Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Monday, August 24, 2009

Membebaskan Jiwa Mahasiswa, Rakyat Negara Yang Merdeka

Tanggal 31 Ogos merupakan detik bersejarah yang disambut saban tahun oleh rakyat Malaysia. Tahun ini, sambutan ini akan diulang untuk kali yang ke-52 sebagai tanda syukur warganya akan nikmat kemerdekaan yang dikecapi. Bagi mereka yang sempat berada di zaman penjajah, perjuangan menuntut kemerdekaan ini begitu bermakna dan perlu diraikan dengan penuh semangat cintakan negara.

Sebagai rakyat Negara Malaysia yang merdeka, kita perlu sentiasa bersyukur kepada Tuhan yang memberikan kelebihan ini kepada kita. Keamanan dan kesejahteraan yang kita kecapi pada ketika ini merupakan hasil usaha dan titik darah pejuang-pejuang terdahulu yang sanggup berjuang dan berkorban menentang penjajahan. Walaupun kita tidak bersetuju dengan jalan yang di rintis oleh Tunku Abdul Rahman, kita perlu mengakui jasa beliau dalam usaha kemerdekaan ini.

Begitu juga hero Malaya lain yang tidak didendang seperti Dr Burhanuddin Helmi, Ahmad Boestamam, Mohtaruddin Laso dan semua pejuang-pejuang kemerdekaan sama ada sehaluan dengan UMNO mahupun tidak perlu diraikan kerana mereka semua suatu ketika dahulu menentang musuh yang sama iaitu penjajah.

Kejayaan itu lebih mudah diperjuangkan daripada dipertahankan. Kerana itu, setiap orang perlu menyedari akan hakikat bahawa bila-bila masa sahaja Malaysia akan hilang taraf kemerdekaan ini sekiranya kita gagal memanfaatkan ruang ini dan mempertahankannya dengan sebaik mungkin.

Kita perlu memastikan setiap sudut dan sistem yang ada dalam negara kita bebas daripada dijajah. Paling penting, ialah memastikan kita benar-benar bebas untuk hidup di atas bumi merdeka ini. Kongkongan pemikiran dan kejiwaan bukanlah sifat-sifat tulen kemerdekaan.

Mahasiswa yang mempunyai jiwa merdeka akan sentiasa berusaha mempertahankan segaa nikmat dan kelebihan yang ada, selain turut berusaha memperbaiki segala kelemahan dan kekurangan yang ada pada diri, pada sistem, sekalipun kelemahan yang ada pada pemerintah.

Negara yang merdeka ialah negara yang bebas dari sebarang kezaliman dan penindasan. Setiap yang betul diraikan, setiap yang salah perlu diberi hukuman. Negara yang merdeka bebas mengamalkan undang-undang dan peraturan terpakai ke atas setiap anggota masyarakat.

Tiada pesalah kecuali diperbetulkan kesalahan mereka, tiada yang zalim melainkan diadili kezaliman mereka, tiada yang pengkhianat melainkan dihukum dengan hukuman yang sewajarnya.

Semoga sambutan kemerdekaan ini mengajar kita erti kemerdekaan yang sebenar dan menyuntik semangat kita untuk mempertahankan negara dan sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan keamanan yang dikecapi bersama.


2 comments:

Anonymous said...

Semalam nampak Exco GM membonceng anak dara(dar lagi ke tak pun tak tau la), Ke bazaar Rahmadan..

Feewiittt..

Korang pun manusia rupanya... Nafsu Besar..

Tu tak cerita yang beromen kat KTM lagi.. Tudung labuh, Boleh r cover tangan yang merayap masuk ke dalam...

Anonymous said...

Trend Blog Ni.. Bila Ada orang bagi komen yang reasonable.. Trus senyap.. Buat tajuk lain...
takut bila fakta telah dijelaskan…

Takut kenyataan kot.. Ke da tak ada jawapan.. Contoh jelas adalah Isu cuti H1N1..

Agaknya mmg suka buat cerita kot.. Tahukah? Cerita2 yang menyebabkan orang mendapat/menyebarkan benda yang tak benar adalah menjadi Fitnah2... So saham fitnah kat Web boleh lah kongsi ramai2..
:D

Tak sangka bukan muslim pun boleh fikir benda simple mcm ni.. Yang muslim asyik exploit agama untuk nasfu sendiri..

Sayang sekali, Islam itu indah... Cuma manusia yang merosakkannya... Kat malaysia ni Melayu espesially...

Selamat beramal Semua...

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !