Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Wednesday, July 14, 2010

GMUKM Menuntut Profesionalisme Pihak Pentadbiran

Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (GMUKM) memandang serius terhadap isu-isu yang terjadi sepanjang Minggu Mesra Pelajar (MMP). Antaranya isu memburuk-burukkan GMUKM dengan mengaitkannya dengan pihak luar; juga tindakan mengaitkan ISIUKM dengan GMUKM walaupun pihak yang menuduhnya tiada bukti yang jelas; juga berkenaan laporan daripada para pelajar tahun satu yang baru mendaftar, yang mengadu dilayan seperti budak-budak. Itu belum lagi timbul isu para pelajar berkenaan tidak sempat solat sepanjang MMP. Malahan yang amat menjengkelkan pihak GMUKM adalah tindakan Pemudah Cara (PC) yang mengedarkan borang keahlian Aspirasi. Ini jelas membuktikan teori dan maklumat dalaman daripada pemberi maklumat GMUKM adalah tepat dan tidak dapat disangkal lagi!

Justeru pihak GMUKM dengan tegas menyatakan sekeras-kerasnya bantahan terhadap
a) Pemudah Cara Kolej Kolej Burhanuddin Helmi (KBH), Kolej Rahim Kajai (KRK), Kolej Ibrahim Yaacob (KIY) serta sekutu mereka.
b) DUTA, TSB & Aspirasi yang menunjangi Pemudah Cara kolej-kolej berkenaan.
c) Pihak pentadbiran yang sedia maklum ditunjangi Timbalan Naib Canselor (Hal-Ehwal Pelajar & Alumni - HEPA) Ybhg. Prof Dato' Dr. Mohamad Abdul Razak.

Kenyataan bantahan ini dikeluarkan atas dasar penama-penama terbabit telah melanggari etika dan amalan profesional dalam menjalankan amanah sepanjang Minggu Mesra Pelajar sekaligus menjejaskan kredibiliti Universiti Kebangsaan Malaysia selaku universiti kedua tertua di Malaysia dan antara 8 buah IPTA yang menerima SWA-Akreditasi. Tindak-tanduk daripada penama-penama di atas juga telah mencemarkan nama baik Naib Canselor selaku Pengerusi Eksekutif Majlis UKM yang bertanggungjawab menjalankan pentadbiran universiti agar bebas dari unsur-unsur penyelewangan.

Justeru, di peringkat Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia menzahirkan rasa kekecewaan serta telah dan sedang mendapatkan maklum balas daripada pihak-pihak terbabit. Namun kekecewaan ini gagal diubati melainkan pihak GMUKM berjaya mendapatkan maklumbalas daripada Timbalan Naib Canselor (Hal-Ehwal Pelajar & Alumni - HEPA) Ybhg. Prof Dato' Dr. Mohamad Abdul Razak sendiri.

Untuk itu, sebagai permulaan, GMUKM menganjurkan Debat Perdana yang bakal diadakan pada ;
Tarikh : 15 Julai 2010 (Khamis)
Tempat : Sudut Pidato (bersebelahan PTSL)
Jemputan ahli debat :-

GMUKM
- Muhammad Faiz bin Ismail
- Mohd Hafiz bin Abdul Razak
- Mohd Hilman bin Idham

Aspirasi 
- Mohd Hamzah bin Zainul Abidin
- Mohd Kamal bin Ali
- Mohd Rasydan bin Mohd Rais

Sesi Debat Perdana ini merupakan langkah permulaan bagi pihak Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia dalam menuntut profesionalisme pihak Pemudah Cara (PC), MPP Aspirasi dan pihak pentadbiran hal ehwal pelajar di bawah YBhg Dato' Prof Mohamad bin Abdul Razak. 

GMUKM akan menjalankan dari semasa ke semasa usaha-usaha mendesak pihak-pihak berkenaan mengikut prosedur yang sebenar. Tiada guna menjadi ketam yang mengajar anaknya berjalan, sedangkan ketam sendiri sejak azali memang tidak pernah berjalan lurus.

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !