Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Monday, October 11, 2010

AKSIS - saluran siswi UKM


“Siapa AKSIS ?” 

Itu antara pertanyaan yang lazim didengari kini, lebih tepat lagi setelah muncul akaun Facebook  Aksis Ukm

AKSIS adalah singkatan kepada Angkatan Siswi Dinamis yang ditubuhkan demi menjaga kebajikan dan kesejahteraan siswi terutamanya di UKM. AKSIS juga ditubuhkan demi memperjuangkan hak, keperluan dan kehendak siswi-siswi UKM yang saban hari semakin tidak dipedulikan.

Ramai pihak seolah-olah memandang sepi isu-isu siswi khususnya di dalam UKM walhal kita merupakan kaum yang mendominasi 3/4 masyarakat kampus bukan sekadar di UKM, malah di kebanyakan IPT seluruh negara. Justeru amat malang dan mengecewakan jika hal ini dibiarkan terus berlaku. 

Antara isu yang pernah menggemparkan UKM adalah peristiwa siswi UKM ditemui mati pada pertengahan tahun lalu, juga kejadian siswi mengalami gangguan seksual oleh pemandu bas Kiffah. Juga jika diselak sejarah pada tahun 2002-2004, terdapat siswi-siswi yang pulang lewat telah dicabul kehormatan mereka dipercayai oleh pihak keselamatan, tetapi disenyapkan atas alasan tidak cukup bukti.

Semua ini menuntut kepada suatu badan atau ‘front’ yang khusus memperjuangkan isu-isu siswi. Justeru, kami menyeru kepada semua siswi UKM untuk bersama-sama kita di Angkatan Siswi Dinamis (AKSIS) agar suara kita menjadi lebih berpadu dan mampu menggegarkan kampus UKM. Tiada pihak lagi yang akan mendengar suara kita jika kita sendiri tidak bersuara.

Sebarang aduan berkaitan gangguan, kehilangan, keselamatan,kebajikan dan sebagainya, diharap dapat disalurkan kepada kami. AKSIS boleh dihubungi Facebook : Aksis Ukm atau emel : aksis.ukm@gmail.com

~Mawar indah itu dilindungi,kerana terlalu banyak tangan-tangan yang ingin merosakkannya~

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !