Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Friday, August 21, 2009

Selamat Menyambut Ramadhan al Mubarak

Firman Allah Taala bermaksud:

Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.
(Surah al-Baqarah: ayat 183).

Ramadhan datang lagi. Alhamdulillah, ALLAH SWT mengurniakan kesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan dalam hidup kita ini. Apakah reaksi kita dengan kehadiran Ramadhan kali ini. Adakah kita sambut dengan kegembiraan atau dengan kedukaan? Gembira kerana Allah masih beri kita peluang untuk merebut ganjaran yang telah disediakanNya. Atau berduka kerana kita tidak boleh bersenang senang dengan aktiviti yang biasa kita lakukan.

Saya mengambil peluang ini untuk mengucapkan kepada seluruh umat Islam umumya dan mahasiswa UKM khususnya, Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak 1431H. Semoga Ramadhan tahun ini membawa lebih keberkatan, kedamaian, dan kesejahteraan ke dalam hati kita semua.

Semoga Ramadhan kali ini dapat mengekalkan diri kita untuk menjadi golongan orang² yang muttaqin ( memiliki hubungan yang rapat dengan Allah S.W.T)

Semoga kita dapat mejaga puasa kita bukan hanya sekadar menahan diri daripada makan, minum dan keinginan syahwatnya. Ini adalah puasa umum bagi kebanyakkan orang.

Sebagai seorang muslim yang baik, kita mesti menjadikan puasa kita sempurna, gemuk pahalanya sekurangnya mencapai taraf puasa ‘Al-Khusus iaitu dengan cara menahan diri dari makan, minum, memelihara syahwat keinginannya, serta mengawal anggota-anggota yang zahir seperti mata, telinga, lidah, tangan, kaki dan bahagian sulit daripada melakukan maksiat.

Zaman mungkin sudah berubah, kita tidak di belenggu peperangan, kekurangan makanan dan kesusahan seperti para sahabat yang terdahulu tetapi ibadah ini untuk mengingatkan kita bagaimanakah rasanya, perasaannya berlapar, berdahaga bagi melakukan sesuatu amanah Allah.

Pada bulan yang mulia ini juga kita akan dapat membuat penilaian diri , sejauh manakah semngat dan dambaan kita terhadap bulan ini. Wahai rakan-rakan sekalian marilah kita menggunakan setiap saat untuk merapatkan diri dengan Allah dan janganlah jemu melakukan ibadat kepadanya. Lembutkanlah hati kita dengan Zikirullah sepanjang masa. Kurangkan segalanya yang boleh membawa kepada permusuhan sesama manusia, lebih-lebih lagi sesama Islam.

Seperti yang kita ketahui, Ramadhan adalah bulan dimana segala ujian akan datang dan ianya dalam pelbagai bentuk. Kuatkanlah semangat wahai mahasiswa UKM sekalian dan marilah Kita mengimarahkan Ramadhan pada tahun ini. Semoga ramadhan kali memberikan satu sinar yang baru buat kita semua. Untuk membebaskan diri daripada belenggu kezaliman dan ketidakintelektualan.

Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak
Pengerusi GMUKM
Saudara Hisyamuddin Che Ali



2 comments:

Anonymous said...

Semalam nampak Exco GM membonceng anak dara(dar lagi ke tak pun tak tau la), Ke bazaar Rahmadan..

Feewiittt..

Korang pun manusia rupanya... Nafsu Besar..

Tu tak cerita yang beromen kat KTM lagi.. Tudung labuh, Boleh r cover tangan yang merayap masuk ke dalam...

Anonymous said...

Trend Blog Ni.. Bila Ada orang bagi komen yang reasonable.. Trus senyap.. Buat tajuk lain...
takut bila fakta telah dijelaskan…

Takut kenyataan kot.. Ke da tak ada jawapan.. Contoh jelas adalah Isu cuti H1N1..

Agaknya mmg suka buat cerita kot.. Tahukah? Cerita2 yang menyebabkan orang mendapat/menyebarkan benda yang tak benar adalah menjadi Fitnah2... So saham fitnah kat Web boleh lah kongsi ramai2..
:D

Tak sangka bukan muslim pun boleh fikir benda simple mcm ni.. Yang muslim asyik exploit agama untuk nasfu sendiri..

Sayang sekali, Islam itu indah... Cuma manusia yang merosakkannya... Kat malaysia ni Melayu espesially...

Selamat beramal Semua...

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !