Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Monday, September 22, 2008

ZAID letak Jawatan???

Pengumuman….Zaid telah meletak jawatan akibat ketidaksefahaman dengan para pemimpin yang melantik beliau dengan jawatan tertentu. Si Zaid yang dimaksudkan adalah bukan Zaid Idrus, tetapi Zaid Ibrahim yang meletak jawatan pada lalu sebagai Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, menteri yang bertanggungjawab dalam sistem kehakiman dan undang-undang. Perletakkan jawatan Zaid adalah berkaitan dengan isu ketidakpedulian Pak Lah terhadap saranannya agar Internal Security Act atau ISA tidak digunakan untuk tujuan politik. Beliau kesal kerana pihak pemerintah tidak mempedulikan nasihatnya dan juga isu-isu perundangan lain seperti mereformasi badan kehakiman sejak kes Lingam Gate dahulu. Sememangnya Zaid Ibrahim merupakan individu bermaruah dalam menyatakan prinsip ketidakadilan yang berlaku dalam kementrian yang dipegangnya itu. Walaupun istilah pasar dipanggil sebagai “ lawan tokey”, tetapi beliau tidak berganjak dengan keputusannya walaupun diberi cuti dua minggu oleh Perdana Menteri. Jelas keputusannya memberi kata dua kepada cabinet telah membuahkan hasil apabila dua daripada tiga orang tahanan ISA telah dilepaskan dan sokongan terhadap beliau turut disuarakan oleh Majlis Peguam, yang terkenal dengan imej keprofesionalannya.

Isu Zaid letak jawatan turut kedengaran di UKM ini. Ia adalah berkaitan dengan Zaid Idrus. Bukan isu letak jawatan, tetapi meninggalkan jawatan yang dipegangnya. Beliau telah konvo pada buln 8 baru-baru ini dan meninggalkan tugas presiden kepada timbalannnya, Alias Ibrahim. Walaubagaimanapun, amat malang kerana Saudara Alias turut meletak jawatan sebagai Ahli Majlis Perwakilan Pelajar Fakulti Undang-Undang, yang pertama kali dalam sejarah direkodkan di FUU. Ini bukanlah fitnah mahupun tohmahan liar, tetapi merupakan kenyataan yang disuarakan sendiri oleh empunya badan. Saudara Alias dikatakan meletak jawatan kerana mengalami pelbagai masalah sama ada akdemik mahupun peribadi. Jelas bahawa tindakan tidak popular beliau telah menyebabkan menjadi buah mulut warga FUU ketika ini.

Berbalik kepada Zaid, walaupun dua hujung pangkal nama ini mempunyai persamaan, tetapi jelas dari keintegritian dan juga ketegasan kedua-duanya ibarat langit dan bumi. Sekiranya Zaid Ibrahim tegas dengan keputusannya untuk meletak jawatan angkara penggunaan undang-undang zalim kepada orang ramai, diharap Zaid Idrus dapat menuruti jejak langkah Zaid Ibrahim ini. Beliau perlu bertanggungjawab atas pelbagai isu yang melanda UKM ini. Daripada isu keselamatan mahasiswa yang terancam, hinggalah kepada kenaikan mendadak yuran kenaikan kolej dan pengajian. Zaid Idrus perlu bertanggungjawab terhadap isu ini. Juga perlu jawab mengapa berlakunya penyewaan khemah atau alatan program dan juga tempat-tempat program seperti DECTAR dan Panggung Seni daripada Jababatan Perkhidmatan Pelajar (JPPel) sedangkan beliau dalam satu edaran pekeliling telah menyatakan bahawa PMUKM telah berjaya mensifarkan penyewaan itu. Ini jelas satu pembohongan yang nyata, yang perlu dijawab segera oleh beliau sendiri, Sekiranya tidak, beliau perlu meletak jawatan seperti Zaid Ibrahim dan tidak boleh berdolak-dalik lagi.

Kepada Zaid Ibrahim, tahniah kerana anda berani menegakkan prinsip dan pandangan. Harap Zaid kecil (Zaid Idrus) dapat menuruti jejak langkah anda. GMUKM harap agar Zaid Idrus boleh membariskan namanya sebagai Zaid yang berani dan bertanggungjawab, di belakang senarai nama Zaid Ibrahim. Ibarat kata pepatah, kerbau berpegang pada talinya, manusia berpegang pada janjinya. Tunaikanlah janji manifesto anda wahai PMUKM sebelum anda ditunaikan janjinya oleh pengundi yang ditipu oleh anda...

0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !