Assalamualaikum w.bt. Dato'.
Saya pelajar Semester 3 dari Fakulti Pengurusan Maklumat dari Kampus UiTM Puncak Perdana, Shah Alam.
Saya pelajar Semester 3 dari Fakulti Pengurusan Maklumat dari Kampus UiTM Puncak Perdana, Shah Alam.
Disini saya bukan hendak menggembar -gemburkan permasalahan
kami di Puncak Perdana, tetapi hal ini timbul apabila hal ini melibatkan nyawa
kami di jalan raya. Pada hari ini, 9/11/12, kami ada melakukan lawatan ke
Memorial Pengishtiharan Kemerdekaan di Melaka yang melibatkan kira-kira 85
orang pelajar dan diiringi oleh 2 orang pensyarah.
Kami telah memohon perkhidmatan bas di Unit Kenderaan dan
kami telah diberikan perkhdmatan dari syarikat bas Rengit memandangkan
ketiadaan bas UiTM. Lebih memilukan, kami telah memohon untuk menggunakan
khidmat bas tersebut 2 minggu sebelum hari lawatan, iaitu hari ini. Tetapi,
apabila tibanya hari kejadian, kami diminta menunggu bas di hadapan kolej
Jasmine pada jam 6.45 pagi kerana kami dijangka bertolak pada jam 7 pagi.
Malangnya,bas yang ditunggu-tunggu, tidak muncul tiba. Oleh
itu, Ketua Lawatan kami telah menelefon pihak Syarikat Bas tentang kelewatan
ini. Mereka memberi alasan bahawa "mereka BARU Tahu akan lawatan ini pada
hari ini". Kami berasa kesal dan menggesa mereka untuk datang juga untuk
kami meneruskan lawatan kami itu. Oleh itu, kami terpaksa menunggu di hadapan
kolej Jasmine sehingga jam 9.27 pagi. Tempoh menunggu kerana kelewatan bas
adalah tidak wajar dan perlu diambil tindakan pihak UiTM kelak.
Satu lagi perkara, apabila bas tiba, kami tidak menjangkakan
bahawa bas Rengit yang akan menghantar kami, tetapi pihak syarikat bas itu
telah menyediakan 2 buah bas Persiaran yang usang dan agak lusuh sedangkan kami
perlu ke Melaka untuk membuat lawatan. Persoalannya, kenapa Bas Rengit
menggunakan OUT SOURCE bas yang buruk untuk kami di Puncak Perdana. Ini bukan
sekali 2 perkara ni berlaku. Setiap kali bas Rengit yang memberi perkhidmatan
ketika program-program fakulti, kami kadang-kadang akan dapat bas persiaran,
kononnya Cuti-cuti Malaysia yang agak usang. Kami memang dah agak perkara
seumpama ini akan berlaku.
Apabila di dalam bas,
kami melihat pemandu bas agak lesu dan mengantuk. Lantas, kami yang duduk
dihadapan sekali, menghulurkan gula-gula, makanan dan cuba bercakap untuk
mengelakkan pemandu itu tidak mengantuk lagi. Sebaik tiba di Ayer Keroh, kami
dikejutkan dengan bunyi "Pammmm!!!!" yang sangat kuat. Pemadu itu
mula cemas dan mengatakan "TALI BREK TERPUTUS!!! BREK TAK ADA!!BREK TAK
ADA!!". Ketika itu,kami berada di laluan 2 hala menuju ke Banda Hilir
Melaka. Apabila brek gagal berfungsi, pemandu itu pun melanggar sebuah lori (sebesar
lori pengangkut ais ke restoran-restoran) yang berada di hadapan kami (laluan
sebelah kiri jalan).
Rakan-rakan dibelakang tidak sedar akan kejadian ini
berlaku, dan saya sendiri menjadi saksi pelanggaran tersebut kerana saya duduk
di tempat duduk kedua hadapan sekali di sebelah kiri pemandu. Pada masa
kejadian, cermin hadapan bas tersembur dan pecah ke arah saya dan 2 orang
sahabat saya lagi. Setelah pemandu bas kami melanggar lori tersebut, bas masih
tidak berhenti dan pemandu cuba untuk memberhentikan bas dengan beralih arah
tetapi melanggar pula sebuah kereta Peugeot di laluan sebelah kanan bas. Kereta
Peugeot itu pula remuk di hadapan dan belakang kerana dirempuh dan merempuh
pula kereta wanita Cina yang berada di hadapannya. Keadaan mula cemas dan sesak
kerana berlakulah kesesakan lalu lintas akibat tragedi malang tersebut. Kami
pula sangat taruma tetapi pemandu itu tidak sempat untuk memohon Maaf kepada
kami yang menjadi penumpang! Kami berasa sedih kerana pertama, kami harus
menunggu lebih daripada 2 jam menanti bas yang sewaan Rengit yang usang itu.
Kedua, berlakunya tragedi kemalangan yang agak mengerikan
bagi saya dan ketiga, kami terpaksa membatalkan lawatan akademik kelas ini dan
menukar kepada rancangan lain kerana bimbang tentang berulangnya masalah ini.
Kami diiringi oleh Polis Trafik ke Stesen Minyak Esso berhampiran kerana pada
masa tersebut, bas ini ketiadaan brek! Kami diturunkan disitu dan menaiki bas
yang satu lagi (juga dari sewaan Rengit) dan berhimpit-himpit menuju ke
Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan itu.
Selepas itu, saya tak
tahu apa yang berlaku, kerana kami meneruskan lawatan akademik kami disitu
sahaja. Setelah puas menghabiskan masa melawat tempat-tempat bersejarah disitu,
kami pun pulang ke Puncak Perdana pada jam 5 petang. Pihak bas menggantikan 1
bas persiaran lain yang lebih elok dan baik. Tetapi, kami pula menggunakan bas
yang kedua (bas yang berwarna ungu dibelakang) yang sama pada pagi tadi. Hujan
pun turun membasahi perjalanan kami ini. Hal yang buruk juga berlaku apabila
pintu Exit di atas bas (bahagian belakang) pula terbuka sedikit dan
mengakibatkan air hujan masuk ke dalam bas.
Saya yang sebelumnya pernah duduk di hadapan bas remuk ni
sebelumnya pula cuba duduk pula di bahagian belakang sekali. Tetapi, hujan yang
turun juga membasahi kami yang berada di dalam bas yang kedua juga usang). Cuba
Dato'dan rakan-rakan siswa bayangkan apa yang saya ceritakan ini. Saya tidak
bermain dengan kata-kata dan memutarbelitkan keadaan, tetapi, inilah yang
berlaku pada sehari ini. Perasaan marah, hampa, kecewa, sedih, bersyukur kerana
selamat dari tragedi ini, semuanya bercampur baur. Inilah dia, yang dapat
disimpulkan, perkhidmatan bas Rengit yang Hangit!
Persoalannya, kenapa kami di Puncak Perdana sendiri, apabila melakukan lawatan di luar Selangor, perkhidmatan bas Rengit yang mengambil alih? Mungkin bas di UiTM sendiri tidak cukup, kami faham. Tetapi, pihak Rengit menggunakan khidmat luar (bas persiaran) lain yang buruk dan usang kepada kami? Kadang-kadang, kami berfikir, kenapa kami seperti di anak tirikan sedangkan kami salah satu kampus Satelit UiTM induk?
Persoalannya, kenapa kami di Puncak Perdana sendiri, apabila melakukan lawatan di luar Selangor, perkhidmatan bas Rengit yang mengambil alih? Mungkin bas di UiTM sendiri tidak cukup, kami faham. Tetapi, pihak Rengit menggunakan khidmat luar (bas persiaran) lain yang buruk dan usang kepada kami? Kadang-kadang, kami berfikir, kenapa kami seperti di anak tirikan sedangkan kami salah satu kampus Satelit UiTM induk?
Pemandu bas Rengit yang KERAP KALI lambat dan memberikan
pelbagai alasan sering kami pertikaikan. Hasilnya, kami dimarahi dan pemandu
memandu bas dalam keadaan yang laju dan membahayakan penumpang (jika Bas Rengit
itu sendiri yang digunakan-maklumlah baru dan laju-kononnya).
Segala apa yang diperkatakan, bukanlah nak menyinggung
mana-mana pihak,tetapi saya ingin menyuarakan Suara Kami di Puncak Perdana.
Saya juga ingin memohon supaya pemandu bas ini memohon maaf
secara terbuka melalui (media-Radio,Tv UiTM) kepada semua rakan-rakan yang
trauma menaiki bas RENGIT ini dan seluruh warga Puncak Perdan atas permasalahan
yang mereka timbulkan sebelumnya.
Jika di pihak Dato' dapat bersama kami,menyaksikan sendiri permasalahan kami,alangkah gembiranya kami. Sekurang-kurangnya, jika pihak tertinggi UiTM datang ke Kampus UiTM Puncak Perdana dan melihat sendiri dan berkongsi suka dan duka, alangkah baiknya.
Sekian sahaja luahan hati saya dan rakan-rakan tentang Tragedi Bas Hangit dan sistem pengangkutan bas Rengit yang menghampakan.
wassalam.
Jika di pihak Dato' dapat bersama kami,menyaksikan sendiri permasalahan kami,alangkah gembiranya kami. Sekurang-kurangnya, jika pihak tertinggi UiTM datang ke Kampus UiTM Puncak Perdana dan melihat sendiri dan berkongsi suka dan duka, alangkah baiknya.
Sekian sahaja luahan hati saya dan rakan-rakan tentang Tragedi Bas Hangit dan sistem pengangkutan bas Rengit yang menghampakan.
wassalam.
sumber - https://www.facebook.com/photo.php?fbid=440079959390333&set=o.294704229595&type=1&ref=nf
Lead The Changes! Ber-GM Lebih Baik!