Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Tuesday, February 7, 2012

Pakar ekonomi negara calon Ketua Pengarah ILO

Salah seorang pakar ekonomi utama negara, Dr Jomo Kwame Sundram, akan bersaing sebagai calon bagi jawatan Ketua Pengarah Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) yang berpangkalan di Geneva.

Beliau yang kini berkhidmat dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York, kini berada di London sebagai sebahagian daripada proses Malaysia melobi jawatan itu.

Dr Jomo, yang juga bekas profesor Fakuliti Ekonomi dan Pentadbiran di Universiti Malaya (UM), kini memegang jawatan Penolong Ketua Setiausaha Bagi Pembangunan Ekonomi di Jabatan Ekonomi dan Hal Ehwal Sosial di PBB.

Dr Jomo bertemu dengan Setiausaha Luar Britain William Hague serta beberapa tokoh dari Jabatan Kerja dan Perncen, wakil-wakil ILO dari Kongres Kesatuan Sekerja United Kingdom untuk meraih sokongan negara itu.

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman, yang berada di kota London untuk lawatan kerja, turut hadir apabila Dr Jomo berjumpa dengan Hague.

Pencalonan Dr Jomo telah mendapat sokongan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Dr S Subramaniam.


"Saya bangga menjadi rakyat Malaysia dan saya percaya boleh membawa ciri-ciri ini pada jawatan itu sekiranya saya dipilih," kata Dr Jomo, yang boleh berfasih dalam 10 bahasa, dalam temubual dengan media Malaysia, malam Ahad.

Katanya manifesto pencalonannya berdasarkan tiga komitmen utama iaitu menangani isu-isu kontemporari seperti prospek melanjutkan kelembapan ekonomi, jurang standard ILO serta menambahbaik pengurusan khususnya ketika waktu kegawatan apabila operasi perlu berjalan dalam keadaan sukar.

"Saya yakin bahawa saya mempunyai pengalaman yang relevan dan kepakaran yang akan membezakan saya dengan pencabar-pencabar lain," kata anak kelahiran Pulau Pinang berusia 59 tahun itu.

ILO merupakan badan tiga pihak PBB, iaitu satu-satunya organisasi PBB yang menghimpunkan bukan sahaja kerajaan tetapi juga pekerja dan majikan.

Ia menggariskan dan menggalakkan pematuhan konvensyen antarabangsa berhubung perkara seperti hak kebebasan menubuhkan persatuan dan kuasa tawar-menawar kolektif dan menghalang diskriminasi, buruh paksaan dan buruh kanak-kanak.

Pemilihan Ketua Pengarah ILO akan berlangsung di Geneva pada 28 Mei di mana perwakilan dari 28 buah kerajaan dan 14 perwakilan, masing-masing dari pertubuhan majikan dan kesatuan sekerja, akan mengundi pada pemilihan itu.

Fasa pertama proses pelantikan Ketua Pengarah akan berlangsung pada 30 Mac, iaitu hari terakhir sesi ke-313 badan induk ILO dan tertumpu untuk mendengar pandangan calon-calon.

Fasa kedua merangkumi mesyuarat khas badan induk untuk tujuan menyediakan kertas undi pemilihan.

Selepas proses itu, Ketua Pengarah yang baru akan menggantikan penyandang, Juan Somavia dari Chile, yang akan tamat tempoh pada 30 September ini. - Bernama

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !