuhnya dalam membina pemikiran mahasiswa yang mampu memberi pelbagai manfaat kepada masyarakat kelak. Tuntasnya, kami di pihak kepimpinan GMUKM mengharapkan pihak pentadbiran UKM dapat memberikan kelonggaran berkaitan isu kemasukan ahli politik demi memupuk sifat kepimpinan di kalangan mahasiswa yang bakal memimpin Malaysia pada masa akan datang.

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !