Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Tuesday, October 19, 2010

Respon mahasiswa isu jadual peperiksaan akhir

Kewujudan pages Facebook Kami Bantah Jadual Exam Sem 1 20102011 adalah manifestasi kemarahan rakan-rakan mahasiswa UKM lanjutan pindaan jadual peperiksaan akhir sem 1, sesi akademik 2010/2011. 

Wartawan GMUKM yang turut berkesempatan melayari laman sosial Facebook rakan-rakan mahasiswa mendapati ramai yang benar-benar marah dan tidak kurang yang menyuarakannya dalam bentuk sindiran terhadap pentadbiran UKM yang dikatakan sibuk menjaga isu UKM4 berbanding peranan sebenar pentadbiran UKM yang sewajarnya perlu memastikan isu jadual peperiksaan akhir yang padat ini tidak berlaku.

" Kenapa dengan (pentadbiran) UKM nie? Jangan salahkan kami kalau keputusan 'exam' kali ni merudum. "

" Jom demo depan Canselori! "

" 27/10: 8.30 PAGI: Subjek A - 27/10: 08.30 MALAM : Subjek B - 28/10: 8.30 PAGI : Subjek C - 3 paper within 24 hour!!!! S**xx " antara komen-komen status di laman Facebook mereka.

Dalam pada itu Gabungan Mahasiswa melihat isu ini kelihatan gagal ditangani dengan baik dan profesional. Bagaimana dalam beberapa hari, keputusan yang dikeluarkan oleh pentadbiran UKM boleh berubah-ubah ? Seharusnya daripada mana-mana pihak; sama ada daripada Majlis Pengurusan Akademik, TNC (Hal Ehwal Akademik) mahupun Bahagian Pengurusan Akademik UKM sekalipun seharusnya duduk bersama dan membincangkan perkara ini secara serius dan profesional. Jangan pandang enteng tentang isu ini dengan alasan 'para pelajar seharusnya bersedia pada bila-bila masa dan tidak harus menuding jari kepada UKM '

Kita ingin memulangkan persoalan ini kepada pentadbiran UKM yang melihat isu ini dari pandang sisi pengurusan untuk dijawab. Persoalan dari kami, bagaimana pihak pengurusan menguruskan hal-hal seperti ini secara profesionalisme?Adakah pihak pentadbiran universiti tegar menguruskan isu-isu politik sahaja? Kita melihat isu ini sebagai satu isu yang bukan satu pengkisahan yang baik mahasiswa tetapi bakal menjadi liabiliti kepada UKM sahaja sekiranya isu ini diketahui pihak luar dan menjadi bahan ketawa mereka.

Dalam pada itu, kita di peringkat Gabungan Mahasiswa UKM juga ingin mengingatkan kepada semua mahasiswa untuk bersama-sama menggunakan masa, ruang dan peluang yang berbaki ini untuk mengulangkaji pelajaran dengan sebaiknya dan menghayati hakikat mahasiswa itu dengan sebenarnya. Mahasiswa yang sejati adalah mahasiswa yang boleh dan bersedia dengan segala ilmu yang mungkin.


Ber-GM Lebih Baik!

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !