Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Saturday, September 27, 2008

Kebebasan Mahasiswa Berhimpun..Masih Adakah?


Walk for justice


Piket di Masjid UKM


Road show GMUKM di Fakulti Pendidikan


Demontrasi Mahasiswa di Parlimen


Demontrasi di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia membantah pemakaian jubah dan songkok baru konvokesyen, pengahantaran petisyen Gabungan Mahasiswa Mansuhkan AUKU di Parlimen pada 18 Ogos lalu, dan Demontrasi Pro Anwar di Masjid Ar- Rahman menunjukkan bukti bahawa kebebasan berhimpun sudah merajai kembali dalam arena kampus. Bagi penulis, ia bertitik tolak daripada Demontrasi 10 ribu pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) pada 13 Ogos lalu yang membantah kenyataan Khalid Ibrahim, menteri besar Selangor berkaitan isu kuota 10 peratus pelajar bukan melayu di UiTM. Mungkin demontrasi haram itu ada pro dan kontra kepada gerakan mahasiswa. Dari sudut positifnya, demontrasi UiTM itu akan menjadi precedent case atau kes duluan kepada kes-kes demontrasi akan datang. Sebab itulah mahasiswa berani sekarang berani untuk berdemontrasi, disebabkan oleh anak angkat pro kerajaan sendiri yang menganjurkan demontrasi tanpa permit itu. Sekiranya demontrasi itu dibuat oleh mahasiswa pro pembangkang, yang dicop oleh Hal Ehwal Pelajar, sudah pasti petualang kepada demontrasi tersebut akan ditangkap dalam masa 24 jam. Jelas bahawa kesilapan pelajar Aspirasi UiTM menganjurkan demontrasi jalanan menyalakan kembali kebebasan mahasiswa untuk berhimpun.


Dari segi kontra demontrasi oleh UiTM itu, penulis melihat bahawa isu perkauman (racisme issues) kembali menerajui politik nasional dan politik kampus. Ini satu perkembangan tidak sihat kepada imej mahasiswa yang ditonjolkan sebagai agen integrasi. Juga menunjukkan politikus kotor UMNO menggunakan mahasiswa sebagai agen mengaut laba politik dalam menghujahkan bahawa UMNO sahajalah yang membela bangsa Melayu sedangkan hakikatnya, mereka jelas mahu menyuntik penawar menyembuhkan kembali badan mereka yang sakit akibat tsunami politik 8 Mac lalu.


Berbalik kepada isu kebebasan mahasiswa, gerakan mahasiswa awal dekad 70 dan 80an sering menjadikan kebebasan berhimpun sebagai wadah membantah pekara yang tidak kena dilakukan oleh pemerintah mahupun pembangkang. Antaranya, demontrasi Baling 1974, Demontrasi Papan tanda di UM, di UKM juga, terdapat demontrasi membantah penganjuran konsert Sheila Majid dan pelbagai lagi siri demontrasi yang membuka mata masyarakat pada tika itu.Dalam ertikata mudah, kebebasan berhimpun menjadi salah satu ciri perjuangan mahasiswa pada zaman awal kemerdakaan itu dan nampak seakan-akan kembali mewarnai rencah politik kampus sejak akhir-akhir ini. Kata-kata kosong bahawa mahasiswa hanya pelu duduk di bangku kuliah dan belajar dianggap silap sama sekali kerana mahasiswa perlu mencabar untuk menduduki kerusi pemerintahan negara kelak.


Faktor lain yang boleh dikaitkan mengapa kebebasan berhimpun bagi mahasiswa kembali bertakhta di hati mahasiswa ialah kerana siri demontrasi yang dijalankan oleh ’orang-orang’ kerajaan seperti demontrasi isu babi di Selangor, demontrasi ’kami mahu Idris’ di Terengganu dan isu ketuanan Melayu kononya di KOMTAR, Pulau Pinang menjadikan pemerintah serba salah untuk mengambil tindakan kepada para demontrans. Sebab itulah golongan pembangkang berani melaukan siri-siri demontrasi seperti perhimpunan BERSIH, Protes dan juga yang terbaru, perhimpunan 16 September.


Sememangnya tidak dinafikan bahawa terdapat sekatan yang nyata terhadap kebebasan berhimpun ini. Seksyen 27 Akta Polis 1967 jelas melarang keras perhimpunan melebihi 5 orang tanpa permit. Bagi yang tidak memerlukan permit hanyalah di tempat milik persendirian dan di dalam bangunan. Juga untuk mengelakkan Seksyen yang melanggari Perlembagaan Persekutuan ini, para demontrasi boleh berhimpun sambil berjalan dan ia tidak memerlukan permit serta tiada tangkapan akan berlaku. Inilah yang dilakukan oleh 2000 peguam yang membantah isu Pita Lingam dalam ’’Walk for justice” di Putrajaya pada 27 September tahun lalu.


Oleh itu, bagi penulis, budaya demontrasi bukanlah satu budaya yang tidak sihat. Ia bukanlah budaya seperti budaya rasuah, rempit, kronisme atau sumbang mahram Ia adalah budaya yang berkait rapat dengan keadilan dan hak asasi manusia terutamanya mahasiswa, yang sekiranya dihalang oleh golongan bukan mahasiswa, sudah pasti akan mendapat tentangan hebat oleh semangat muda mahasiswa. Tetapi perhimpunan itu hendaklah bebas daripada perbuatan merusuh, merosakkan harta awam, menghalang lalu lintas, mengeluarkan penyataan bersifat perkauman dan perbuatan tidak bermoral lain. Demontrasi atas rancangan kotor politik luar wajar dijauhi oleh para mahasiswa yang mesti neutral dari politik kepartian dan perlu mengamalkan politik nilai, satu perjuangan suci mahasiswa yang perlu didaulatkan. Mahasiswa juga dituntut agar tidak melakukan demontrasi yang bersifat remeh-temeh seperti isu cafe tidak menyelerakan atau pegawai pntadbiran mengamalkan makan suap kerana isu ini boleh diselesaikan di meja rundingan dan melaporkan kepada pihak berwajib tanpa adanya demontrasi jalanan dilakukan.


Bagi penulis, saranan agar kebebasan berhimpun wajar disuarakan agar ia kembali ke tempat sepatutnya kepada mahasiswa dan juga masyarakat umum sepertimana berlaku di England, negara kiblat Malaysia dalam sistem undang-undang (common law). Di sana, demontrasi tidak mmerlukan permit dan paling menariknya, polis akan mengawal siri demontrasi tersebut. Mengawal di sini bukan bermaksud mengacau demontrasi itu, tetapi mengawal untuk menjaga keselamatan pada demontrasi. Ibarat langit dan bumi jika dibandingkan dengan malaysia. Di negara jiran kita juga, Singapura, telah melakukan reformasi demokrasi apabila menyediakan ruang berpidato (speaker corner) di sebuah taman di negara kecil itu. Walaubagaimanapun, sejak akhir akhir ini wujud satu senario keterbukaan kempimpinan Pak Lah dalam siri kebebasan berhimpun oleh rakyat ini.Jelas bahawa pemerintah hari ini faham dan aplikasikan semangat Perkara 10 (b) Perlembagaan Persekutuan walaupun tidak sepenuhnya. Semoga kebebasan berhimpun buat mahasiswa wajar dikembalikan semual bagi mencorakkan Malaysia sebagai negara demokrasi unggul di rantau ini. Sifat konservatif dan jumud para pemimpin dan pentadbiran yang alegik apabila mahasiswa berhimpun, wajar dikikis dan ditinggalkan sifat lapuk itu dalam dunia global telah memasuki era baru ke arah demokrasi tulen.

Hazman Abdullah

1 comments:

SESTER said...

YAAAAAAAAAAA UiTM yang memulakannya, tapi anda mengejinya dan berkata ini agenda politik. bagus2.

bagus kerana berdiam diri ketika bangsa kita cuba dikacau...


hahaha


bagus la.

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !