Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Thursday, September 25, 2008

KEBANGKITAN PELAJAR UKM UNTUK MENUNTUT HAK MEREKA SEBAGAI PELAJAR


18 September 2008 – Khamis
Pada hari ini, Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (GMUKM) telah menyerahkan memorandum kepada Pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM), Tan Sri Dr Khoo Kay Kim kira-kira pada pukul 4.15 petang. Memorandum yang telah diberikan itu adalah berkaitan dengan penyalahgunaan kuasa pegawai keselamatan UKM, pelajar dikasari oleh pegawai keselamatan dan juga pelajar tidak diberi hak berhimpun dan berucap. Satu insiden telah berlaku pada 11 September 2008 di mana wakil GMUKM, kad matrik saya telah dirampas oleh pegawai keselamatan dan telah dikasari. Alasan yang diberikan oleh ketua pegawai keselamatan UKM adalah tindakan itu diambil kerana saya telah memberikan ceramah. Pada masa yang sama, wakil GMUKM lain juga telah dikasari oleh pegawai keselamatan kerana mengambil gambar dalam insiden tersebut. Kira-kira 15 orang telah datang ke penyerahan memorandum ini. Sokongan solidariti juga diberikan oleh pelajar dari Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Malaya (UM). SUARAM juga telah bersama-sama pelajar dalam penyerahan memorandum ini.

Beberapa perkara telah diseru agar pihak SUHAKAM mengambil tindakan selanjutnya. Salah satu daripadanya adalah perlindungan diberikan kepada pelajar-pelajar yang berani tampil ke hadapan untuk mengutarakan isu mereka. Selain itu, kuasa pegawai keselamatan harus dikawal dan satu kod etika harus diperkenalkan supaya pegawai keselamatan tidak menyalahgunakan kuasa mereka. Pihak UKM juga disyor agar menjalankan siasatan terhadap pegawai keselamatan yang terlibat dan mengambil tindakan yang sewajarnya. Pada masa yang sama, hak asasi pelajar untuk berhimpun, bersuara dan berpersatuan harus dihormati oleh pihak UKM. Dalam memorandum ini juga, disyorkan kepada kerajaan, supaya menggubal undang-undang yang manjamin hak asasi pelajar untuk berhimpun, bersuara dan berpersatuan tanpa sebarang sekatan.

Selepas penyerahan memorandum ini, kronologi insiden telah dijelaskan kepada pesuruhjaya. Juga wakil dari USM, Sdr. Cheng telah berkongsi pengalaman sebegini yang telah berlaku di UPM dan juga USM. Selepas penjelasan dibuat, pesuruhjaya telah berjanji pihak SUHAKAM akan membawa hal ini ke pandangan Menteri Pengajian Tinggi untuk membincangkan hak-hak pelajar untuk berkumpul dan berucap.

Dalam insiden 11 September, kita boleh membuat kesimpulan bahawa keadaan di dalam kampus universiti UKM adalah tidak “sihat” untuk perkembangan minda pelajar. Daya intelektual dan analitik pelajar sangat kurang dan lemah disebabkan sekatan-sekatan sebegini dibuat oleh pihak pentadbiran universiti UKM. Sekiranya perlakuan sebegini semakin berterusan, sudah tentu universiti takkan melahirkan graduan yang dikatakan harapan dan pemimpin masa depan Negara.

Dalam Perlembagaan Malaysia secara jelasnya dinyatakan iaitu dalam Artikel 10 bahawa setiap rakyat Malaysia mempunyai hak untuk berhimpun, bersuara dan juga berpersatuan, tetapi kenapa perkara ini tidak diimplikasikan dalam kampus? Pelajar memang mempunyai hak untuk berhimpun dan berucap. Melalui cara inilah, pelbagai idea-idea dan pandangan dikongsi dan ia akan membantu dalam cara pemikiran pelajar. Ia akan memberikan ruang kepada pelajar untuk berdebat dan satu perdebatan yang sihat dapat dilihat. Tetapi sekiranya insiden kad matrik dirampas berlaku, bagaimana pelajar akan menyertai aktiviti-aktiviti sebegini?

Sebelum ini juga pelbagai kejadian sebegini telah berlaku di UKM tetapi ia tidak didedahkan tetapi sekarang pelajar UKM sudah berani untuk menanyakan hak-hak mereka. Inilah dikatakan kebangkitan pelajar UKM dalam perjuangan pelajar. Diharapkan perkara sebegini harus diketahui ramai supaya tidak berlaku lagi penindasan terhadap pelajar.Semoga penyerahan memorandum ini akan memberikan peluang kepada pelajar UKM untuk menjadi lebih bebas dan diberi hak-hak berhimpun dan berucap.

2 comments:

penggali kubur said...

mahasiswa UKM bangkit???
harapan la..
aku rase mahasiswa kt ukm ni lebih suke tdo kat bilik je..
diorg pedulik ape pasal aspirasi ke gmukm ke, ipu ke, tsb ke, ntah ape2 ntah lg..
kalo x pecaye,
cbe la wat survey..
tengok berapa ramai yang tahu pasal politik di UKM..
berape ramai yg pedulik sape nk bertanding pilihanraya..
berape ramai pedulik sape MPP diorg..
bg diorg, ape yg penting, kehidupan diorg kat ukm x diganggu..
so,
pikir2kanlah dan selamat beramal..

SESTER said...

ini hal kecik, nak repot gi khoo kay kim.

apebende ntah

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !