Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Tuesday, August 11, 2009

38 Maut H1N1 : Dijangka 5,500 hingga 28,000 rakyat Malaysia akan hadapi perkara yang sama



Jumlah kematian akibat selesema A (H1N1) di negara ini telah meningkat kepada 38 orang apabila enam lagi kematian dicatatkan dalam tempoh 24 jam hari ini.

Jumlah keseluruhan naik mendadak kepada 2,253 kes apabila 270 kes baru - rekod tertinggi dalam satu hari - dilaporkan, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican.
Semalam enam kematian, sementara kelmarin lapan kematian dilaporkan - termasuk kes-kes yang baru disahkan dan belum dilaporkan.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebelum ini menganggarkan 5,500 hingga 28,000 rakyat Malaysia akan mati dalam wabak selesema itu jika 20 peratus daripada 27.7 juta penduduk negara ini dijangkiti virus A (H1N1).

Unjuran ini dengan mengambil kira andaian kadar kematian antara 0.1 hingga 0.5 peratus daripada 5.5 juta orang yang dijangkiti, kata pengarah penyakit berjangkit WHO Dr Tee Ah Sian hujung bulan lalu.

GMUKM menyokong langkah kerajaan untuk melancarkan satu kempen besar-besaran minggu ini bagi menyedarkan orang ramai tentang bahaya penyakit selesema A (H1N1) ini. Menurut Perdana Menteri, langkah yang paling berkesan ialah melalui proses mendidik orang ramai iaitu memberikan panduan kepada rakyat Malaysia," katanya selepas melancarkan bangunan baru Institut Jantung Negara (IJN) di Kuala Lumpur semalam.

Dalam pada itu, GMUKM turut melahirkan sokongan desakan Naib Presiden PAS agar satu persidangan khas Parlimen diadakan bagi membincangkan wabak tersebut yang disifatkannya "ancaman kepada keselamatan negara".

Menurut Ahli Parlimen Pokok Sena itu lagi bahawa kertas putih mengenai pelan tindakan menangani jangkitan penyakit itu perlu dibentangkan di Parlimen dan penubuhan jawatankuasa keselamatan Negara perlu diwujudkan dengan segera agar langkah-langkah pencegahan yang lebih serius dapat diambil.

Mahfuz yang dipetik BERNAMA turut menggesa pihak kerajaan mengambil langkah ketat seperti Mexico di mana seseorang yang dijangkiti penyakit itu dikuarantinkan dengan ketat dan ia telah berjaya mengawal situasi ini daripada menjadi lebih teruk.

GMUKM menyokong saranan kedua-dua pihak dan mereka perlu berbincang bagi mengatasi masalah yang melibatkan rakyat ini. Ketepikan ideologi politik kerana wabak ini tidak menyerang penyokong BN semata-mata, tetapi turut menyerang penyokong PR juga.




2 comments:

Anonymous said...

Semalam nampak Exco GM membonceng anak dara(dar lagi ke tak pun tak tau la), Ke bazaar Rahmadan..

Feewiittt..

Korang pun manusia rupanya... Nafsu Besar..

Tu tak cerita yang beromen kat KTM lagi.. Tudung labuh, Boleh r cover tangan yang merayap masuk ke dalam...

Anonymous said...

Trend Blog Ni.. Bila Ada orang bagi komen yang reasonable.. Trus senyap.. Buat tajuk lain...
takut bila fakta telah dijelaskan…

Takut kenyataan kot.. Ke da tak ada jawapan.. Contoh jelas adalah Isu cuti H1N1..

Agaknya mmg suka buat cerita kot.. Tahukah? Cerita2 yang menyebabkan orang mendapat/menyebarkan benda yang tak benar adalah menjadi Fitnah2... So saham fitnah kat Web boleh lah kongsi ramai2..
:D

Tak sangka bukan muslim pun boleh fikir benda simple mcm ni.. Yang muslim asyik exploit agama untuk nasfu sendiri..

Sayang sekali, Islam itu indah... Cuma manusia yang merosakkannya... Kat malaysia ni Melayu espesially...

Selamat beramal Semua...

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !