Majlis Kepimpinan Utama GMUKM

Kompilasi Kejayaan Manifesto

Provinsi Ungu [Versi Online]

Sunday, January 31, 2010

Bantahan Rasmi Calon-Calon Mahasiswa terhadap Keputusan PRK UKM

BANTAHAN KESALAHAN DALAM TEMPOH PEMBUANGAN DAN PENGIRAAN UNDI BAGI PERJALANAN PEMILIHAN MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR UKM SESI 2009/2010.

Berikut adalah antara tindakan yang dilaporkan telah dilakukan oleh pihak Jawatankuasa Pelaksana Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar di beberapa Kolej Kediaman.


Kolej Keris Mas



1) Jawatankuasa Pelaksana Kolej berterusan mencatat nombor siri dan nombor matrik yang tercatat pada kertas undi walaupun dibantah oleh Calon dan Wakil Calon secara terhormat kepada Pengetua yang bertindak sebagai Ketua Pusat Undi dengan merujuk kepada buku Peraturan Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar UKM 2009. Merujuk kepada Perkara 43(1) Peraturan Pemilihan MPP,kertas undi adalah rahsia dan hanya dapat dikeluarkan pada hari pembuangan undi sahaja.Calon dan Wakil Calon yang membuat bantahan telah ditekan dan dimarahi oleh Pengetua berkenaan.Tindakan Jawatankuasa Pelaksana di peringkat kolej ini jelas dan nyata melanggar peruntukan dalam Peraturan ini walau dengan apa alasan sekalipun. Tindakan ini juga jelas sebagai usaha memberikan tekanan kepada pengundi-pengundi terutama pelajar-pelajar Tahun 1. Alasan yang diberikan adalah bagi mengelakkan daripada berlakunya pengulangan pengundian. Dalam hal ini salah seorang pengundi daripada kolej ini yang juga Calon dalam Pemilihan ini iaitu Sarfarizmal Md Saad dikesan telah membuang undi sebanyak 2 kali iaitu di Kolej Keris Mas dan juga di Pusaneka. Perkara ini telah dikesan dan disahkan oleh wakil wakil calon di kedua dua pusat pengundian ini. Hal ini jelas menunjukkan bahawa tindakan mencatat nombor siri ini dilihat sebai satu tindakan dalam usaha memberikan tekanan kepada pelajar pelajar kolej ini terutamanya pelajar Tahun1 dan ketiadaan kerahsiaan terhadap kertas undi mereka ini memungkinkan undi mereka dapat dikesan hasil catatan nombor siri berkenaan.


2) Pihak felo telah memberi arahan kepada JAKSA Kolej untuk membuka Kaunter SPKG yang telah menimbulkan keraguan dan ketegangan antara calon dan wakil-wakil calon yang bertanding. Alasan yang digunakan untuk perkara ini adalah setiap pelajar Tahun 1 perlu mendaftar di kaunter SPKG tersebut terlebih dahulu sebelum mengundi dengan alasan pemberian merit untuk pelajar yang turun mengundi. Ini adalah dikira sebagai penyalahgunaan kuasa oleh felo untuk tujuan yang salah. Merujuk kepada Perkara 48 (3)(a) Peraturan Pemilihan, adalah tidak wajar untuk mewujudkan pondok panas sepanjang hari pengundian.Tindakan felo dan JAKSA ini jelas telah melanggar peraturan dan menimbulkan ketegangan yang gagal ditangani walaupun aduan telah dibuat kepada Jawatankuasa Pelaksana peringkat kolej. Pengundi pengundi terutamanya pelajar tahun 1 telah dipergunakan untuk kepentingan pihak pihak tertentu sepanjang tempoh pengundian tersebut dan tindakan ini jelas telah melanggar peruntukan dan merupakan pelanggaran yang serius.


3) Tindakan di atas juga telah menimbulkan pertelingkahan yang buruk antara calon dan wakil calon dengan pegawai keselamatan peringkat atasan sendiri iaitu Ketua Pegawai Keselamatan yang merupakan Jawatankuasa Induk Pemilihan MPP merujuk kepada Perkara 5(2) yang dilihat bertindak berat sebelah dalam menangani masalah ini dan dilihat gagal menangani isu ini sehingga tempoh pengundian tamat.


4) Tindakan mewujudkan kaunter SPKG ini juga telah dikesan dengan tujuan yang menyalahi Peraturan 48(3)(b) dan (c) yang mana kaunter tersebut telah digunakan untuk berusaha meraih undi kepada pihak-pihak tertentu dan juga bagi tujuan mengedar senarai nama calon yang bertanding. Kewujudan kaunter SPKG ini telah disahkan oleh YDP JAKSA kolej berkenaan iaitu Saudara Faizul Imran bin Nadzri melalui notis yang dicop olehnya dan ditampal di dindng kolej berkenaan. Kaunter ini juga telah dikawal oleh sekumpulan pelajar yang memakai baju yang melambangkan perkumpulan yang berlogo “Aspirasi” dalam usaha meraih undi daripada pelajar pelajar Tahun 1 khususnya.


5) Terdapat juga sekumpulan pelajar menunjukkan identiti perkumpulan termasuk YDP JAKSA kolej ini sendiri dan usaha mengedar risalah senarai calon sepanjang hari pengundian. Perbuatan ini melanggar Perkara 48(2) Buku peraturan Pemilihan MPP UKM 2009.


6) Wakil calon juga telah dapat mengenalpasti terdapatnya senarai nama calon yang ditampal di papan putih di belakang kaunter SPKG berkenaan dengan tulisan cara cara memilih calon calon yang bertanding bagi kerusi umum Tahun 2 dan 3 sebagaimana dalam lampiran yang disertakan didalam senarai bukti. Tindakan ini dengan sengaja dibuat sebagai usaha memancing undi.


7) Kumpulan pelajar yang memakai baju berlogo “Aspirasi” yang menjaga kaunter SPKG ini juga telah mencatat setiap pelajar tahun 1 yang keluar mengundi yang dirujuk diatas “senarai pelajar tahun 1 dan 2” seperti yang dilampirkan dibelakang dengan tujuan semakan keatas pengundi pengundi Tahun1 yang di arahkan untuk mendaftar di kaunter tersebut terlebih dahulu sebelum membuang undi. Tindakan ini secara sengaja telah melanggar Peraturan 23.1.(a) iaitu larangan kepada percubaan untuk menentukan siapakah yang memasuki tempat mengundi dan juga Peraturan 23.1.(b) iaitu larangan kepada perbuatan menyemak dalam senarai nama seseorang yang memasuki tempat mengundi.


8) Tindakan membuka Kaunter SPKG pada hari pengundian tersebut juga secara jelas melanggar peruntukan Peraturan 23.1.(c) iaitu larangan menempatkan sebarang kerusi atau meja bagi apa apa maksud pemilihan.


9) Bermula jam 9 pagi pelajar Fakulti Pengajian Islam tahun 2 telah diberikan kertas undi bagi kerusi Fakulti Pengajian tahun 3 sedangkan tiada pemilihan bagi kerusi Pengajian Islam tahun 2 kerana calon telah Menang Tanpa Bertanding. Merujuk Perkara 29 Buku Peraturan Pemilihan, calon yang menang tanpa bertanding akan diisytiharkan tiada pemilihan akan dijalankan.Tindakan ini jelas menyalahi peruntukan ini yang boleh dianggap sebagai niat jahat tujuan mengelirukan pengundi dan seterusnya menunjukkan ketidakcekapan Jawatankuasa Pelaksana kolej berkenaan.


Kolej Burhanuddin Hilmi.

1) Pihak JAKSA kolej bersama beberapa kumpulan pelajar yang memakai baju berlogo “Aspirasi” telah bertindak mengedarkan senarai nama-nama calon kepada pelajar-pelajar tahun 1 sebagai tekanan meraih undi daripada mereka. Merujuk Perkara 23.1(d) Buku Panduan Calon Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar 2009, larangan memancing undi di dalam dan di sekitar tempat mengundi. Pelajar tidak boleh memancing undi di dalam dan sekitar tempat undi.. Daripada pemerhatian Calon dan Wakil Calon yang bertanding, tindakan ini telah melanggar peraturan pemilihan dan memberikan tekanan kepada pelajar pelajar tahun 1 khususnya dalam tempoh pengundian tersebut dijalankan. Walapun perkara ini telah dibantah Calon dan Wakil Calon,namun perkara ini masih berlaku dan mereka pula dimarahi apabila membuat bantahan tersebut.


2) Tindakan sekumpulan pelajar kolej ini yang berkempen dari bilik ke bilik selepas tamat tempoh berkempen sehingga jam 3.00 pagi. Perkara ini telah dimaklumkan oleh penghuni kolej ini sedangkan waktu berkempen adalah tamat pada jam 12.00 tengah malam 27 Januari 2010. Ini melihat kepada Perkara 50 Buku Panduan Calon yang menjelaskan mengenai tempoh kempen bemula dan berakhir. Kebanyakkan pelajar yang tinggal di asrama adalah pelajar pelajar tahun 1 dan 2 dan ini menggambarkan bahawa telah berlaku cubaan memancing undi secara salah dan tidak bermoral sama sekali di pihak JAKSA dan pemancing pemancing undi berkenaan yang memakai baju berlogo “Aspirasi”.


3) Jawatankuasa Pelaksana Kolej berterusan mencatat nombor siri yang tercatat pada kertas undi walupun dibantah oleh Calon dan Wakil Calon secara terhormat kepada Pengetua yang bertindak sebagai Ketua Pusat Undi dengan merujuk kepada buku Peraturan Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar UKM 2009. Merujuk kepada Perkara 43(1) Peraturan Pemilihan MPP,kertas undi adalah rahsia dan hanya dapat dikeluarkan pada hari pembuangan undi sahaja. Calon dan Wakil Calon yang membuat bantahan telah ditekan dan dimarahi oleh Pengetua berkenaan.Tindakan Jawatankuasa Pelaksana di peringkat kolej ini jelas dan nyata melanggar peruntukan dalam Peraturan ini walau dengan apa alasan sekalipun. Tindakan ini juga jelas sebagai usaha memberikan tekanan kepada pengundi-pengundi terutama pelajar-pelajar Tahun 1 terutamanya. Hal ini kerana perkara ini tidak berlaku sama sekali di Pusat Pembuangan Undi di Pusaneka yang rata rata pengundinya adalah tinggal di luar kampus.


4) Semasa pengiraan undi berlangsung Wakil Calon dan Calon tidak dibenarkan melihat kertas undi secara jelas oleh pihak pentadbiran khususnya Ketua Tempat Mengundi. Peranan wakil Calon di tempat mengundi adalah bagi memastikan pengundian dijalankan mengikut peraturan peraturan yang telah ditetapkan. Ini merujuk kepada Perkara 31.1.(c) Buku Panduan calon. Merujuk Bahagian IV Perkara 43.1 (ii) (b.) “Tidak Boleh Dibuat”: Meletakkan tangan ke atas meja (duduk berjauhan sedikit dari meja mengira akan tetapi masih boleh nampak dengan jelas pengiraan undi,kertas-kertas undi). Peraturan ini menjelaskan bahawa Calon atau Wakil Calon mempunyai selaras dengan peranan dan penglibatannya dalam proses pengiraan undi ini.


5) Selepas pengiraan undi telah selesai, kertas undi keluar dari tempat pengiraan undi sebelum Ketua Tempat Mengundi mengumumkan keputusan, sedangkan merujuk Perkara 48 Buku Peraturan Pemilihan, pengumuman keputusan harus diisytiharkan oleh Ketua Pusat Pembuangan Undi selepas selesai sahaja proses pengiraan tamat tanpa menyebut perlu membawa keluar kertas undi yang telah selesai dikira. Perkara ini menimbulkan kekeliruan kepada Calon dan Wakil Calon.


Kolej Tun Hussien Onn


1) Semasa pengiraan undi dijalankan ,tiada penyelarasan untuk memisahkan undi yang rosak. Ada di antara kertas undi yang rosak diterima tanpa sebab yang munasabah dan tanpa persetujuan daripada Calon dan Wakil Kira Undi calon. Merujuk Perkara 44.4(i) Buku Panduan Calon Pemilihan MPP, sekiranya terdapat kertas undi ragu, kertas tersebut hendaklah dikemukakan kepada Pegawai MPP atau pembantunya. Pegawai Pengurus Pemilihan MPP atau pembantunya akan memberi keputusan di hadapan calon atau wakil calon,sesuatu kertas undi itu boleh diterima atau ditolak. Kemudian pihak Jawatankuasa akan menerangkan mengapa sesuatu kertas itu diterima atau ditolak kepada Calon atau Wakil calon. Tetapi perkara ini tidak berlaku.


2) Terdapat sekumpulan pelajar yang masih lagi meraih undi di sekitar kawasan kolej dengan menunjukkan identiti perkumpulan dengan memakai baju berlogo “Aspirasi” dan berusaha mengedar risalah senarai calon sepanjang hari pengundian terutamanya kepada pelajar pelajar tahun 1 kolej ini. Perbuatan ini melanggar Perkara 48(2) dan Perkara 48(3) yang melarang mana mana pihak menunjukkan identiti yang melambangkan perkumpulan seperti pakaian, tanda nama dan lain lain. Perkara ini member tekanan yang serius kepada pelajar pelajar terutamanya pelajar tahun 1 selain melaggar peruntukkan Peraturan.


3) Pengundi-pengundi tahun 3 dan 4 Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat tidak dibenarkan untuk mengundi atas alasan kerusi yang dipertandingkan adalah bagi pelajar tahun 1 dan 2 sahaja. Mereka hanya diberikan kertas undi sahaja iaitu memilih calon umum tahun 3 dan 4. Merujuk kepada Perkara 28.1.(ii). Buku Panduan Calon, Pengundi akan diberikan 2 kertas undi bagi Kawasan Fakulti dan Umum. Perkara ini jelas memberikan kekeliruan kepada kami sebagai calon dan juga kepada Wakil Calon di kolej ini. Perkara ini menggambarkan ketidakcekapan dan kecuaian Pihak Jawatankuasa Pelaksana yang menidakkan hak mahasiswa sebagai pengundi.


4) Ketua Pusat mengundi tiada di tempat pengundian berlangsung, Perkara ini menyukarkan Calon dan Wakil calon membuat untuk aduan.


Kolej Ibrahim Yaakob


1) Jawatankuasa Pelaksana Kolej berterusan mencatat nombor siri dan nombor matrik yang tercatat pada kertas undi walupun dibantah oleh Calon dan Wakil Calon secara terhormat kepada Pengetua yang bertindak sebagai Ketua Pusat Undi dengan merujuk kepada buku Peraturan Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar UKM 2009. Merujuk kepada Perkara 43(1) Peraturan Pemilihan MPP,kertas undi adalah rahsia dan hanya dapat dikeluarkan pada hari pembuangan undi sahaja.Calon dan Wakil Calon yang membuat bantahan telah ditekan dan dimarahi oleh Pengetua berkenaan.Tindakan Jawatankuasa Pelaksana di peringkat kolej ini jelas dan nyata melanggar peruntukan dalam Peraturan ini walau dengan apa alasan sekalipun. Tindakan ini juga jelas sebagai usaha memberikan tekanan kepada pengundi-pengundi terutama pelajar-pelajar Tahun 1. . Hal ini kerana perkara ini tidak berlaku sama sekali di Pusat Pembuangan Undi di Pusaneka yang rata rata pengundinya adalah tinggal di luar kampus.


2) Pihak JAKSA kolej bersama beberapa kumpulan pelajar yang memakai baju berlogo “Aspirasi” telah bertindak mengedarkan senarai nama-nama calon kepada pelajar-pelajar tahun 1 sebagai tekanan meraih undi kepada pengundi. Merujuk Perkara 23 Buku Panduan Calon Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar 2009,larangan memancing undi di dalam dan di sekitar tempat mengundi.Pelajar tidak boleh memancing undi di dalam dan sekitar tempat undi.. Walaupun perkara ini telah dibantah Calon dan Wakil Calon,namun perkara ini masih berlaku dan mereka pula dimarahi apabila membuat bantahan.


3) Sekumpulan pelajar yang memakai baju berlogo “Aspirasi” dilihat cuma mewujudkan pondok panas diluar pusat pengundian sebagai usaha meraih undi daripada pengundi pengundi terutamanya pelajar Tahun 1. Tindakan ini dilihat member tekanan kepada pengundi pengundi terutamanya palajar pelajar Tahun 1. Perkara ini bertentangan dengan Peraturan 48(3)(a) dan (b) yang mana larangan kepada mewujudkan pondok pondok panas dan usaha meraih dan merayu undi.


4) Urusetia tempat mengundi menunjukkan kotak undi yang berbeza dengan tahun pengajian pengundi .Perkara ini membuatkan pengundi tahun 1 yang pertama kali mengundi keliru.


5) Seorang pelajar tahun 2 Fakulti Sains dan Teknologi hanya diberi kertas undi bagi memilih calon kerusi umum sahaja tanpa diberikan kertas undi. Tindakan ini menimbulkan masalah keraguan kepada pengundi,calon dan wakil calon di kolej berkenaan.


Kolej Ungku Omar.


1) Terdapat sekumpulan pelajar yang masih lagi meraih undi di sekitar kawasan kolej dengan menunjukkan identiti perkumpulan dengan memakai baju berlogo “Aspirasi” dan berusaha mengedar risalah senarai calon sepanjang hari pengundian. Perbuatan ini melanggar Perkara 48(2) dan Perkara 48(3) Buku Peraturan Pemilihan MPP UKM 2009. Tindakan ini jelas melanggar peraturan pemilihan dan memberikan tekanan kepada pelajar pelajar Tahun 1 terutamanya sebagai cara meraih undi dengan cara yang salah dan tidak betul.


2) Terdapat dua pelajar yang tiada di dalam senarai nama pada senarai pendaftaran kolej dan pihak pendaftaran kolej menyuruh mereka menyemak nama di Jabatan Perkhidmatan Pelajar. .Apabila menyemak nama di One Stop Centre, pegawai yang bertugas mengatakan nama mereka berdua masih ada dalam senarai nama pelajar kolej berkenaan. Pegawai yang bertugas meminta mereka menyemak semula nama di kolej,apabila berurusan dengan pihak pendaftaran kolej yang lain, ternyata betul nama mereka ada dalam senarai nama tersebut. Hal ini menunujukkan kecuaian yang serius dipihak Jawatankuasa Pelaksana di peringkat kolej dan memberikan kesukaran kepada pengundi pengundi tersebut . Hal in seterusnya menunjukkan pengurusan pihak pendaftaran kolej berkenaan yang tidak sistematik.


Kolej Ibu Zain


1) Jawatankuasa Pelaksana Kolej berterusan mencatat nombor siri yang tercatat pada kertas undi walupun dibantah oleh Calon dan Wakil Calon secara terhormat kepada Pengetua yang bertindak sebagai Ketua Pusat Undi dengan merujuk kepada buku Peraturan Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar UKM 2009. Merujuk kepada Perkara 43(1) Peraturan Pemilihan MPP,kertas undi adalah rahsia dan hanya dapat dikeluarkan pada hari pembuangan undi sahaja. Tindakan Jawatankuasa Pelaksana di peringkat kolej ini jelas dan nyata melanggar peruntukan dalam Peraturan ini walau dengan apa alasan sekalipun. Tindakan ini juga jelas sebagai usaha memberikan tekanan kepada pengundi-pengundi terutama pelajar-pelajar Tahun 1.


2) Terdapat sekumpulan pelajar menunjukkan identiti perkumpulan dan berusaha mengedar risalah senarai calon sepanjang hari pengundian.Perbuatan ini melanggar Perkara 48(2) Buku peraturan Pemilihan MPP UKM 2009 yang melarang identiti perkumpulan sebagai usaha meraih undi.


Kolej Pendeta Za’ba.


1) Terdapat sekumpulan pelajar yang masih lagi meraih undi di sekitar kawasan kolej dengan menunjukkan identiti perkumpulan dengan memakai baju berlogo “Aspirasi” dan berusaha mengedar risalah senarai calon sepanjang hari pengundian terutamanya kepada pelajar pelajar tahun 1 kolej ini. Perbuatan ini melanggar Perkara 48(2) dan Perkara 48(3) yang melarang mana mana pihak menunjukkan identiti yang melambangkan perkumpulan seperti pakaian, tanda nama dan lain lain. Perkara ini member tekanan yang serius kepada pelajar pelajar terutamanya pelajar tahun 1 selain melaggar peruntukkan Peraturan.


2) Jarak antara tempat kira undi dengan calon dan wakil calon jauh kerana tidak dapat melihat kertas undi dengan jelas. Merujuk Perkara 43.1(ii) Buku Panduan Calon berkenaan perkara “Tidak boleh dibuat” Meletakkan tangan ke atas meja (duduk berjauhan sedikit dari meja mengira akan tetapi masih nampak dengan jelas pengiraan undi,kertas-kertas undi.). Peruntukan ini menjelaskan bahawa Calon dan wakil calon masih boleh melihat kertas undi supaya kesahihan pengiraan undi dijalankan. Walaubagaimanapun, tindakan yang diambil oleh pihak Jawatankuasa Pelaksana ini telah menafikan hak Calon dan Wakil calon dalam proses pengiraan undi di kolej ini.


Kolej Dato’ Onn

1) Terdapat sekumpulan pelajar yang menunjukkan identiti berkumpulan meraih undi dengan menyebut nombor-nombor di sepanjang luar tempat undi dalam sekitar jam 10 pagi. Kumpulan ini memakai baju yang berlogo “Aspirasi”. Hal ini telah melanggar peruntukan Peraturan yang telah ditetapkan dalam buku Peraturan Pemilihan itu sendiri.


BANTAHAN UMUM

1) Beberapa orang calon berbangsa Cina telah berkempen menggunakan perkumpulan secara jelas iaitu melalui Chinese Communiti Student Committee UKM iaitu Alvin Yap Chee Wah, Yong Yoon Kian dan Daniel Wa Wai How masing masing bertanding bagi kerusi U2.25 UMUM tahun 1 dan 2. Perkara ini jelas melanggar Perkara 54.3 Buku Panduan Calon dan juga Peraturan 35(3) buku Peraturan Pemilihan yang melarang mana mana calon bertanding dalam bentuk berkumpulan dan tindakan mereka ini jelas menggunakan Persatuan CCC UKM sepanjang tempoh mereka berkempen. Selain itu juga, tindakan mereka ini memperlihatkan wujudkan unsur perkauman dalam proses berkempen mereka yang mana selain menggunakan Persatuan CCC UKM bagi tujuan berkempen, mereka juga menggunakan bahasa dan tulisan mandarin bagi risalah atau fliers yang mereka gunakan selain tidak mendapat kebenaran bertulis daripada Jawatankuasa Pelaksana Pemilihan MPP seperti yang dilampirkan dalam bukti.


Pada dasarnya, kami merasakan bahawa bantahan bantahan ini dibuat atas asas yang kukuh berdasarkan laporan dan pemerhatian daripada kami selaku Calon calon dalam Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar sesi 2009/2010 ini sendiri dan disokong dengan laporan daripada wakil wakil kami yang di lantik secara sah di kesemua kolej kediaman yang dijadikan sebagai Pusat Pengundian. Kami melihat bahawa kesalahan kesalahan yang dilakukan diatas adalah dibawah pengetahuan Ketua ketua Pusat Undi iaitu Pengetua Kolej sendiri yang sewajarnya memainkan peranan yang adil dan terbaik selaras dengan perananya ibarat selaku “Suruhanjaya Pilihan Raya”. Pada pemerhatian kami, pelajar pelajar Tahun 1 terutamanya telah diberikan satu tekanan yang hebat sepanjang tempoh pemilihan MPP ini untuk mengundi pihak pihak tertentu secara salah tanpa ada sebarang kawalan dan layanan yang sama rata terhadap calon calon dan wakil calon yang bertanding.


Justeru berdasarkan bukti bukti dan fakta yang material yang kami sertakan, serta persetujuan bersama pihak pihak yang membuat bantahan, kami merasakan wujudnya satu keperluan yang mendesak untuk diadakan semula pemilihan bagi Kerusi U2.25 Umum. Kami juga mencadangkan sekiranya bantahan ini diterima agar pemilihan semula bagi kerusi U2.25 ini dijalankan di Fakulti fakulti bagi mengelakkan kejadian yang sama berulang dan bagi tujuan keadilan tanpa pilih kasih itu sendiri.


Konklusinya, kami berharap agar rayuan dan bantahan kami ini diterima di peringkat Jawatankuasa Induk Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia bagi sesi 2009/2010 yang dipengerusikan oleh Y.Bhg. Prof.Dato’ Dr. Mohamad Abdul Razak sendiri bagi mengekalkan integriti dan ketelusan dalam proses pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar UKM itu sendiri.



0 comments:

Post a Comment

tvGMUKM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

#Hashtag

#Hashtag

Moving Forward

Wajib Muat Turun !