Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Sunday, March 21, 2010

Universiti Sekat Mahasiswa Berkongres

Petaling Jaya, 21 Mac - dua buah universiti telah didapati menyekat mahasiswanya ke Kongres Gerakan Mahasiswa Nasional 2010 oleh Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM). Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) dan Universiti Malaya (UM) merupakan dua buah universiti yang telah mengeluarkan notis untuk melarang mahasiswanya ke kongres.

Selain itu pertukaran tempat program berkali-kali disebabkan halangan pihak-pihak tertentu juga berlaku. Bermula di Chinese Assembly Hall, bertukar ke Dewan Centrum Setiawangsa. Pada petang sehari sebelum program, pihak urusetia yang datang ke Dewan Centrum untuk melakukan rehearsal telah dimaklumkan pemilik dewan bahawa, beliau mendapat arahan untuk tidak membenarkan mana-mana mahasiswa membuat sebarang program di dewan tersebut.

Dengan kekangan dan masa yang suntuk, pihak urusetia menyewa dewan lain sebagai ganti. Akhirnya, mahasiswa tetap terus berkongres di Dewan Banquet MBPJ walau dalam keadaan duduk bersila.

Saudara Shazni Munir B Mohd Ithnin, Pengerusi SMM berkata, "Kita telah melihat betapa mahasiswa kini tidak lagi takut dan gentar dengan segala bentuk kecaman dari pihak yang tidak mahu melihat mahasiswa bangkit.

Adapun sehinggalah berlaku penangkapan-penangkapan mahasiswa dalam memacu keadilan hak asasi mahasiswa dan juga masyarakat. Namun, ia tidak sedikit pun menggentarkan dan melunturkan roh perjuangan dalam diri setiap aktivis."

Tambahnya lagi, "Mahasiswa kini adalah apabila dicampak ke laut mampu menjadi pulau. Kekang lah dengan apa cara sekali pun, mahasiswa tetap boleh bergerak dengan sifat kemandirian yang ada dalam diri setiap aktivis."

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !