Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Monday, September 22, 2008

SOROTAN SEJARAH: Sejarah Ringkas PMUKM

Naib Canselor amat rapat dengan kepimpinan PMUKM pro-mahasiswa

Saudara Abdullah Abdul Karim, Presiden PMUKM yang berjaya membawa perubahan baru kepada UKM

Kepimpianan PMUKM Pro-Mahasiswa yang terdiri daripada pelbagai kaum
Peristiwa
1970/71
· Penubuhan PMUKM
· Islam dijadikan landasan pergerakan PMUKM, maka pemimpin-pemimpin PMUKM dilantik dari kalangan yang cenderung kepada Islam
· PMUKM berada dibawah pengaruh PKPIM
· Ramli Haji Ibrahim menjadi pengasas dan Pengerusi Jawatankuasa Penaja PMUKM.

1971/72
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1971/72 ialah Ramli Haji Ibrahim.

1973/74
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1973/74 ialah Abdul Halim Arshad.
· Ada pihak yang tidak dapat menerima tindakan-tindakan PMUKM yang dikuasai oleh kumpulan Islamik
· Antara yang kurang disenagi oleh pihak-pihak tertentu ialah tindakan PMUKM mencabar kepentingan “establishment” secara langsung seperti menentang perlantikan Datuk Abdullah Ayub sebagai Naib Canselor UKM yang baru dan krisis dengan MB Selangor Datuk Harun Idris ekoran isu pembalakan haram di tapak kampus UKM di Bangi.

1974/75
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1974/75 ialah Abdul Rahman Rukaini. Manakala Timbalan Yang Di Pertua PMUKM sesi 1974/75 ialah Hassanuddin Yeop.
· PMUKM terpaksa dibubarkan berikutan arahan kerajaan apabila berkuatkuasanya pindaan Akta Universiti pada tahun 1975 selepas demonstrasi Baling pada bulan Disember 1974

1975/76
· PMUKM dipulihkan semula beberapa bulan kemudian apabila diadakan pilihanraya MPP sesi 1975/76 mengikut Akta Universiti 1975.
· Pergolakan politik mahasiswa UKM menjadi semakin jelas apabila terdapat dua kumpulan iaitu kumpulan yang hendak menerima dan menentang pilihanraya MPP pertama pada tahun 1975 bagi memenuhi kehendak Akta Universiti yang baru dipinda. Mahasiswa berbelah bagi menyebabkan peratus keluar mengundi tidak sampai angka 50%.

1976/77
· Pada pihanraya 1976/77, PMUKM dibenarkan wujud kembali dengan wajah baru tetapi dipimpin “orang lama”.
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1976/77 ialah Fuad Hassan. Timbalan Yang Di Pertua PMUKM sesi 1976/77 ialah Abu Bakar Chik.

1978/79
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1978/79 ialah Abdul Rahman Sidek.
· Sesi ini merupakan sesi terakhir di dalam sejarah politik kampus UKM yang mana penyerahan pucuk pimpinan PMUKM dijalankan dalam suasana harmoni dan penuh persefahaman.

1979/80
· Muncul satu bentuk baru dalam kancah politik kampus di UKM dengan wujudnya sistem politik kepartian.
· Terdapat dua kelompok mahasiswa yang berlainan ideology iaitu :
1. Angkatan Tindakan Mahasiswa (ATMA) : Kumpulan mahasiswa yang cenderung kepada Islam dan memperjuangkan dasar-dasar Islam
2. Tindakan Siswa Bersatu (TSB) : Kumpulan mahasiswa Melayu yang memperjuangkan dasar kebangsaan (nasionalisma).
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1979/80 ialah Fadhullah Shuaib, Timbalan Yang Di Pertua ialah Jaafar Abd Rahaman dan Setiausaha Agong ialah Abd. Malik Awang Kechil.

1980/81
· TSB buat pertama kalinya menguasai PMUKM. Mahasiswa pada ketika itu tidak dapat menentukan siapa yang benar di antara kedua-dua pihak akibat daripada pelbagai isu di samping terdapatnya perasaan ingin menukar “selera”. Kesemua calon ATMA peringkat umum termasuk Jaafar Abd Rahaman dan Abd. Malik Awang Kechil tewas kecuali Fadhullah Shuaib.
· Kekalahan tipis ini juga mungkin disebabkan penyertaan calon Bebas seramai 4 orang.
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1980/81 ialah Rais Zainuddin. Timbalan Yang Di Pertua ialah Abdul Rahman Bakar.

1981/82
· ATMA telah berjaya kembali menguasai PMUKM.
· Kekalahan TSB sungguh mengejutkan pendokong-pendokong kuat TSB yang telah bekerja keras mengekalkan pengaruh mereka.
· Pergolakan dalaman yang berlaku dalam ATMA telah dipergunakan oleh TSB tetapi tidak berjaya untuk menumbangkan seterunya.


1982/83
· Pada 9 Julai 1982, di saat-saat pengundian Pilihanraya Kampus 1982/83, kumpulan ATMA dan TSB telah bertikam lidah secara terbuka. Kedua-dua belah pihak telah mengadakan perarakan secara haram pada waktu malam dan bertembung di sekitar Kamsis A. Peristiwa berlarutan dari pukul 10.30 malam hingga 12.30 pagi. Peristiwa ini berakhir secara aman setelah campur tangan semua pihak. Ekoran peristiwa tersebut, pentadbiran universiti menangguhkan pilihanraya kampus pada sesi tersebut dari 10 Julai 1982 kepada 19 September 1982. Tiga pindaan dinyatakan oleh Naib Canselor :
1. Slogan / manifesto yang digunakan bersama oleh dua / lebih calon tidak dibenarkan
2. Seseorang calon tidak boleh menyokong @ mencadang calon lain
3. Kempen secara berkumpulan tidak dibenarkan
· Walaupun ATMA masih berjaya menguasai PMUKM, tetapi mereka juga menghadapi krisis dalaman antara pemimpin-pemimpin mereka. Arah dan corak perjuangan mereka seolah-olah sudah tidak sealiran, hingga melahirkan satu kumpulan pro-ABIM dan satu kumpulan pro perjuangan PAS. Krisis dalaman ini selaras dengan perpecahan yang berlaku di dalam pergerakan ABIM, ekoran kemasukan Anwar Ibrahim, presiden ABIM ke dalam UMNO pada tahun 1982.
· Konsert Sudirman anjuran Persatuan Mahasiswa Fakulti Ekonomi mendapat bantahan kumpulan mahasiswa Islam
1983/84
· Setiausaha Agong PMUKM sesi 1983/84 ialah Wan Ismail Wan Jusoh.

1984/85
· Kumpulan Pro-ABIM dan kumpulan pro perjuangan PAS telah bersetuju meletakkan calon dari kumpulan masing-masing atas tiket ATMA.
· Setelah ATMA memenangi pilihanraya kampus, keadaan menjadi tegang apabila berlaku pertikaian antara kumpulan pro-ABIM dan kumpulan pro-PAS di dalam menentukan jawatan-jawatan utama PMUKM. Wan Ismail Wan Jusoh (dikatakan pro-PAS) yang sepatutnya menerajui PMUKM telah menarik diri. Kepimpinan PMUKM dikuasai oleh kumpulan pro-ABIM sepenuhnya setelah kumpulan pro-PAS menarik diri.
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1984/85 ialah Mustafa Kamil Ayub. Setiausaha Agong ialah Kamsani Mahful.
· Krisis kepimpinan yang berpanjangan menyebabkan 5 orang Ahli MPP yang pro-PAS telah meletak jawatan kerana tidak berpuas hati dengan pucuk kepimpinan PMUKM. Mereka ialah Wan Ismail Wan Jusoh (MPP Umum), Hussein Mohd Yunus (MPP Umum), Zulkarnain Yusof (MPP FPI), Alwi Mohd Ali (MPP FSH) dan Mohd Razain Mohd Noor (MPP PPK).
· Mengikut pengkaji politik kampus, krisis kepimpinan ini mungkin dapat dielakkan jika kedua-dua pihak bertolak ansur dengan tidak menerima tekanan dari pihak luar dan mengikut proses biasa.

1985/86
· Kumpulan pro-ABIM dan kumpulan pro-PAS tidak dapat berkompromi lagi biarpun atas perpaduan kumpulan Islam. Masing-masing mempunyai fahaman dan konsep berbeza dalam soal pelaksanaan Islam.
· Kedua-dua kumpulan telah meletakkan calon dari kumpulan masing-masing di dalam pilihanraya tersebut menyebabkan berlakunya pertandingan tiga penjuru buat pertama kalinya dalam sejarah politik kampus UKM. Calon ATMA yang pro-ABIM bertanding di bawah “bendera biru” manakala yang pro-PAS bertanding di bawah “bendera hijau”.
· Ternyata pertandingan tiga penjuru ini telah menguntungkan TSB. TSB telah berjaya memenangi pilihanraya kampus kali ini. Kesemua calon umum dari kumpulan Islam sama ada pro-ABIM atau pro-PAS tewas, kecuali Kamsani Mahful.
· Beberapa faktor yang mempengaruhi kemenangan TSB ialah :
1. Faktor perpecahan di kalangan kumpulan Islam yang membawa kepada perpecahan undi
2. Sokongan penuh oleh pelajar bukan Islam (India dan Cina) kepada TSB. TSB menjanjikan jawatan Penolong Setiausaha Agong dan Bendahari PMUKM kepada Cina jika mereka menyokong TSB.
3. Peranan HEP melalui tindakan menarik balik tanggungjawab pengendalian Minggu Suaikenal daripada PMUKM yang dikuasai oleh kumpulan Islam. HEP mengenepikan mahasiswa yang dikenalpasti penyokong kumpulan Islam dan melantik sebahagian besar Jawatankuasa Orientasi (JKO) dari kalangan TSB untuk mencari pengaruh di kalangan mahasiswa baru.

1986/87
· Ekoran perpecahan kumpulan Islam sebelum ini, maka muncullah Islam Penyelamat Ummah (IPU). IPU telah berjaya memenangi Pilihanraya Kampus 1986/87.
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1986/87 ialah Abdul Fatah Zakaria (FPI)
· ATMA tidak meletakkan calon untuk bertanding di peringkat MPP kecuali di beberapa kamsis sahaja.
· TSB tewas kerana sikap perkauman dan isu pesta Konvo ke-14 yang didakwa berlaku penyelewengan kewangan menyebabkan rugi besar.
· Isu perkauman telah menakutkan mahasiswa Cina untuk memberi undi sekali lagi kepada TSB. Chinese Community Committee (CCC) yang mewakili kaum Cina dikatakan “berpatah arang” dengan TSB. Sebagai protesnya, mereka tidak keluar mengundi dan ada yang mengundi IPU.
· Peristiwa Tanglung 1986 tidak dapat dilupakan oleh mahasiswa Cina dan amat mengecewakan mereka di mana tanglung-tanglung mereka dikoyak-koyak setelah berlaku pergelutan dengan kumpulan nasionalis Melayu TSB. Menurut ceritanya, pelajar-pelajar yang didalangi CCC telah membuat perarakan membantah ucapan presiden UMNO di persidangan UMNO tahun itu. Dua orang kuat CCC Lim Kwe Syu dan Yu Kee Su (Bendahari PMUKM 1985/86) turut berucap dalam perarakan tersebut. Kumpulan TSB bertindakbalas membantah perarakan mahasiswa Cina itu dan kemudiannya mendesak CCC dibubarkan. TSB begitu curiga dengan CCC yang begitu berpengaruh di kalangan mahasiswa Cina. Mohd Nor Hakim yang memangku jawatan Yang Di Pertua PMUKM sesi 1985/86 telah mengumumkan pembubaran CCC.
(CCC pada asalnya adalah sebuah badan perundingan antara kumpulan Islam dengan mahasiswa Cina yang dibentuk ketika kumpulan Islam menerajui PMUKM sebelum itu).
· CCC telah memberi sokongan kepada IPU dalam pilihanraya kampus sesi 1986/87.

1987/88
· IPU memenangi Pilihanraya Kampus sesi 1987/88
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1987/88 ialah Idris Ahmad (FPI)

1988/89
· IPU memenangi Pilihanraya Kampus sesi 1988/89
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1988/89 ialah Wan Ali Wan Jusoh. Setiausaha Agong ialah Zulkifli Abd Ghani.
· Pada 5 Mac 1989, IPU dan kumpulan-kumpulan Islam telah bertindak membantah program “Pentas Varia” yang mengundang artis-artis terkenal di Kamsis Rahim Kajai. Pada peringkat permulaannya, pihak pentadbiran universiti telah bersetuju menarik balik kebenaran tersebut setelah mendapat bantahan dari 15 buah persatuan mahasiswa di UKM di samping mendapat tahu mahasiswa/i Islam akan mengadakan demonstrasi sekirannya program tersebut diteruskan. Walaubagaimanapun, Pentas Varia tetap diteruskan pada Malam Israk Mikraj di Dewan Kuliah Utama (DKU) menyebabkan tidak kurang dari 3000 mahasiswa mengadakan demonstrasi membantah program tersebut. Akhirnya, program tersebut terpaksa dibatalkan.
· Berlakunya “Demonstrasi Bermotosikal” kerana mambantah peraturan lalulintas yang baru dikuatkuasakan oleh UKM.
· PMUKM sesi 1988/89 telah menganjurkan Kongres Mahasiswa Peringkat Kebangsaan. Saudara Anwar Ibrahim, Menteri Pendidikan ketika itu telah di serang bertubi-tubi oleh mahasiswa selepas merasmikan program ini.
1989/90
· TSB dapat menguasai PMUKM disebabkan berlakunya sekali lagi perpecahan dalaman mahasiswa pro-Islam antara IPU dan ATMA. TSB hanya menang simple majority setelah berjaya menguasai 27 dari 48 kerusi, yakni kurang 5 kerusi dari jumlah 2/3.
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1989/90 ialah Ahmad Shamsuddin Ramli.
· ATMA yang merasakan kedudukan mereka sudah stabil mencuba nasib dengan meletakkan calon diperingkat umum. Sekali lagi berlaku pertandingan 3 penjuru diperingkat kerusi umum. Berdasarkan undi yang dipungut dalam pilihanraya kampus tersebut, TSB tidak akan menguasai PMUKM sekiranya ATMA tidak bertanding.
· Kekalahan IPU dalam pilihanraya kampus sesi 1989/90 juga disebabkan pengundi-pengundi Cina telah berpaling semula menyokong TSB kerana dijanjikan jawatan-jawatan penting dalam PMUKM. TSB telah menarik sokongan Cina dengan menjajikan jawatan Naib Yang Di Pertua, Penolong Setiausaha Agong dan Penolong Ketua Hal Ehwal Wanita (BHEW) dan lain-lain jawatan dalam kabinet PMUKM. Tawaran ini begitu menarik kepada mahasiswa Cina kerana pertama kalinya dalam sejarah PMUKM seorang mahasiswa Cina dilantik sebagai Naib Yang Dipertua PMUKM.
· Sejarah bermula apabila Ng Huai Yuen dilantik sebagai Naib Yang Di Pertua PMUKM sesi 1989/90, Tan Yew Chong sebagai Penolong Setiausaha Agong dan Tan Siew Chong sebagai Penolong Ketua BHEW PMUKM sesi 1989/90.
· Sungguhpun begitu, mahasiswa Cina merasa tertipu juga kerana diberikan jawatan tinggi tetapi peranan mereka tidak seberapa menyebabkan mereka tidak berpuas hati berbanding ketika IPU dan ATMA memerintah dahulu di mana mereka tetap menerima layanan yang adil walaupun tidak mendapat habuan kerusi tertinggi exco.
· Disebabkan tidak cukup 2/3 kerusi yang dimenagi TSB, mereka gagal memanggil mesyuarat yang cukup korum untuk meluluskan Ucapan Dasar PMUKM.
· Ahli-ahli MPP IPU telah membuat bantahan bertulis kepada TNC (HEP) berhubung dengan perjalanan mesyuarat MPP yang tidak sah menyebabkan perlantikan juga tidak sah. Namun, Timbalan Pendaftar HEP, Hj Salleh Yusof telah menjawab kembali bantahan tersebut.
· Kelemahan TSB memimpin PMUKM menjadi semakin ketara bilamana berlaku krisis kepimpinan yang tidak dapat dibendung lagi. Naib Yang Di Pertua PMUKM, Sdr Imran Hadzli Abd. Hamid telah meletakkan jawatannya ekoran krisis tersebut. Sementara beberapa exco lain dikatakan mengambil sikap menyepikan diri.
· TSB dikatakan tidak mampu memimpin PMUKM setelah gagal melaksanakan pelbagai program yang perlu dilaksanakan. Ucapan Dasar PMUKM sesi 1989/90, Ahmad Shamsuddin Ramli pun tidak disahkan oleh MPP kerana IPU mendakwa sebahagian besar Ucapan Dasar tersebut sama dan ciplak Ucapan Dasar Yang Di Pertua PMUKM sesi sebelumnya (PMUKM di bawah IPU).
· Selain itu, beberapa pemimpin IPU yang menguasai pelbagai persatuan di UKM telah menghantar beberapa memorandum bantahan kepada HEP berhubung salah laku pemimpin-pemimpin TSB yang menguasai PMUKM.
· Pada 14 Februari 1990, PMUKM-TSB telah mengajurkan satu program yang dinamakan “Malam Mesra Abadi” sempena sambutan “Valentine Day” bagi meraikan pasangan-pasangan yang sedang bercinta. Desakan IPU berjaya melembutkan hati Timbalan Naib Canselor (HEP) untuk membatalkan program tersebut.

1990/91
· IPU kembali menguasai PMUKM. Mahasiswa yang cenderung kepada Islam memberikan sokongan padu kepada IPU setelah mereka mendapati kehadiran ATMA hanya untuk kacau daun sahaja.

1991/92
· Ketiadaan majoriti 22-22 antara IPU dan TSB dalam Pilihanraya Kampus 1991/92 menyebabkan 4 undi wakil rakyat bebas menjadi penentu.
· Kesemua MPP IPU yang telah memenangi jawatan Yang Di Pertua, Naib Yang Di Pertua, Bendahari dan lain-lain dalam kabinet PMUKM 1991/92 telah meletakkan jawatan beramai-ramai dan mengambil sikap tidak mahu dicalonkan sebarang jawatan dalam pemilihan semula menyebabkan keadaan kelam kabut dan TSB berjaya memegang semua jawatan dalam PMUKM.
· Kabinet PMUKM yang dibentuk oleh TSB telah menjadi kabinet second class setelah calon-calon utama mengundur diri. Malah ada yang mendakwa berlakunya politik wang dengan membeli undi oleh pihak tertentu bagi menjatuhkan IPU yang berkuasa sebelum itu. Pegawai-pegawai HEP telah campurtangan dalam proses pemilihan kabinet PMUKM. Pegawai HEP yang terlibat telah pergi ke kampus UKMS di Sabah dengan membawa 6 ahli MPP dan menaja kabinet campuran sebagi usaha awal untuk menaikkan semula TSB memimpin PMUKM. Sikap HEP yang memihak kepada sesuatu kumpulan ini memburukkan lagi keadaan politik kampus di UKM.
· IPU telah mempunyai kesempatan bertindak balas dengan mengemukakan undi tidak percaya kepada kabinet minoriti TSB semasa pembentangan Ucapan Dasar Yang Dipertua PMUKM, Razali Ibrahim. Tindakan mereka berjaya kerana TSB yang hanya mempunyai 18 ahli sahaja (kerana 4 ahlinya di kampus Sabah tidak hadir) dan dengan ini kabinet PMUKM pimpinan Razali Ibrahim terbubar dengan sendirinya apabila usul tersebut lulus (22 undi bersetuju serta tiada undi membantah). Namun, HEP enggan megiktiraf undi tidak percaya tersebut serta membenarkan TSB menerajui PMUKM.
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1991/92 ialah Razali Ibrahim.

1992/93
· Sekali lagi tiada majoriti mencukupi sama ada TSB (22 kerusi) dan IPU (21 kerusi) dengan bebas memenangi 5 kerusi. Keadaan ini menyebabkan TSB ataupun IPU tidak boleh membentuk kabinet secara bersendirian.
· Terdapat sekali lagi usaha untuk membentuk kerajaan campuran TSB-IPU kerana TSB hanya memenangi 2 sahaja kerusi di peringkat kampus berbanding dengan IPU 7 kerusi bagi mengelakkan krisis politik berpanjangan seperti sesi lepas.
· Tetapi dengan bantuan HEP, TSB sekali lagi berjaya membentuk kabinet PMUKM walaupun dibantah oleh IPU kerana memanggil mesyuarat dengan tidak menurut peraturan yang ditetapkan.
· Dalam mesyuarat yang dibantah oleh IPU itu, TSB sekali lagi melantik Razali Ibrahim sebagai Yang Di Pertua PMUKM.
· Krisis berterusan apabila Setiausaha Agong, Saiful Adli Jamian didakwa gagal mendapat status sebagai pelajar berdaftar yang menjadi syarat untuk mengambil bahagian dalam kegiatan mahasiswa di kampus. Ini memberikan kesempatan kepada IPU membantah dan mendakwa urusan PMUKM tidak sah.

1993/94
· TSB mendapat kemenangan lebih besar dan terus kekal menguasai PMUKM.
· Yang di Pertua PMUKM sesi 1993/94 ialah Amiruddin Hassan.
· IPU membina imej baru dengan mula menggunakan slogan “Membina Angkatan Mahasiswa Penggerak Ummah” (MAMPU).

1994/95
· TSB diberi kepercayaan untuk menerajui PMUKM bagi kali keempat berturut-turut.
.
1995/96
· TSB masih diberi kepercayaan menguasai PMUKM.

1996/97
· IPU-MAMPU menguasai PMUKM
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 196/97 ialah sdr Wan Azlan Wan Adnan daripada FPP.
· Pesta Konvo anjuran PMUKM member keuntungan yang besar. Ketua Pengarah Pesta Konvo tersebut ialah Sdr Nor MaizudinMohd Nor.
· Motto PMUKM iaitu Mahasiswa Membina Peradaban Ummah mula diperkenalkan secara rasmi.

1997/98
· IPU-MAMPU menguasai PMUKM
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1997/98 ialah sdr Muhyidddin Jaffar daripada FPP.

1998/99
· IPU-MAMPU menguasai PMUKM
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1998/99 ialah sdr Faizal Mahamud.
· Banyak perubahan dilaksanakan seperti kewujudan BAKSIS, BALKIS dan BAIT.
· Pilihanraya Kamsis dimansuhkan dan digantikan dengan pemilihan oleh pihak pengetua dan pentadbiran kamsis.
· Presiden PMUKM dengan beraninya membuat kenyataan akhbar supaya Perdana Menteri, Mahathir meletakkan jawatan ekoran konspirasi peringkat tertinggi yang mengakibatkan pemecatan Anwar Ibrahim.

1999/00
· IPU-MAMPU menguasai PMUKM
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 1999/2000 ialah sdr Iqbal Jusoh @ Nordin.
· Isu Permit Kenderaan RM200 berjaya ditangani dengan baik.

2000/01
· IPU-MAMPU menguasai PMUKM. Kemenangan besar IPU-MAMPU 51 - 0 ke atas TSB di dalam Pilihanraya Kampus UKM.
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 2000/01 ialah sdr Mahadi Sukarno.
· Peraturan pilihanraya yang baru mula diperkenalkan.

2001/02
· IPU-MAMPU menguasai PMUKM
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 2001/02 ialah Abdullah Abdul Karim.

2002/03
· IPU-MAMPU masih menguasai PMUKM buat kali ketujuh berturut-turut.
· Yang Di Pertua PMUKM sesi 2002/03 ialah Haris Arimudin.
· Dalam Pilihanraya Kampus sesi 2002/03, TSB telah membina imej baru dengan menggunakan nama ASPIRASI. Namun percubaan dengan menggunakan imej baru ini tidak berjaya. Daripada 32 kerusi yang dipertandingkan, Aspirasi kalah di semua kerusi umum dan hanya menang 6 kerusi fakulti.

2003/04
· ASPIRASI menguasai PMUKM. Percubaan TSB menggunakan nama ASPIRASI buat kali kedua akhirnya berjaya.

2004/05
· ASPIRASI menguasai PMUKM.
· Presiden PMUKM sesi 2004/05 ialah Sdr Hafidzan.

2005/06
· Munculnya Gabungan Mahasiswa yang menggabungkan beberapa front dan mahasiswa/i UKM dalam Pilihanraya Kampus UKM.
· ASPIRASI masih menguasai PMUKM. ASPIRASI menang 28 kerusi daripada 33 kerusi yang dipertandingkan manakala Gabungan Mahasiswa menang 5 kerusi.
· Presiden PMUKM sesi 2005/06 ialah Sdr Mohd Anas Ali.

2006/07
· ASPIRASI masih menguasai PMUKM. ASPIRASI menang 29 kerusi daripada 34 kerusi yang dipertandingkan manakala Gabungan Mahasiswa menang 5 kerusi.
· Presiden PMUKM sesi 2006/07 ialah Sdr Mazuwan Murad.

2007/08
· ASPIRASI masih menguasai PMUKM. ASPIRASI menang 30 kerusi daripada 34 kerusi yang dipertandingkan manakala Gabungan Mahasiswa menang 4 kerusi.
· Presiden PMUKM sesi 2007/08 ialah Mohd Zaid Mohd Idrus.
· Banyak isu Kebajikan Mahasiswa dan isu Universiti mejadi persoalan antaranya ; UKM tidak berjaya sebagai universiti APEX, kenaikan harga yuran pelajar, yuran-yuran tambahan yang terpaksa dibayar oleh mahasiswa/i iaitu yuran elektrik dan pertambahan Yuran Aktiviti Kolej sebanyak RM20 daripada RM80 kepada RM100, yuran yang tidak munasabah iaitu Yuran Khas Alumni yang terpaksa dibayar oleh mahasiswa/i baru peringkat ijazah sarjana muda, isu keselamatan siswi, isu integriti dan kualiti kepimpinan tertinggi mahasiswa, isu kecurian motosikal dan kecurian di blok-blok asrama.
· Gabungan Mahasiswa berwajah baru dengan pelancaran logo baru dan keanggotaan terkini. Ia bertindak sebagai pakatan mahasiswa/i yang memperjuangkan politik nilai, bukan hanya sempit kepada poltik perkauman dan poltik kepartian. Nilai yang diperjuangkan ialah Falsafah Universiti, kebajikan semua mahasiswa/i dan masyarakat UKM tanpa mengira batasan agama dan kaum serta memperjuangkan nilai keintelektualan dan keilmuan UKM.

2008/09
?

1 comments:

Pena Biru said...

pehh, tak sangka politik mahasiswa di ukm ni begitu dahsyat, begitu serius. seolah-olah berpolitik di dunia sebenar. ingtkan politik mahasiswa ni politik picisan je.

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !