Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Monday, August 24, 2009

Pemerintah akan berkuasa jika rakyat terus "membuta".

Oleh: Mohd Fikah Sanusi, MPP Mahasiswa, UMUM / 3 @ 4.

salam..
Kebelakangan ini, isu DS Anwar Ibrahim dilabel sebagai pengkhianat bangsa rancak didengar dimana mana saja. Dengan kenyataan rasmi TS Muhyiddin Yassin yang menegaskan DS Anwar Ibrahim sememangnya Pengkhianat Bangsa dan di sambut lagi dengan demonstrasi menyokong pendirian TS Muhyiddin Yassin di PWTC yang dibuat oleh lebih 70 NGO melayu beberapa hari lepas menjelaskan tentang kehebatan isu ini..

Mungkin marhaen akan terkesan dengan polemik hebat seperti ini. Bahkan saya percaya ada juga yang akan terjerumus kedalam penilaian fakta yang sempit dan jumud. Nah, saya juga yakin marhaen akan menjadi kusut dan mungkin terjerumus kedalam polemik politik yang sengaja dicipta oleh politikus2 negara.

Yang hairan dan anehnya adalah apabila orang yang didakwa Pengkhianat Bangsa itu tidak didengar dan diberi peluang untuk menjelaskan mengenai label hebat yang diperolehnya itu iaitu "Pengkhianat Bangsa". Bukan untuk membela sesiapa tetapi sekadar perkongsian untuk penilaian dan pengetahuan. Dibawah adalah Jawapan DS Anwar Ibrahim untuk anugerah Pengkhianat Bangsa yang diperolehinya..sekian..


Disebalik tuduhan 'pengkhianat' yang dilempar terhadapnya, namun ribuan tetap hadir mendengar ucapan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Anwar Ibrahim. Walaupun ceramah diadakan di sebuah kampung kecil yang terperusuk di Rembau, Negeri Sembilan, sekurang-kurangnya sembilan ribu orang merentas denai dan bersesak di sebuah padang kecil mendengar Anwar membela dirinya dari fitnah Umno-Barisan Nasional. Beralaskan kertas surat-khabar, mereka datang dari dekat dan jauh. Di hadapan mereka, Anwar mencabar Umno membuktikan siapa petualang bangsa sebenarnya.

"Kalau saya ambil saham Bumiputera, 1 inci tanah kerajaan, 1 kontrak untuk diri saya, Azizah dan anak- anak, kalau boleh cabar saya. Pejuang- pejuang UMNO Barisan Nasional, handal- handal belaka. Menteri mereka menghunus keris. Tanya dia kalau kamu pembela Melayu, ada atau tidak kamu ambil saham bumiputera ? Wang berpuluh juta yang diambil untuk keluarga mereka dan kroni mereka?," soal Anwar.

"Bukit Tinggi ? Gunung Genting? Diserah pada tauke judi. Umno serah Pulau Pangkor pada tauke Cina. Serah tanah Menara KL kepada Ananthan Krishnan. Diberikan syarikat dan dia jadi jutawan dalam masa yang singkat. Tauke - tauke Melayu diberi rumah, di Kuala Lumpur, London, Florida dan lain- lain. Jangan cabar saya. Kalau orang UMNO kata ini adalah fitnah, ayuh cabar saya. Saya akan jumpa dan jelaskan satu persatu," tambah Anwar lagi.

Datuk Seri Anwar menyatakan kehairanannya mengapa pemimpin UMNO Barisan Nasional terlalu mengamalkan perjuangan yang sarat dengan hasad dengki dan permusuhan peribadi yang melampau - lampau.

Bagi Anwar, adalah dosa yang besar untuk seseorang pemimpin itu merampas hak rakyat dan harta negara yang sepatutnya diagihkan kepada secara adil dan saksama.

"Kita hendak tanya pada mereka. Mengapa pemimpin UMNO ambil sikap bermusuh begitu sekali ? Ingat senang untuk panggil orang pengkhianat bangsa ? Khianat bangsa maknanya jual tanah, jual negeri. Biarkan rakyat dan kaum Melayu menderita. Dan dia kata untuk dirinya. Tapi apa yang berlaku dalam negara kita? Kenapa pemimpin UMNO mengambil sikap yang rakus, zalim, sombong dan angkuh ?," Anwar berkata.

Sebaliknya Datuk Seri Anwar menegaskan UMNO Barisan Nasionallah yang bertanggungjawab menjadikan orang melayu sehingga kini masih terkurung dalam mentaliti lama.

"Orang Melayu diperbodohkan kerana UMNO hanya akan berkuasa dan kekal berkuasa bila sekiranya orang Melayu tidak tahu maklumatnya," ujar Anwar.

Datuk Seri Anwar juga mempertikaikan rasionalnya slogan 1Malaysia yang canang hebat oleh Perdana Menteri najib Razak. Umno-BN mencanangkan 1Malaysia namun dalam masa yang sama meniupkan api perkauman supaya Melayu dan bukan Melayu saling benci- membenci.

"1Malaysia BN ialah 1Malaysia untuk orang kaya, ambil komisyen RM400 juta, tidak perlu siasat. Rumah RM26 juta, tutup kes. Stadium roboh, tidak perlu siasat. Tapi orang miskin belanja RM2,382...siasat, dera, siasat, sampai mati. Itu maknyanya 1Malaysia untuk orang besar. 1Malaysia orang kaya dan 1Malaysia untuk orang- orang kecil," soal Anwar lagi.

Disebalik keangkuhan Najib mempopularkan slogan keramat IMalaysia, perdana menteri itu bagaikan alpa akan kemiskinan yang membelit majoriti rakyat dinegara ini.

"Negara kita antara negara yang terkaya jika banding dengan negara- negara jiran. Mana ada negara jiran yang mahsyur minyak begitu besar ? Tidak usah buat apa, hanya ambil komisyen minyak, RM60 bilion, RM70 bilion. Saya tahu sebab saya Menteri kewangan selama 8 tahun. Hasil kelapa sawit, hasil balak di Sabah dan Sarawak tinggi. Tapi apakah diagih pada rakyat?," soal Anwar lagi.

9 comments:

rilek r aspirasi, jgn asyik bengong je... said...

wuish, berani sungguh pimpinan Gm ni...

tak takut ke dengan komen dari aspirasi yg bengong dan tolol..

mesti lepas ni diorg akan komen:-

"GM = PR", (aspirasi=??..)

GM di taja oleh PR,

pimpinan GM dah hilang "teruna" selepas berjumpa dgn anwar..

Anonymous said...

x perlu ckp, mahasiswa adalah golongan yang bleh berfikir sendiri walaupun agak terlewat... dan itulah mahasiswa yg memilih jalan sendiri... jd, mahasiswa tau...

Anonymous said...

nape org skrg buta kbnrn????
bila sume org islam nk b'1?
firman Allah:
"stay in unity islam will win"
-that's a promise-(3:103)

Anonymous said...

Islam No hal bersatu.. Melayu je...
Melayu bertopengkan Islam....
Hahaha

Anonymous said...

tp kalu bab "membabi buta" bknkah Penyonsang Rakyat yg pro???

husin said...

salam..
apabila menyentuh subjek DS anuar,,,
sememang nye menarik tertarik dan da bomb utk d bce..

tp ap yg saye kecewa membaca artikel jwpn DS anuar d atas adlh bliau tdk menjawab tuduhan2 yg d lemparkn ke atas bliau sebaliknya membangkitkan kesalahan2 bekas2 rakan seperjuangan nya dulu.....

hrp mahasiswa2 sekalian dpt menilai sebaek nye.. bkn menyerap fahaman2 puak2 politik tertentu di negara bertuah ini.... sekian..

Anonymous said...

Semalam nampak Exco GM membonceng anak dara(dar lagi ke tak pun tak tau la), Ke bazaar Rahmadan..

Feewiittt..

Korang pun manusia rupanya... Nafsu Besar..

Tu tak cerita yang beromen kat KTM lagi.. Tudung labuh, Boleh r cover tangan yang merayap masuk ke dalam...

Anonymous said...

memang die x de ambik pape.... baek tanah, asb or yg laen laen coz die dah xde kuase..
dapat kuasa nnt same jer...
semua same jer...
baik bn or pr....
bukti??? dah terhidang depan mata...
ape yg diperkatakan apa yang x nampak mata kasar...siasat dlu DS ANWAR ni

1 mana dia dapat duit msa pru dlu???
2 buat apa die selalu sangat ke luar negara? (kte nk memperjuangkan untuk rakyat malaysia)

Anonymous said...

Trend Blog Ni.. Bila Ada orang bagi komen yang reasonable.. Trus senyap.. Buat tajuk lain...
takut bila fakta telah dijelaskan…

Takut kenyataan kot.. Ke da tak ada jawapan.. Contoh jelas adalah Isu cuti H1N1..

Agaknya mmg suka buat cerita kot.. Tahukah? Cerita2 yang menyebabkan orang mendapat/menyebarkan benda yang tak benar adalah menjadi Fitnah2... So saham fitnah kat Web boleh lah kongsi ramai2..
:D

Tak sangka bukan muslim pun boleh fikir benda simple mcm ni.. Yang muslim asyik exploit agama untuk nasfu sendiri..

Sayang sekali, Islam itu indah... Cuma manusia yang merosakkannya... Kat malaysia ni Melayu espesially...

Selamat beramal Semua...

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !