Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Tuesday, August 11, 2009

12 Fakta Mengejutkan Tentang H1N1


Virus influenza A (H1N1) adalah virus baru dan semua orang tiada daya ketahanan kepada jangkitan ini. Vaksin bagi melindungi jangkitan juga belum ada. Jika penularan dalam komuniti tidak dikawal dengan baik, penyakit yang mudah menular ini (contangious) akan merebak dengan cepat serta melibatkan kejadian kes-kes yang tinggi atau banyak dan jika keadaan ini tidak terkawal kejadian kes berkomplikasi akan berlaku termasuk kematian. Antara fakta-fakta terbaru yang memeranjatkan tentang virus ini ialah :

1. Hari ini sahaja, jumlah kematian akibat Influenza A (H1N1) telah meningkatkan kepada 59 orang apabila Kementerian Kesihatan mengesahkan tiga orang lagi dilaporkan meninggal dunia kerana penyakit tersebut. Sedangkan kadar biasa dunia di dalam 1000 kes pengidap, hanya seorang yang meninggal dunia,
2. Sebanyak 209 kes baru turut dilaporkan hari ini, menjadikan jumlah kes keseluruhannya meningkat kepada 3,574 orang.
3. Dengan kematian 59 orang ini, negara kita berada pada kedudukan kesembilan dalam kalangan negara-negara dunia yang mencatatkan kes kematian akibat H1N1.
4. Tiga negara dunia yang tertinggi jumlah kematian adalah Amerika Syarikat dengan 436 orang, Argentina 386 orang dan Brazil dengan 274 orang. Hanya satu negara Asia yang di atas kita iaitu Thailand di kedudukan ketujuh dengan 97 kematian.:
5. Lebih membimbangkan, jumlah kematian H1N1 di negara kita jauh lebih banyak berbanding negara-negara yang mempunyai populasi penduduk yang lebih tinggi umpamanya seperti China, India, Indonesia dan United Kingdom.
6. Mengikut statistik yang dikeluarkan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) sehingga semalam, jumlah kes positif seluruh dunia mencatatkan 226,618 orang dengan 2,047 kematian.
7. Dalam statistik itu juga jelas menunjukkan jangkitan positif H1N1 negara lain jauh lebih tinggi, tetapi mencatatkan kematian yang rendah seperti Hong Kong dengan 6,210 kes, hanya 4 kematian; Filipina 3,207 kes (9 kematian)
8. Di Jepun, sebanyak 5,022 kes dilaporkan, tetapi tiada kematian dicatatkan. Begitu juga di negara Arab Saudi, dimana kerajaan itu telah menggunakan kuasanya secara maksima, dengan mengurung (kuarantin) mereka-mereka yang disyaki mengidap selsema babi selama tujuh hari dan tiada kematian dicatatkan.
9. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan lima juta atau 20 peratus rakyat negara ini berisiko dijangkiti virus influenza A (H1N1) jika langkah pencegahan tidak diambil secara serius oleh orang ramai.
10. Kajian WHO juga menunjukkan jumlah sebenar penduduk yang dijangkiti H1N1 adalah 20 kali ganda daripada jumlah pesakit yang direkodkan menerima rawatan akibat jangkitan virus tersebut. Ini bermakna jika negara kita merekodkan 3,574 kes jangkitan H1N1 setakat ini, jumlah sebenar yang dijangkiti adalah sekitar 70,000 orang.
11. Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata bahawa penularan wabak itu mungkin berlarutan antara enam bulan hingga setahun lagi.

12. Dan wabak itu dijangka merebak lebih cepat pada musim tengkujuh kerana rakyat Malaysia lebih terdedah dengan selesema, batuk-batuk dan demam.

8 comments:

Anonymous said...

aku bru perasan pas bce entry nii...rakyat kita sikit je brbanding ngara len yg kene wabak,tup tup yg meninggal lebih rmai dr ngara lain,kurang kesedaran penjagaan kesihatan ke kite nih

gmukm kena adil said...

gmukm dah bagi topeng muka percuma kat fskb dan fuu. bila nak bagi kat fpi, fkab, fpend dan lain-lain ni? mcm mana pula dengan fep, fssk dan ftsm yg gmukm tak de wakil? adekah gmukm akan bagi kat sana jugak? atau nak jaga je kawasan masing2? sila berlaku adil.

Anonymous said...

emm..btl gak ek

bunga said...

maybe nanti diorang akan bg.sabar2

Anonymous said...

dun worry..ade tu.. jgn risau..

Anonymous said...

mintak ahh peruntukan HEP...tu pun kalo dorang bagilah,tapi.....................

Anonymous said...

Semalam nampak Exco GM membonceng anak dara(dar lagi ke tak pun tak tau la), Ke bazaar Rahmadan..

Feewiittt..

Korang pun manusia rupanya... Nafsu Besar..

Tu tak cerita yang beromen kat KTM lagi.. Tudung labuh, Boleh r cover tangan yang merayap masuk ke dalam...

Anonymous said...

Trend Blog Ni.. Bila Ada orang bagi komen yang reasonable.. Trus senyap.. Buat tajuk lain...
takut bila fakta telah dijelaskan…

Takut kenyataan kot.. Ke da tak ada jawapan.. Contoh jelas adalah Isu cuti H1N1..

Agaknya mmg suka buat cerita kot.. Tahukah? Cerita2 yang menyebabkan orang mendapat/menyebarkan benda yang tak benar adalah menjadi Fitnah2... So saham fitnah kat Web boleh lah kongsi ramai2..
:D

Tak sangka bukan muslim pun boleh fikir benda simple mcm ni.. Yang muslim asyik exploit agama untuk nasfu sendiri..

Sayang sekali, Islam itu indah... Cuma manusia yang merosakkannya... Kat malaysia ni Melayu espesially...

Selamat beramal Semua...

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !