Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Sunday, July 18, 2010

PERUTUSAN KHAS SEMPENA MINGGU PENGENALAN PERSATUAN PELAJAR

Bismillahirrahmanirrahim.

Salam sejahtera,salam perubahan dan salam mahasiswa.

Selamat datang dan tahniah diucapkan kepada mahasiswa baru, dan selamat kembali ke medan juang kepada mahasiswa lama. Bergelar mahasiswa bukanlah satu tiket untuk kita berasa selesa dengan mengizinkan diri kita terus hanyut dibuai arus dunia tanpa pegangan dan panduan hakiki.Adalah amat penting untuk kita menyedari hakikat bahawa, mahasiswa merupakan agen perubahan ,bukan sahaja terhadap diri sendiri, malah terhadap agama, bangsa dan negara. Menjalani kehidupan kampus memang seronok dan mencabar. Namun jangan biarkan keseronokan mencampakkan kita kepada kehancuran. Selitkan dalam setiap keseronokan dan cabaran itu, rasa waspada, agar diri kita sentiasa berhati-hati terhadap apa yang kita lakukan. Jangan butakan mata hati kita dengan menerima segala-galanya tanpa berfikir terlebih dahulu. Buktikan bahawa mahasiswa adalah golongan yang berfikir!

Mahasiswa juga perlu menyedari hakikat bahawa semangat anak muda yang mengalir dalam jiwa mahasiswa, amat dahagakan keadilan dan kedamaian, serta bencikan kezaliman dan kejahilan. Jangan biarkan semangat suci itu dihijab oleh kerakusan nafsu dan ego kita. Tidak dinafikan, bersendirian akan membuatkan kita hanyut tanpa kita sedari. Oleh itu, amatlah penting agar mahasiswa melibatkan diri dengan persatuan, agar hidup kita lebih terarah dan dalam masa yang sama sesuatu perubahan itu lebih mudah berlaku apabila kita bersatu.

Rakan mahasiswa sekalian,

Tujuan utama kita menjejakkan kaki kealam kampus ini adalah menuntut ilmu. Namun perlu diingat, ilmu berada di merata tempat, tidak hanya berada di dewan kuliah. Secara khususnya kita belajar di dewan-dewan kuliah, namun buka fikiran kita, bahawa ilmu ada dimana-mana. Penglibatan kita dengan persatuan juga akan memberikan kita ilmu yang baru. Kehidupan dikampus adalah kehidupan yang paling hampir sebelum kita menjengah kerealiti dunia sebenar. Ambillah peluang ini untuk menjiwai erti kehidupan sebenar, sebagai persediaan sebelum kita terus mengorak langkah ke dunia sebenar yang lebih mencabar.

Sahabat sekalian,

Sedarkah kalian, mahasiswa sentiasa menjadi buah hati masyarakat dan negara? Pernahkah kita tertanya,mengapa masyarakat dan negara amat ‘menjaga hati’ mahasiswa? Sedarlah, bahawa kita adalah aset penting negara. Halatuju dan percaturan negara berada ditapak tangan kita. Mahukah kita mengecewakan hasrat mereka? Bangkitlah, sedarlah, mahasiswa adalah suara masyarakat. Jangan biarkan mereka kecewa kerana kelesuan kita. Siapa lagi yang ingin mereka harapkan jika kita,golongan mahasiswa ini sendiri lesu? Bangkitlah, suarakan hasrat hati mereka. Hentikan segala penindasan dan kezaliman terhadap mereka. Prihatin segala permasalahan yang dihadapi mereka. Ingatlah, kita pencetus perubahan negara!

Mahasiswa sekalian.

Jadilah kita mahasiswa yang benar-benar terdidik bukan sahaja dari segi intelektualnya, malah dari segi sahsiah,peribadi dan kepimpinan. Ayuh kita bergabung tenaga untuk meningkatkan momentum kebangkitan mahasiswa

Ber-GM Lebih baik!

MOHD HAFIZ BIN ABDUL RAZAK
Presiden Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (GMUKM)


0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !