Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Monday, August 30, 2010

Sekitar Sambutan Ambang Kemerdekaan ke-53


Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (GMUKM) selaku 'front' mewakili mahasiswa UKM yang cakna dan prihatin meneruskan agenda merakyatkan GM dengan program edaran bendera Jalur Gemilang sekitar UKM pada petang tadi sempena sambutan 31 Ogos pada esok hari sebagai Hari Kebangsaan Malaysia.

Acara bermula dengan sambutan mahasiswa daripada IPTA-IPTA seluruh Malaysia yang hadir ke UKM untuk program di UKM sempena Sambutan Ambang Merdeka UKM - KARISMA JASA di Dewan Canselori Tun Abdul Razak (DECTAR). Antara mahasiswa yang kelihatan tiba ialah UniMAP, UMP, UiTM Johor, UPSI dan lain-lain lagi.




Seterusnya seusai taklimat ringkas oleh koordinator acara petang ini, semua ahli Gabungan Mahasiswa meneruskan rancangan acara sambutan kemerdekaan ini dengan berkonvoi ke kolej-kolej kediaman UKM. Di samping itu, ahli konvoi turut berkesempatan mengedarkan bendera di beberapa perhentian bas sekitar UKM.





Acara konvoi diteruskan ke Kolej Pendeta Za'ba untuk pengedaran bendera Jalur Gemilang kepada penghuni kolej.



Para penghuni kelihatan teruja dan tidak menyangka Gabungan Mahasiswa UKM sudi menghadiahkan bendera Jalur Gemilang kepada mereka.



Tidak ketinggalan kepada pekedai-pekedai



Acara konvoi sempat singgah di Kolej Burhanuddin Helmi


Acara sambutan kemerdekaan ini kemudian berkumpul di tempat letak motorsikal FPI untuk mengumpul ahli Gabungan Mahasiswa yang hadir untuk sambutan ini.

Para hadirin menyanyikan Lagu Negaraku


Duta GMUKM bagi Tahun Dua, saudara Fariq Fitri telah menyampaikan pidato kemerdekaan beliau. Antara yang disentuh adalah pengertiaan sebenar istilah 'kemerdekaan' selain beliau menekankan pengisian kepada kemerdekaan dari skop seorang mahasiswa universiti.


Seterusnya saudara Hafiz bin Abdul Razak selaku Pengerusi Gabungan Mahasiswa tampil ke hadapan untuk menyampaikan pidato bertajuk 'Mahasiswa & Merdeka'. Antara intipati yang beliau sampaikan ialah pengorbanan pejuang-pejuang terdahulu samada kita kenali atau tidak amat besar dan perlu dicontohi. Perjuangan menubuhkan UKM ini juga telah melalui beberapa peringkat halangan dan rintangan sebelum terbinanya ia hari ini.


GMUKM juga sempat mengedarkan bendera Jalur Gemilang kepada pemandu-pemandu kereta dan bas



 Tidak dilupakan kepada Pengawal Keselamatan


Acara sambutan kemerdekaan ini kemudian berakhir menjelang pukul 7.00 petang. Kepada semua hadirin pendokong dan penyokong Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia, kita mengucapkan jutaan terima kasih di atas komitmen anda.


Ber-GM Lebih Baik!

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !