Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Friday, October 8, 2010

HX-Pengenalan Perkembangan Pelajar tidak seragam ?

Suara-suara rungutan berkenaan subjek HX-Pengenalan Perkembangan Pelajar semakin kuat kedengaran di kalangan mahasiswa-mahasiswi Tahun 1. Terbaru Wartawan GMUKM mendapat maklumat isu ini hangat diperbincangkan secara tidak langsung di dalam kelas-kelas di dewan kuliah yang biasanya melibatkan gabungan beberapa kursus mahasiswa Tahun 1.

" Kita bukan budak-budak ! Kenapa kita perlu dipaksa untuk hadir ke kelas yang kami 'tak minat? Sudahlah subjek-subjek kursus pun sudah berat, ingat masuk ko-k ni, dapatlah kita enjoy,join kelab,sukan yang kita minat. (Malangnya)Itupun kita dikawal,dipaksa juga. Felo-felo pula jadinya ada authority hendak panggil kami turun bila-bila dia suka, hatta tengah malam atas alasan ko-k.Disuruhnya siap itu,ini untuk kolej. Tak hadir, diugutnya markah ko-k kurang..Adakah ini cara budak U ? Dicucuk hidung, ke sana,ke sini ??? " bentak seorang mahasiswa Tahun 1 sambil disokong rakan-rakan di dalam sebuah kelas Hubungan Etnik di Dewan Kuliah FSSK tengah minggu lalu.

Dalam pada itu, Wartawan GMUKM juga mendapat maklumat sistem pemarkahan Ko-Kurikulum bagi subjek HX dan HE juga tidak sama di kalangan felo-felo kolej. Contohnya ada kolej-kolej menggunakan kuasa yang ada untuk memaksa mahasiswa-mahasiswi Tahun 1 dan 2 dengan mengambil kedatangan untuk turun memberi sokongan dalam Sukan UKM '10 (SUKEM) yang berlangsung baru-baru ini. Dan kedapatan kolej yang memberi kelonggaran kepada mahasiswa-mahasiswi Tahun 1 dan 2 untuk turun atau tidak, khususnya di Kolej Pendeta Za'ba. 

Lain pula di Kolej Burhanuddin Helmi pula di mana Pengarah PPP sendiri, PM Dr Kadderi sendiri menjadi Pengetua apabila Felo-Felo yang menjaga subjek HX / HE ini memberitahu, kursus HX / HE ini sudah tamat silibus dan tiada perjumpaan selepas ini. Bagaimanapun hal ini tidak dibesarkan kerana dikatakan bakal mengundang polemik bagi penghuni kolej-kolej kediaman yang lain.

Dan ironinya Wartawan GMUKM juga mendapat maklumat, Felo Kolej Ibu Zain tidak pernah mengambil kedatangan ke Ko-Kurikulum. Justeru apabila maklumat kedatangan Ko-Kurikulum itu hendak diserahkan untuk permarkahan Bahagian Pengurusan Akademik, Felo tersebut terpaksa mengadakan 'sesi menandatangani kehadiran kokurikulum' beramai-ramai dengan memanggil mahasiswa-mahasiswi Tahun 1 dan 2 turun atau berjumpa dengan beliau secara peribadi. Hal ini disahkan sendiri oleh rakan-rakan GMUKM yang menghuni Kolej Ibu Zain.

Justeru, di sini GMUKM menegaskan, bahawa kita yang mewakili semua mahasiswa UKM samada dari Tahun 1,2,3 dan 4  memohon penjelasan yang sejelas-jelasnya berkenaan apa yang sebenarnya berlaku bagi subjek HX/HE. Dengan berbaki kurang daripada dua minggu menjelang minggu peperiksaan akhir, kita sekali lagi memohon penjelasan, bagaimanakah sistem pemarkahan subjek HX/HE ini berlaku, dan apa signifikannya mahasiswa-mahasiswi dipaksa ke hulu,ke hilir atas alasan 'markah ko-kurikulum' ? 



Ber-GM Lebih Baik!

3 comments:

ahmad hanbal said...

ni lg sa2 bangang...cite lebat...tp smua habok je...ko ingat ukm nie bapak ko nye ke...ish3... dh dtg tmpat org, ikut la...klu xpuas ati slow talk..nie dh la kecoh2..tp sa2 ape pon xda gune.. pk la wei, ko 2 bru je setaun jagong kt cnie, ak yang dh lma kt cnie pon xkecoha...

syahirfikri said...

salam..saudara ahmad hanbal..berhikmah la sikit cakat tu..jgn nak ckap pakai sedap mulut jer...kalau tak setuju diam jela..saya budak taun satu tapi dah sedar tuan dah lame stay ukm tapi x sedar2 lagi..tuan patut renungkan...

Alif Aiman said...

hurm..bru taun sa2 ye adik...xpela...sekurang2nye bg la abes dlu staun n then judge la..ni sa2 sem pon xabes..jgn la cm2 ye adik..xadil bg pihak u yg melaksanakannya..
salam ukhwah..

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !