Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Tuesday, August 24, 2010

Isu HX / HE terus menimbulkan persoalan

Isu HX/HE terus menjadi perbualan hangat di kalangan masyarakat kampus UKM yang prihatin. Tinjauan Gabungan Mahasiswa di dalam laman sosial, Facebook selepas artikel Mahasiswa tuntut penjelasan isu HE / HX diterbitkan mendapati isu HX/HE ini nyata mengundang perasaan kurang senang di kalangan pelajar senior UKM. Antara hujah yang dikeluarkan adalah sistem ko-kurikulum terbaru ini adalah pindaan kali ketiga dalam tempoh lima tahun iaitu ambilan 2006/2007. 

Sebagai makluman melalui tinjauan Gabungan Mahasiswa terhadap mahasiswa tahun akhir, jumlah kredit subjek ko-kurikulum bagi ambilan 2007/2008 adalah sekadar dua (2) unit untuk dua semester. Seterusnya pada ambilan mahasiswa tahun 2008/2009 jumlah kredit subjek ko-kurikulum telah ditambah menjadi lapan (8) kredit ; 3-3-2 untuk sistem subjek ko-kurikulum tiga semester tetapi subjek yang ditawarkan masih meliputi kebudayaan, seni mempertahankan diri, badan beruniform, pengurusan persatuan dan lain-lain. 

Bagaimanapun sistem kredit 3-3-2 walaupun masih diamalkan pada ambilan kali ini; 2010/2011 tetapi tertakluk kepada kursus-kursus tertentu sahaja. Malahan silibus kursus kali ini masih tidak jelas dan menimbulkan keraguan kepada mahasiswa; adakah sistem ko-kurikulum ini masih dalam pembikinan tetapi sudah dilancarkan untuk menutup isu SPKG yang menjadi kontroversi tahun lalu ?

Juga menjadi persoalan terhangat di peringkat Gabungan Mahasiswa, adakah sistem ko-kurikulum yang baru ini telah dibawa ke dalam mesyuarat tertinggi UKM dan telah mendapat kelulusan di peringkat pihak atasan ?

Soalan ini dipulangkan untuk difikirkan bersama.



Ber-GM Lebih Baik!

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !