Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Monday, December 13, 2010

Mahasiswa Gesa Kempen Daftar Pemilih Secara Besar-Besaran


Mahasiwa merupakan agen atau generasi yang meneruskan pentadbiran negara Malaysia pada masa akan datang.Saban tahun bilangan angka graduasi dari pelusuk IPT mencecah ribuan siswa dan siswi.Mereka ini secara tidak langsung merupakan penerus agenda kepada kenstabilan dan pemaju negara akan datang.
Namun lebih malang pada kali ini, semangat dikalangan mahasiswa termasuk graduan terhadap menjadi pendaftar pemilih semakin luntur.Malah sebahagian daripada mereka tidak mahu dan tidak kisah untuk mendaftar sebagai pemilih.

21 Tahun sebagai Pemilih
Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia(SPRM) menggariskan beberapa syarat kepada golongan belia untuk menjadi pemilih.Antaranya setelah umur cukup 21 tahun , golongan belia digesa untuk mendaftar pemilih di kaunter yang dibuka semua tempat dan yang lebih mudah mendaftar di pejabat pos yang berhampiran.
Kajian yang telah dijalankan di mana mahasiswa di kawasan luar bandar kebanyakannya masih lagi belum mendaftar sebagai pemilih.

Hal ini berlaku kerana mahasiswa tidak mengetahui atau diberi pendedahan untuk menjadi pemilih.Di kalangan mereka juga mendakwa tidak tahu dimana untuk mendaftar sebagai pemilih.


Kesedaran Pentingnya Sebagai Pemilih
Selain itu, turut berlarutan juga disini mahasiswa kini tidak mengetahui akan kepentingan sebagai pemilih.Tanggapan mereka ini adalah berkaitan politik.Sebahagian mahasiswa berpendapat tidak mahu terlibat dengan politik yang haru biru di negara kita.Persoalannya adakah dengan mendaftar sebagai pemilih anda akan digelar seorang mahasiswa yang berpolitik?

Ianya adalah suatu kewajipan bagi setiap individu yakni rakyat Malaysia untuk mendaftar sebagai pemilih serta berpartisipasi dalam pilihan raya umum yang diadakan di Malaysia.

Pilihan raya yang diamalkan di negara kita bercorak demokrasi.Jadi sebagai rakyat Malaysia khususnya golongan belia wajib untuk memilih pemimpin negara dalam pilihan raya umum yang dijalankan.

Kempen SPRM Kurang
Kelemahan SPRM dalam mempromosikan dan membuka kaunter mendaftar pemilih di seluruh IPT juga menggagalkan mahasiswa untuk mengetahui akan peri penting sebagai pemilih.Sepatutnya diperingkat pihak SPRM perlu melakukan roadshow di seluruh kampus untuk membuka kaunter bagi memudahkan mahasiswa mendaftar.

Selain itu, sikap SPRM yang mula bergerak apabila hampir dengan pilihan raya baru terkial-kial dan kelam kabut untuk meraih golongan belia untuk mendaftar.

Akibat kegagalan untuk mendaftar pemilih, hari ini ramai gologan belia tidak dapat mengundi dalam pilihan raya.Akhirnya pengundi hantu yang tidak tahu statusnya mengundi dalam pilihan raya.

Sebagai makluman untuk mengetahui Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPRM) pemilih sila layari link di bawah ini
Untuk semakan daftar sebagai pemilih : link
Antara pusat pendaftaran bagi mendaftar sebagai pemilih adalah pada : link

Oleh yang demikian , mahasiswa mengambil sikap prihatin ini menggesa kepada SPRM agar meningkat usaha dan mengadakan pelbagai aktiviti untuk memudahkan mahasiswa untuk mendaftar sebagai pemilih.- SiswaPerak

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !