Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Wednesday, July 9, 2014

China larang Muslim berpuasa




Moving Forward! Ber-GM Lebih Baik!


Persatuan Mahasiswa UKM Sesi 2013/2014  

Setiap manusia mempunyai pegangan agama yang tersendiri mengikut kepercayaan masing-masing. Menyekat sesetengah masyarakat yang hidup dalam pelbagai kaum untuk mengamalkan agama yang telah dipercayai adalah satu perkara yang tidak semestinya berlaku dalam sesebuah negara yang mempunyai masyarakat yang berbilang bangsa dan agama.

Bulan Ramadhan merupakan satu bulan yang sangat mulia bagi umat Islam. Pada bulan ini juga Umat Islam diwajibkan untuk menunaikan Ibadat Puasa sebagaimana firman Allah SWT :


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ 

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.

(Surah al-Baqarah: 183)

Selaku mahasiswa, saya amat kecewa apabila mendengar masalah yang dihadapi oleh umat Islam yang tinggal di Xinjiang. Mereka telah dihalang untuk melakukan ibadah puasa oleh pihak pemerintah. Peristiwa ini secara tidak langsung menunjukkan satu ancaman dan sekatan secara terbuka bagi menyekat kebebasan beragama dalam masayarakat majmuk. Walaupun umat Islam disana merupakan golongan minoriti namun jangan sesekali menyekat umat Islam untuk mengamalkan Ibadat yang telah diperintahkan oleh agama mereka. Sesungguhnya Islam itu tidak menyekat mana-mana agama untuk mengamalkan ibadat mengikut kefahaman masing-masing sebagaimana yang ditunjukkan didalam pemerintahan Rasulullah SAW.

Sesungguhnya Nabi SAW telah bersabda :


بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ: شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ، وَالْحَجِّ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ

Maksudnya: “Islam dibina atas lima perkara, iaitu bersaksi bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya selain Allah, dan Nabi Muhammad ialah pesuruh Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, mengerjakan ibadah haji, dan puasa di bulan Ramadhan.”

Kepada seluruh Mahasiswa/I UKM marilah sama-sama kita mendoakan semoga umat Islam di Xinjiang dapat melaksanakan ibadah puasa sebagaimana yang kita lakukan di bumi yang tercinta ini.
oleh,
Saudara Ammar Azlan 
(Speaker Dewan Mahasiswa)

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !